Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radiatorstyring

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Radiatorstyring

Indlæg af newpas » 15 nov 2016 22:28

Hej. Er der nogle input til en evt upgradering af radiatorstyring i min søns (kommende) hus? Er det danfoss living eller??


mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Radiatorstyring

Indlæg af mattiassonne » 15 nov 2016 22:59

Hvad koster det der Danfoss link halløjsa?

Jeg overvejer selv at prøve eq-3 max systemet.

Jeg synes umiddelbart at jeg har fundet flere der taler godt om det, dog ikke så mange i DK. Der er vidst også flere der har spurgt indtil det før her inde, dog uden svar.

Det der er interessant, udover at det skulle virke, er at termostaterne virker til at være ret fornuftige i pris. Jeg har 15-16 radiatorer i huset, og så er det altså meget dejligt at stk prisen ikke er alt for høj.

Priser fra Conradelektronik siger:
Cube Lan Gateway der kan få det på nettet: 399
eQ-3 MAX! Fjernstyret termostatsætBasic: 179
Og skulle man ønske at kunne styre flere termostater med en rumtermostat, så koster den: 239,-

Det synes jeg jo egentligt ikke er så meget, og slet ikke hvis man får de funktioner der giver besparelser og samtidig komfort! :-)

Det eneste kritikpunkt jeg kunnet finde, er at adapteren er af simpel plastik, men man kan vidst også få en i metal har jeg set på Amazon.de. Her er det hele vidst også lidt billigere, hvis ellers de sender til DK.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Radiatorstyring

Indlæg af Pawgs » 17 nov 2016 10:01

Jeg ved ikke hvad der er bedst, men jeg har gået og overvejet salus it600

pendec

Re: Radiatorstyring

Indlæg af pendec » 17 nov 2016 10:38

Der er masser af elektroniske radiator styringer (primært kompatibel med Z-wave teknologien) , Danfoss har også lavet en variant af deres termostat, som virker med andres z-wave produkter. Det gør living connect modellerne ikke, selvom de kører z-wave ;(

Så det første spørgsmål er hvor økonomi du vil smide i dette?
Danfoss living connect er ca. 500kr per termostat og en controller (ikke danfoss) er nok 1500,- uden ekstra tilbehør.

Købes danfoss løsning, så virker det kun med deres produkt, og bliver svært at udvide hvis man bliver motiveret til at udvide til andre alarmer.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Radiatorstyring

Indlæg af newpas » 17 nov 2016 12:40

Tak Pendec. Der er i øjeblikket et for mig ukendt system (omfattende) til ihvertfald styring af lys i huset. Ved endnu ikke nok om det! Men mon varme kan "kobles" sammen med dette. P.S. Ved godt at med de oplysninger jeg giver er svaret svært! :oops:


TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Radiatorstyring

Indlæg af TOTAL » 17 nov 2016 13:22

mattiassonne skrev:Hvad koster det der Danfoss link halløjsa?



Priser fra Conradelektronik siger:
Cube Lan Gateway der kan få det på nettet: 399
eQ-3 MAX! Fjernstyret termostatsætBasic: 179
Og skulle man ønske at kunne styre flere termostater med en rumtermostat, så koster den: 239,-
Jeg har kigget en del på det samme. Men deres MAX! serie er deres gamle serie, den nyeste hedder Homematic IP, og kan en masse mere. Jeg tror det er derfor EQ-3 Max termostaterne sælges så billigt
Vaillant varmepumpe

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Radiatorstyring

Indlæg af mattiassonne » 17 nov 2016 15:05

TOTAL skrev:Jeg har kigget en del på det samme. Men deres MAX! serie er deres gamle serie, den nyeste hedder Homematic IP, og kan en masse mere. Jeg tror det er derfor EQ-3 Max termostaterne sælges så billigt
Aha, det giver mening.

Men i forhold til at spare på varmeregnskabet, så burde det gamle og det nye vel begge kunne give det samme? Eller? 'For det nye er vel bare at man kobler lys, strøm, røgalarm osv på, ik? Som er smart, men ikke som giver yderligere besparelser.

Sker der meget inden for udviklingen af disse systemer? For så kunne der vel være en fidus i at købe et billigt system nu, der spare på varmeregnskabet, og så investere i et lidt dyrere system når de bliver rigtigt udviklede om nogle år!? Jeg synes i hvert fald at det er overraskende billigt at jeg kan få hele mit hus med 15-16 radiatorer over på sådan noget automatisk varmestyring, for ca 3000. Det gør jo alt andet end lige tilbagebetalingstiden mere interessant.

pendec

Re: Radiatorstyring

Indlæg af pendec » 17 nov 2016 19:00

newpas skrev:Tak Pendec. Der er i øjeblikket et for mig ukendt system (omfattende) til ihvertfald styring af lys i huset. Ved endnu ikke nok om det! Men mon varme kan "kobles" sammen med dette. P.S. Ved godt at med de oplysninger jeg giver er svaret svært! :oops:
Det bliver rigtig teknisk når lys produkter, varme og vejr kombineres, udover nøgleordet Z-wave er fælles for dem, så skal der nok en del teknisk snilde til at sætte det op, og det hele starter (måske) her: http://www.zwaves.dk/forum/viewtopic.php?t=1851

Jeg faldt lidt i og kikkede lidt på de her produkter, og man kan hurtigt købe sig fattig i dem, og man skal da kunne sætte en pc op som server for det hele, eller noget mindre (RpII) se mere her og økonomi: https://youcontrol.dk/


Besvar