sandfilter

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

sandfilter

Indlæg af bennylar »

hej
er der nogen her der har forstand på sandfiltre til rensning af vand ved egen boring..?
jeg døjer med meget kalk i vandet og det gir gule fuger når det kommer ud og får ilt (jern), det er så træls.. icon_frown.gif

søger noget gds noget til rimelige penge.. :wink:
smid ´gerne et link..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: sandfilter

Indlæg af Bigfoot »

er det ikke okker der er dit problem, når du omtaler det med gule fuger?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: sandfilter

Indlæg af bennylar »

jo det er det måske, men ku ikke huske hva det hed... men okker er jo jern forbindelser som bliver til okker når det får ilt, hvis ikke jeg husker forkert.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: sandfilter

Indlæg af Bigfoot »

Man kan få et filtersystem til okker, det sad faktisk i huset her, da vi flyttede ind, da man tidligere havde haft egen boring.

http://www.ultra-filter.dk/vand/drikkevand/

det er faktisk ikke voldsomt dyrt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: sandfilter

Indlæg af bennylar »

det ser ikke dyrt ud, men skal nok lige finde ud af hvor meget vand mit vandværk gir i minuttet, for skal ha filter på inden hydrofor og det behøver jo ikke skulle presse vandet igennem filtret også.. må lige prøve at ringe til det firma i linket.. :)

jeg har et omvendt osmose anlæg i køkkenet og det virker, men det bliver meget dyrt at få i den størrelse til et helt hus.. :wink:

men er der en anden der ved andre anlæg så kom frisk.. :wink:
Senest rettet af bennylar 19 okt 2016 21:11, rettet i alt 1 gang.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: sandfilter

Indlæg af Flemmingth »

Uden at kende de faktiske forhold, så tror jeg ikke du døjer med kalk, for det giver hvidlig belægning.
Du er selv inde på det rigtige, nemlig at der er jern i vandet, som iltes ved kontakt med luft, hvorved jernet "ruster", og det er rusten (okker) du ser som gul/rødbrun belægning i flisefugerne.

Vi er faktisk lige blevet tilsluttet offentlig vandforsyning, og har et komplet fuldt funktionsdueligt filtreringsanlæg til salg.
Pris: Tjah - det kan vi sikkert snakke os tilrette om, hvis det viser sig at være noget for dig.

Du er velkommen til at komme og se på sagerne engang i næste uge. Jeg er klar fra engang på tirsdag.

Filtre med hydrofor
DSC_0193.JPG
DSC_0191.JPG
DSC_0192.JPG
Oliefri luftkompressor
DSC_0194.JPG
DSC_0195.JPG
Kompressoren blæser luft i vandet, som bliver pumpet ind i filterbeholderne. Derved udskilles jernet, som så bliver fanget i filtersandet i beholderne.
Sandfiltrene skal jævnligt returskylles for at få filtersandet renset for ophobet okker.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: sandfilter

Indlæg af bennylar »

Flemmingth skrev:Uden at kende de faktiske forhold, så tror jeg ikke du døjer med kalk, for det giver hvidlig belægning.
Du er selv inde på det rigtige, nemlig at der er jern i vandet, som iltes ved kontakt med luft, hvorved jernet "ruster", og det er rusten (okker) du ser som gul/rødbrun belægning i flisefugerne.

Vi er faktisk lige blevet tilsluttet offentlig vandforsyning, og har et komplet fuldt funktionsdueligt filtreringsanlæg til salg.
Pris: Tjah - det kan vi sikkert snakke os tilrette om, hvis det viser sig at være noget for dig.

Du er velkommen til at komme og se på sagerne engang i næste uge. Jeg er klar fra engang på tirsdag.

Filtre med hydrofor
DSC_0193.JPG
DSC_0191.JPG
DSC_0192.JPG

Oliefri luftkompressor
DSC_0194.JPG
DSC_0195.JPG

Kompressoren blæser luft i vandet, som bliver pumpet ind i filterbeholderne. Derved udskilles jernet, som så bliver fanget i filtersandet i beholderne.
Sandfiltrene skal jævnligt returskylles for at få filtersandet renset for ophobet okker.

det er vist lige det anlæg jeg har ledt efter eller det ligner det da. :great:
jeg har da fri fra onsdag morgen og resten af ugen, så kan vi da se på det.

du kan lige få mit nummer i en besked.´, hvis jeg kan finde ud af det. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: sandfilter

Indlæg af Flemmingth »

bennylar skrev:det er vist lige det anlæg jeg har ledt efter eller det ligner det da. :great:
jeg har da fri fra onsdag morgen og resten af ugen, så kan vi da se på det.

du kan lige få mit nummer i en besked.´, hvis jeg kan finde ud af det. :wink:
Nr. modtaget. Jeg ringer i morgen, engang efter frokost.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: sandfilter

Indlæg af baggadap »

Jeg havde samme problem for et par år tilbage, og var i kontakt med firmaet Filtec - her er hvad de svarede dengang:
"Du skal bruge et stk FE 300 komplet jern/manganfilter med automatisk returskyld pris 11600,- samt 1 stk Luftkompressor type AS 18 Low noise med luftmixhus med automatisk udlufter samt slange og kontraventil pris 2250,-
Priser er plus moms og ex montering"

Jeg endte dog med at få en god aftale med det lokale vandværk, så vi endte på offentlig vand i stedet.
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: sandfilter

Indlæg af bennylar »

ja her vil det koste det meste af en Herregård at få vandværks vand.. da der ikke rigtig er nogen der har forsynings pligt, hvor mærkelig det så end lyder... :|
bor så langt ude at fugle er noget der kun kommer når de har forvildet sig herud.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Besvar