Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fugtspærre og/eller dampspærre?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af pelle » 07 jun 2017 18:14

Jeg mener Michael har fat i noget af det rigtige. Læg noget plastik ned mod jorden. Du har også fat i noget rigtigt Torpet.nemlig det kondens. Men, det slipper du jo så for når du isolerer. Så. læg noget plastik ned mod jorden og isoler og så ikke benyt dampspærre.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af Torpet » 07 jun 2017 18:49

Hi Pelle
Den er jeg helt med på. Rigtig godt at få lidt meninger frem. Jeg har også nogle smalle ruller af en slags tykt tjærepap, som jeg vil se om ikke jeg desuden kan få skubbet ind under den part af støerne, som løber igennem dette område i entréen. Jeg vil så ellers lægge 0.2mm plastic fugtspærre helt i bunden imod jorden og helt ud til kanter (folde opad og sætte fast), derefter placere 50mm 50x50cm fliser (som en flink nabo supplerer de 10 af der skal bruges). Derefter blander jeg beton og får lukket helt af. Så isolering, 25mm brædder, laminat underlag og derefter endelig et flot lyst 9mm laminat egetræsgulv, uden dampspærre. Så fliser ved hoveddøren, med fugning en dag eller to efter.

Jeg mener også at have læst et sted at man faktisk helst skal undgå at have flere former af fugtspærre i samme område, da de kan modarbejde formålet. Det lyder rigtigt. Så ovenstående lyder OK.

Så imorgen skal jeg lige på provianterings-indkøb i Sakskøbing, også finde en rulle plast hos XL, så skal traileren læsses færdig med fliserne, brædder, nogle cementposer, flise fugepose og andre godter. Der bliver læs på traileren. Og så er det ellers bare med at komme afsted med god mad i kølebokse, få læsset af og så ellers igang med en travl weekend. Men det bliver nu ret sjovt at rode med tror jeg. Køleskabet skal altid lige have lov til at blive koldt først, når jeg kommer derned, så derfor kølebokse til transporten.

Selvsagt er der også paneler der er gået til (brædderne gik ind under) og to dørtrin måtte ligeledes lade livet for for at få de gamle brædder op. Så også udskiftning der, hvilket gør at jeg så også skal have min kompressor og sømpistol med på traileren.

Tænk at en lille ting, der bare startede med lidt ilde lugt kan medføre så meget :) :).

Jeg snupper et billede når det er færdigt.

Tak til deltagelsen i dette emne og god weekend

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af pelle » 07 jun 2017 23:26

Lyder fint Torbet. :great: . Og som underlag mellem trægulv og laminat ville jeg benytte de der grønne træfiberplader (4 mm) og ikke den slags underlag der er lavet af skum.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar