5/10liter vandbeholder med tryk?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af pendec »

Jeg går og venter på at få mit første side-by-side køleskab som har vand og is dispenser. Problemet er bare at det skal stå rigtig langt fra køkkenvask, så der er ringe muligheder for aftapning af vand.

Så har jeg talt med flere om muligheden for en beholder på små 5/10 liter med tryk, så man kan påfylde vand til den interne beholder og til isterninger uden at skulle have vandslangen tilsluttet når det skal foregå :)

Findes sådanne en beholder til rimelige priser? Aner ikke hvad og hvor den skulle findes, så er åben for alle forslag , ekslusiv at få vvs til at trække vand over til køleskab, det synes jeg ikke om lige nu.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af J-B »

Du skal da bare bruge en trykekspansionsbeholder og en kontraventil på indgangen, http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... nsion.html, om de er godkendt til brugsvand ved jeg ikke?
Ellers så køb en husvandværk hos Harald skrald eller jem & klyt og brug beholderen derfra.
pendec

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af pendec »

Takker, det lyder som nogle gode forslag jeg vil se på :)
pendec

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af pendec »

Jeg har kikket lidt allerede, og er lidt usikker på om det husvandværk ikke fylder enormt ved et køleskab, og jeg kan ikke se hvor tanken sidder, kun hvor en lang slange sættes på, det ligner lidt en dykpumpe løsning?

Omkring de ekspansionsbeholdere, kan de bruges til drikkevand? der ville den flade model jo være helt på plads, der skal jo dog vand med tryk i denne, og hvordan skaber jeg så dette? eller mener du jeg påfylder med slange og så er trykket i beholderen skabt når den fyldes eller hvordan?
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af kovas »

Ellers kunne jeg godt se for mig en ombygget tryksprøjte. Her er der pumpe til at lave trykket, men den er nok heller ikke va godkendt.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af J-B »

Med husvandværk mener jeg sådan en her der er beregnet til drikkevand, http://www.jemogfix.dk/pumper__1860/hus ... 0w_9045780, og kun bruge tanken derfra.
Du skal lave det på den måde at tilslutning til Amerikaner køleskabet går til enden af en T stykke, siden på T skal peje op af og der skal trykekspansionsbeholder være og på den anden vandrette del af T , monterer du en kontraventil og en slangekobling, så er det bare en slange fra vandhanen når der skal fyldes efter og det kan ikke laves mere simpel.
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af DBS »

Er det ikke muligt at trække en 6 mm luft slang fra køkkenvask (eller andet sted) og bruge den til vandtilslutningen ?

Der skal ikke det store vand flow, og de interne slanger på køleskabet er sikkert alligevel den type slanger.

Sådan en slange kunne jo nemt skjules i en el kanal.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af Zarge »

Tror altså ikke på den med en tank med tryk i... Med det samme du tapper et kvart glas vand er trykket hurtigt væk, er jeg bange for...
pendec

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af pendec »

DBS skrev:Er det ikke muligt at trække en 6 mm luft slang fra køkkenvask (eller andet sted) og bruge den til vandtilslutningen ?

Der skal ikke det store vand flow, og de interne slanger på køleskabet er sikkert alligevel den type slanger.

Sådan en slange kunne jo nemt skjules i en el kanal.
Jeg er ingen el nørd, og køkken har ikke mange kontakter, desværre så er afstanden jo lang, velnok 9 meter fra køkken vask, hvis man skal følge væg.
eksempel herunder.
6 meter her (H=Håndvask,K=køleskab)
*H*******
*--------*
*--------* ca. 4 meter her
*--------K

Der er dog en rigtig lille chance for at åbne en ny mulighed, når jeg har tænkt over det.
Toilet er på modsatte side af væggen hvor køleskab stilles op af. Måske, kan man trække en hane, eller tislutte den slange?, ud fra toilet håndvasken på anden side af væggen, den kan da ikke være den største opgave for en vvs'r :) og måske ender det i samme prislag som den trykbeholder løsning.
Det dukker først op om 1 uge, så der kan tænkes lidt endnu og måske er det bedst at tilslutte direkte med slangen hvis et hul i væg til toilet skal laves, det gør dog flytningen af køleskab besværlig når der rengøres, og en lang slange hænger ud fra væggen ;(
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: 5/10liter vandbeholder med tryk?

Indlæg af DBS »

Normalt er den type køleskab, med en tynd blå slange, lige som man kender fra pneumatik, denne er så afsluttet i overgang med 3/4 eller 1/2 gevind, så det er ikke noget problem at have dette bag køleskabet, og kunne rykke det ud.

Forresten med din trykbeholder løsning, skal du måske overveje, at der kan være en tryk overvågning i køleskabet, således det går på alarm, hvis trykket er få lavt.

Besvar