Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vand, varme og kloak i noget der ligner noget fra Frilandsmuseet.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Nisgel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 jan 2017 11:59

Vand, varme og kloak i noget der ligner noget fra Frilandsmuseet.

Indlæg af Nisgel » 25 jan 2017 12:58

Jeg er ny som medlem på dette forum, men har tit fået gode ideer herfra, som jeg har googlet mig frem til. Jeg har brug for at få nogle gode råd til renovering af et gammelt hus, der hverken har vand eller kloak (eller varme). Huset er fra 1860 og har helstensydermure og stråtag. 63 kvm plus en stald i samme størrelse i een og samme længe. Ingen toilet og bad men dog et gammelt das med spand.

Jeg troede egentlig ikke, at der fandtes sådanne huse længere i kongeriget, men med ejerskiftet mødes man af en masse krav fra kommunen om navnlig vand og kloak.

Vand: Skal jeg beholde brønden? Der er egen brønd. Vandkvaliteten kendes endnu ikke. Men er usikker på, om det er værd at satse på, selv såfremt vandet skulle vise sig at være i orden. Med investeringer i pumpe og føring er man hurtig oppe i 20.000, så vidt jeg kan se. Og så er der den løbende usikkerhed hvert 5. år om vandprøven er god nok. På positivsiden er følelsens af have producere sit eget vand og at det ikke koster så meget i forbrug (men huset skal kun anvendes til feriebolig). Desuden slipper man for at sløjfe brønden, hvilket alene vil komme til at stå i over 20.000.

Jeg har fået tilbud på at få vand og kloak ført ind for 110.000 inkl. tilslutningsafgifter. Der er vel godt 20 meter til kommunens føring. Har nogen erfaring med at leje en minigraver og selv grave og så ringe efter en kloakmester? Kan det graves på en dag? Andre gode forslag til at holde udgifter nede?

Pt. er der et gammelt oliefyr, som vist nok er koblet fra, formentlig fordi olietanke er for gammel. Der er centralvarme med radiatorer. Dertil et brændekomfur i stuen (!). Det har jo en vis charme, men er næppe økonomisk. Ingen varmt vand.

Jeg forestiller mig, at en kombi vvb også vil kunne anvendes som frostsikring af centralvarmesystemet. Er det korrekt antaget? I givet fald havde jeg tænkt mig at skifte oliefyret ud med en brændeovn med tank, der kan kobles til centralvarmeanlæg og vvb.

En mulig variant er at sætte en spiral i det eksisterende brændekomfur? Er der nogen gode ideer til det? Brændekomfur og oliefyr står lige ved siden af hinanden med en tynd mur imellem, så det skulle være relativt nemt med rørtilslutning.

Frostsikring betyder jo ikke, at huset er varmet op vinteren over. Er der nogen, der ved, hvor hårdt det er for et gammelt hus at stå uopvarmet vinteren over?

Det bringer mig til det sidste punkt, nemlig isoleringen, som er helt fraværende. Jeg vil selvfølgelig lægge en tyk glasuldsmåtte på loftet og evt. Isolere til vindueshøjde på ydervægge. Dertil forsatsvinduer. Mht. Gulvet er jeg i tvivl. Jeg forestiller mig, at hvis jeg isolerer i gulvet skal der ikke kun laves en masse arbejde, men måske er det en fordel, at der om vinteren ikke er lukket helt til ned mod jorden, hvor der trods alt er 8 grader varmt? Kommer der meget fugt op nede fra? Det er overvejende trægulve på strøer.

Jeg ser frem til at høre folks jeres meninger!


Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Vand, varme og kloak i noget der ligner noget fra Frilandsmuseet.

Indlæg af Aussieboy » 25 jan 2017 16:44

Altså angående vand og kloak, så betaler man jo anlægsbidrag til vandværket og det, fordi din ejendom ikke har været på nettet, så ligger der jo en masse rør i jorden, et vandværk er bygget. Så den store udgift har jo været stor for andelshaverne i sin tid. Så er det jo ikke fair man kun lige skal sørge for jordledningen på egen grund.
Man betaler for en andel af det samlet værk.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Vand, varme og kloak i noget der ligner noget fra Frilandsmuseet.

Indlæg af Aussieboy » 25 jan 2017 16:45

Anlægs bidraget står forresten i takstbladet fra vandværket af.

Nisgel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 jan 2017 11:59

Re: Vand, varme og kloak i noget der ligner noget fra Frilandsmuseet.

Indlæg af Nisgel » 25 jan 2017 20:37

Nej, man betaler fast tilslutningsgebyr og anlægsarbejdet på egen grund.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Vand, varme og kloak i noget der ligner noget fra Frilandsmuseet.

Indlæg af Aussieboy » 25 jan 2017 21:25

Jamen så løber det jo også op. Mener hos os koster det omkring 44000 kr i tilslutning, så sætter vi en brønd og ejer betaler fra brønd og ind.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vand, varme og kloak i noget der ligner noget fra Frilandsmuseet.

Indlæg af Brandsen » 25 jan 2017 21:42

Halløj i forum,

Her i sognet koster det 26.000 + moms at blive tilsluttet det private vandværk,
og omfatter etablering af stikledning, målerbrønd og vandmåler. Man skal så
selv stå for at grave og etablere fra målerbrønd til huset.

Beløbet kaldes samlet anlægsbidrag, og er summen af :
- hovedanlægsbidrag ( selve vandværket med boringer, pumper, rentvands tanke, osv )
- forsyningsanlægsbidrag ( selve det nedgravede forsyningsnet )
- stikledningsbidrag ( gennemsnitlig pris for at få gravet en stikledning til en ejendom )

Nogle kommuner kræver at private brønde sløjfes ved tilsutning til et vandværk,
andre kommuner gør angiveligt ikke. For den private er det en klar fordel at beholde
brønden, vandet kan jo benyttes til vanding, bilvask, osv, og dermed spare på det
dyre vandværksvand og endnu dyere afledningsafgift, samt også spare de ret mange penge
det koster at få lukket en privat boring. Nogle steder giver vandværket tilskud til lukning
af private boringer, så det bør man jo lige undersøge ved sit eget vandværk, inden man selv
bestiller en autoriseret brøndborer til at sløjfe boringen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar