Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kanon prisstigning på elregningen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 17 jul 2016 11:15

Hi Kovas

Een af os læser de tal fra elpris.dk forkert :). Jeg kan ikke se der er nogle som kan halvere min regning?

Hvis du ser herunder, så har de (elpris.dk) fundet 119 elprodukter der kunne bruges. Alle beregnet til postadresse 4990 Sakskøbing og for 800 kWh/år.
(Mit egentlige forbrug er faktisk 1200 kWh/år, men på denne tid af året er mit pillefyr slukket da jeg bruger meget tid i sommerhuset (restaurerer), så computeren, TV osv. er fordelt på de to steder, derfor det lavere kvartal).
elpriser 1.jpg
Når man læser deres priser skal der lige tages forbehold for at mange af dem er bare en midlertidig tilbudspriser, som så overgår til en højere rate efter honeymoon perioden. Det er angivet på de steder, hvor det er dette der gælder, så fair nok.
elpriser 2.jpg
Jeg har lagt et email ind til Nettopower, som pendec foreslog, de syntes billigere da de ikke har nogen e-handler abonnement afgift, så deres svar bliver interessant. De tilbyder på deres hjemmeside at de vil gå ens sidste regning igennem og så komme med deres tilbud. De har fået sidste regning fra både hus og sommerhus at kigge på.
elpriser 3.jpg
Hvis du nu tænker logisk, så kan du aldrig finde en leverandør der kan levere til den halve pris af det jeg betaler, hvis altså du tænker på hele regningens pålydende. Husk her at netabonnementet er en monopolaftale og er et fast beløb. Transport, PSO og afgift er vist også faste beløb, så det er kun selve forbrugets pris og så altså hvis man kan undgå el-handler afgiften på de kr 150, som Seas tager, der kan variere.

Så konklusionen bliver at priserne elpris.dk viser som introduktionstilbud ligger på ca. 1200+ per 6 måneder og normale priser ligger på ca 1300+ per 6 måneder. Min pris hos Seas koster er kr 1383/6 mdr. Rateprisen per kWh hos Seas er kr. 2,20. Så det er ikke sikkert der er ret meget at hente ved at skifte leverandør. Der syntes at være en del rod med betalingerne, når man ikke får sin regning direkte fra elselskabet. Elselskabet beregner ens regning direkte fra den automatiske elmåler og er uden nogen form for senere ekstra betaling for justering. Hvis man skifter til en anden el-handler (som ikke har adgang til at aflæse ens måler i real time), så skal der laves en beregning af sidste års forbrug, så bestemmes en fast forudbetaling og fast overførsel fra ens bankkonto, enten per måned eller per kvartal og så bliver der efterberegnet, når el-handleren får det faktiske forbrug oplyst af elværket, hvilket kun sker een eller to gange om året. Dette sidste punkt varierer alt efter om man har manuel eller auto aflæsning af elmeter. (Mine er auto). Alt det kan selvfølgelig godt komme på plads, er kan vel være besværet værd, hvis der er noget større at spare, men vi taler tilsyneladende om forudbetaling og ikke betaling efter forbruget, som hos elværkerne.

Det virker lidt bøvlet, men lad os nu se hvad nettopower kommer op med og om der er noget egentligt at spare, kan blive interessant at se.

Det er jo netop denne problematik elværkerne opnår ved at hæve deres monopol netabonnement pris, som er aftalt imellem alle elværkerne. De har gjort det sværere for el-handlerne at konkurrere på lige fod. Sød klub :).


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af kovas » 17 jul 2016 16:59

Torpet skrev:Faktisk syntes jeg at fællesskabet er kørt helt af sporet. Prøv engang at se denne regning. Jeg har brugt 202kWh i et kvartal og det koster kr. 66,56. Det ville så være OK og er prisen nogle andre lande går efter (der er ikke ret mange der har grønne afgifter og den slags), men så vælter vores kære stat ind med deres mange pålæg, afgifter og moms, så de 66 kr i forbrug banker llige op til kr. 691 !!!!
Seas el.jpg
Man kan så kalde alle disse ekstra beløb for mange forskellige ting, men resultatet er altså det samme, den vare jeg har modtaget bliver tidobler på regningen, der er da noget galt i systemet?

Nej det var nok lidt hurtigt men, her hos mig kan jeg få:
Energinord A/S Intro tilbud 6 måneder Binding: 6 mdr. Leveringsperiode start: 15 hverdage/arbejdsdage Midlertidig pris. Overgår til andet produkt. Fast Estimat 234,99 øre/kWh 6 mdr. 939,97 kr ud fra et års forbrug på 800kwh
Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at kommentere på at det var de folkevalgte politikere som solgte de kundeejede selskaber.
Så der kunne laves noget profit til de rige.
I øvrigt ser det ud som om prisen samlet set er faldet. Da vi købet solceller betalte vi 2,2kr kwh inc abonement. Nu se det ud til at jeg kan fo det til 1,97kr/kwh.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 17 jul 2016 21:59

Torpet skrev:Husk her at netabonnementet er en monopolaftale og er et fast beløb. Transport, PSO og afgift er vist også faste beløb, så det er kun selve forbrugets pris og så altså hvis man kan undgå el-handler afgiften på de kr 150, som Seas tager, der kan variere.
Netpris.dk er INKL. disse priser afgifter ud fra dit forbrug som du angiver, så der er rigtige nok, hvis du også angiver korrekt forbrug ca. forbrug.
Og ja, nogle selskaber, som OK f.eks, angiver 1 måned gratis , desværre så har de rigtige dårlige betingelse for opsigelse så du hænger på dem i 8 måneder ialt, fordi man kun kan sige dem op til udgangen af et måned og med 30 dages varsel, så det kan ikke ske de første 6 måneder, og først i slutningen af 7. måned, og så 30 dage oveni, altså får OK 60 dage til fuld el pris, så de tjener skam også på dig når de bliver 8 måneder hos dem.
Nettopower har såvidt korrekte tal, de er dog baseret på et kvartal før seneste priser, så du ser Q2 priser, selvom vi nu er i Q3 af året.
kovas skrev: Nej det var nok lidt hurtigt men, her hos mig kan jeg få:
Vest er generelt meget billigere end priserne i Øst danmark, så det er lidt luksus og kan desværre ikke sammenlignes på andet end de dyre selskaber, da strøm bare er billigere i Vest danmark.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 18 jul 2016 09:56

Så kom svaret fra NettoPower og det er faktisk ret positivt. Så pendec du havde ret, tak for det forslag. På årsbasis kan jeg på forbruget spare godt kr. 535,00 samt el-handler abonnementerne, så jeg går nok den vej. Skal lige sikre mig reglerne for opsigelse og flytning af leverandør osv., men alt det skal jo bare klares een gang for alle.

Her er svaret fra Nettopower:

---------email:

Hej Jens Torp

Tak for din henvendelse og interesse i NettoPower.

Du har helt ret i, at vi desværre ikke kan gøre så meget ved dit netabonnement. Vi kan dog ved skifte over til os fjerne dit abonnement til el-handler da det er et "ekstra" gebyr, som de opkræver. Det er I hvert fald den første besparelse på lige under 100 kroner (incl moms) i alt for begge adresser. I samme periode har vi haft en elpris på 28,74 øre/kWh. Det kommer af at vi har haft en pris der svinger fra 22,10 til 37,80 øre/kWh i samme periode. Du har haft et forbrug på 300 kWh for begge adresser, hvilke svarer til 86,23 kroner hos os. Du betaler 220 kroner hos SEAS for samme forbrug - så der er helt sikkert noget at spare. Dertil kommer, at vi ingen betalingsgebyrer eller bindinger har.

Skulle du have lyst til at melde dig til hos os kan du gøre det på www.nettopower.dk/tilmeld. Vi vil i så fald sørge for at få dig flyttet over og opsige dit abonnement hos SEAS-NVE.

Hvis du har spørgsmål må du endelig kontakte os.

Rigtig god dag herfra.

Hilsen
Andreas K,
NettoPower kundeservice

--------------end email fra Nettopower

Ændringerne i betalingmetoden og perioder finder vi nok ud af.

pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 18 jul 2016 10:08

Torpet skrev:Ændringerne i betalingmetoden og perioder finder vi nok ud af.
Nettopower har fint nok ingen særlig varsling eller binding, så vilkårerne og tilbuddet er reelt nok, da der ingen ekstra rabat er fra dag 1 men samme dags priser året rundt.. Og ja sidst måneds regning 1.6 - 31.6 der stod der vist snit pris var 37,49 øre, så har vi det på plads, det er ikke altid super billigt men sådan varierer det jo.


Radisen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 nov 2017 14:47

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Radisen » 14 nov 2017 14:54

jeg har også været tilmeldt energiselskabet Nett power som I skriver om, men kan bare se, at prisen er steget og steget. De er heller ikke godt placeret på http://www.elpris.dk længere. :twisted:
pendec skrev:Du har helt ret i, at vi desværre ikke kan gøre så meget ved dit netabonnement. Vi kan dog ved skifte over til os fjerne dit abonnement til el-handler da det er et "ekstra" gebyr, som de opkræver. Det er I hvert fald den første besparelse på lige under 100 kroner (incl moms) i alt for begge adresser. I samme periode har vi haft en elpris på 28,74 øre/kWh. Det kommer af at vi har haft en pris der svinger fra 22,10 til 37,80 øre/kWh i samme periode. Du har haft et forbrug på 300 kWh for begge adresser, hvilke svarer til 86,23 kroner hos os. Du betaler 220 kroner hos SEAS for samme forbrug - så der er helt sikkert noget at spare. Dertil kommer, at vi ingen betalingsgebyrer eller bindinger har.

pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 14 nov 2017 14:56

Radisen skrev:jeg har også været tilmeldt energiselskabet Nett power som I skriver om, men kan bare se, at prisen er steget og steget. De er heller ikke godt placeret på http://www.elpris.dk længere. :twisted:
Har ikke været opmærksom på dette.

Har selv tilføjet flere nye elektroniske genstande, som sluger, som nyt tv / køleskabe og overvågning og lys osv. Tror desværre jeg er gået fra 9kWh til 11kWh i snit per dag.

Måske er det på tide at skifte, må lige kikke på den side igen.

Efter lidt minutters nærlæsning, tænkte jeg vindstød kunne være et godt alternativ, desværre ser man ingen statistik på produktet og de garanter ikke den lave pris, så man kan gå fra 5 øre til 29 øre præcis som vinden skifter og område man bor i. De fleste andre gør som vindstød og har andre pakker, hvor de har intro tilbud, hvor man på en eller anden måde får rabat første måned, og herefter kommer man op i de 2,30+ per kwh, så jeg tror ikke det er værd at skifte alligevel.

Tror mere det er flere selskaber som har luret at folk hopper på den oprindelige OK kampagne hvor man fik 1. måned gratis men var bundet af 6 måneder (som blev dyrt, for det kunne først opsiges efter aftalens opsigelse på 6 måneder med 30 dages opsigelse til udgangen af sidste hverdag i en måned (altså 2 måneder ialt).

Så hvis andre har regnet nok bedre ud, så bliver jeg lidt endnu.

edit2: Jeg betaler 242 øre sidste gang i snit (sep.2017) inkl. faste omkostninger. Lidt mere end elpris skriver.


Nu kunne jeg ikke lade være, for jeg finder ingen historik på vindstød's tilbud og fandt istedet en som prøvede det samme
Jeg har haft en lidt mærkelig oplevelse med Vindstød.
den 8. oktober kom jeg i kontakt med Vindstød via El-forbundet.dk, jeg fik tilsendt en opkrævning(aconto) fra Vindstød hvoraf det fremgår at prisen er 22 øre/KWh.
Jeg gik så ind på El-pris.dk hvor jeg kunne se en sammenligning med min nuværende el-leverandør (Gul Strøm) i denne sammenligning opererer Vindstød med en el-pris på 3,92 øre/KWh, Jeg skrev til Vindstød (ingen telefonnummer på deres hjemmeside), for at få at vide hvilken pris der var rigtig, samtidig bad jeg om en beregning af hvad min regning ville have været med det forbrug jeg havde i 2016.
Det svar jeg fik var en sludder for en sladder som jeg ikke kan bruge til noget som helst af, f.eks. blev det i svaret påstået at man ikke gemte historiske priser på deres produkter, og heller ikke havde adgang til tidligere takster for skatter og afgifter.
Så konklusionen er at jeg fortsætter som kunde hos Gul Strøm.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af fryseren » 15 nov 2017 09:30

Jeg gør det at jeg går ind på elpris.dk ca. hvert halve år og vælger den billigste. dvs jeg skifter elselskab ca 2 gange om året.

Det sparer mig totalt set for 750-1000,- årligt fremfor bare at blive hængende et sted.
Det tager i alt 2x10 minutter. Timelønnen er dermed over 2000,- skattefrit.

Jeg synes det er pisse irriterende at jeg ikke kan gøre det dagligt :D

pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 15 nov 2017 09:35

Så har du vel erfaring med vindstød? Kan du sige lidt om det, for andre siger de får helt andre priser end de 200 øre som annonceres.
fryseren skrev:Jeg synes det er pisse irriterende at jeg ikke kan gøre det dagligt :D
Hvis du gjorde det dagligt, så ville du ende med at få det gratis, det ville ikke være dårligt ud fra dine beregninger :)

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af mattiassonne » 15 nov 2017 11:49

fryseren skrev:Jeg gør det at jeg går ind på elpris.dk ca. hvert halve år og vælger den billigste. dvs jeg skifter elselskab ca 2 gange om året.

Det sparer mig totalt set for 750-1000,- årligt fremfor bare at blive hængende et sted.
Det tager i alt 2x10 minutter. Timelønnen er dermed over 2000,- skattefrit.

Jeg synes det er pisse irriterende at jeg ikke kan gøre det dagligt :D

Hvornår på året gør du det ca? For er der ikke prisudsving på strømmen, og tricket må vel være at låse sig fast for 6 måneder på et introtilbud, netop når prisen er lavest, og bliver høj lige efter?


Besvar