Multicutter

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Multicutter

Indlæg af Brandsen »

Fein eller Boac Halløj i forum,

Den betragtning er jeg meget enig i, tror jeg har købt min sidste Bosch blue series skruemaskine,
min sidste Bosch SDS borehammer, min sidste Bosch giraf sliber, det ser ikke ud til jeg kan slide dem op i resten
af min levetid, og selv skruemaskinem, der bliver benyttet meget ofte her på gården, det er jo en evighed
siden den blev opladet, kører altid med mega moment, og den kommer oven i købet med 2 battery packs.

Fein eller Bosch Blue Series er klart overlegne i levetid.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Multicutter

Indlæg af Tom_AT »

EJB skrev:OK! Men Black & Decker har jeg nu aldrig haft den store fidus til, og at sammenligne med de to jeg har øje på, mener jeg ikke man kan rent kvalitetsmæssigt, måske tager jeg fejl. Prisen er i hvert fald meget fin.
Det afhænger jo af behovet.
Jeg kunne aldrig finde på at købe sådan en black&Decker, uanset hvor billig den så end måtte være. Synes bare slet ikke man har følelsen af at stå med kvalitetsværktøj med sådan noget.
dannidines

Re: Multicutter

Indlæg af dannidines »

MEGET ENIG! FEIN og den blå serie fra BOSCH er cremen ;)

Men til privat brug og med økonomien for øje, så er den nok ikke så ringe :)
EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Multicutter

Indlæg af EJB »

I skal alle ha' tusinde tak for jeres in-put.
Jeg har truffet valget, det bliver Bosch.
Begrundelse: Den er lidt stærkere 300W i stedet for 250W, og tilbehøret kan skiftes uden brug af værktøj.
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Multicutter

Indlæg af FinnLykke »

Værktøj er altid et valg på kvalitet og pris. Fein er et godt valg, men umiddelbart virker det som den billige model med spændbolt til værktøjet, det er lidt irriterende at arbejde med. især hvis der arbejdes med flere forskellige materialer som gips og træarbejder m.m. så vil det være irriterende efter min mening, jeg har selv 3 maskiner Fein med ledning den store model, en Makita 18V og Bosh blå 10,8 v. 3 dejlige maskiner til hver ting.
du har set på en Bosch med lynkobling til skift af klinger, det ville jeg foretrække, det har jeg på Fein maskinen men ikke på Makitaen og Bosch batt. maskinerne og det er noget ged efter min mening, men jeg er jo kun håndværker.
du skal være opmærksom når du køber klinger og tilbehør, der findes 2 typer hulsystem, så husk at se på manuellen hvilket du har på den valgte maskine hvis du vælger alternativt.
Jeg vil klart anbefale en af de 2 du selv har fundet og nok Bosch som første valg pga. brugervenligheden.
en ting du burde overveje er om det skal være på batteri, det er en rigtig lækker ting og gør at værktøjet vil blive brugt til mange flere ting end man selv forudser, igen pga. brugervenligheden og an-venligheden generelt set :-)
MVH. Finn

EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Multicutter

Indlæg af EJB »

Ja, det er rigtigt, det er den lille Fein med nøgle til tilbehørskift. Skal det være med skift uden værktøj, koster den lidt mere end 300 kr. yderligere.
Hvis jeg vælger til batteri, bliver det yderligere med flere omkostninger, og når man tager i betragtning, at jeg har dårlige oplevelser med batteri-værktøj, så er valget lidt mere enkelt.
Har en Makita med to batterier, ingen af batterierne kan holde mere end et minut eller halvandet, så er det sket, altså de kan nok ikke lades ordentlig op, derfor har jeg fraskrevet batterier, og kan sagtens leve med ledningen.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Multicutter

Indlæg af Tom_AT »

Du har ikke overvejet om de batterier er ved at være trætte?

Jeg har både Makita bajonetsav, rundsav slagnøgle osv til 18 v Makita. Det kører bare. Og selv rundsaven holder fint strøm selv ved længere tids brug. Så jeg tror måske bare du skulle prøve noget moderne batteri teknologi
EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Multicutter

Indlæg af EJB »

Tom_AT skrev:Du har ikke overvejet om de batterier er ved at være trætte?

Jeg har både Makita bajonetsav, rundsav slagnøgle osv til 18 v Makita. Det kører bare. Og selv rundsaven holder fint strøm selv ved længere tids brug. Så jeg tror måske bare du skulle prøve noget moderne batteri teknologi
Det er jo helt sikkert batterier der er blevet trætte, som du skriver.
Det bliver en ledning jo ikke, og hvis kan man bare skifte den.

Batteri-drevet værktøj er dyrere end med ledning og hvis batterierne så skal skiftes på grund af træthed, ja, så er det, jeg er stået af.

Som jeg har oplevet det, er værktøj med ledning også stærkere end dem med batteri. Kan huske vi hang to mand i en blå Bosch boremaskine for at bore igennem et dæk (75 huller), her tror jeg at en batteri-drevet boremaskine, var blevet endda utrolig meget træt i batterierne.
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Multicutter

Indlæg af FinnLykke »

der er mange meninger om batterier, men jeg vil tilslutte mig Tom-AT, jeg har heller ikke problemer med mine makita 18V mnaskiner har næsten alle maskinerne og 5 batterier, især de "børsteløse motorer" er fantastiske. jeg benytter næsten ikke mine 230V maskiner mere da batterimaskinerne er funktionelle og alsidige med tilstækkelig kraft, men selvfølgelig kan de ikke klare 75 huller i et dæk på samme måde som en 230V maskine. dog er mi erfaring med multicutter at det er korte og mindre opgaver den benyttes til og jeg var for doven til at pakke min Fein maskine ud, derfor batteri maskinerne :-) længe leve od dovne håndværkere. tillykke med din nye maskine den bliver du glad for, jeg har altid en med i maskinkassen i bilen for man ved jo aldrig :-
MVH. Finn

Besvar