Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kanon prisstigning på elregningen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 16 jul 2016 18:03

De 210 kr du betaler med 70 kr per måned passer overens med prisen i email fra Seas, men det er så KUN for netabonnementet, hvor meget betaler du så på regningen for abonnementet til el-handleren. Det abonnemet slipper du heller ikke for, men det kan varierer. Husk at abonnement priesen har to komponeneter, nemlig det til el-handleren og så det netabonnemet til elværket. Så kommer først dit forbrug, transport PSO, afgifter og moms. Gad vide hvor længe flertallet vil bare akceptere denne skruestik danskernes holdes i? Og så er der alligevel politikere der slet ikke syntes vi skal have skattelettelser. De politikere har sikkert altid bare arbejdet for stat eller kommune, aldrig har et 'rigtigt' arbejde og aldrig skulle få et firma til at køre rundt, for dem er vi almindelige mennesker nok vuderet som 'fjender'? Lidt trist for de er jo egentlig ansat til at betjene os? Hvis ikke disse betragtninger er rigtige, så ville vi da aldrig se en regning gå op i ti-fold ved hjælp af afgifter?

Men tilbage til din regning, hvad siger den om abonnement til el-handler? Den nye rening viser dig det tydeligt, som her:
Abonnement.jpg


pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 16 jul 2016 18:14

37 øre per kWh, hvis det er hvad du søger? Jeg skrev jo 2,25kr per kWh i sidste email, det er jo variabelt som du skriver med de andre udgifter.

Og som jeg forstod så skrev du det var steget til 990kr? Så forstår jeg ikke du også får det til 840kr nu? , bruger du variable beløb så er 990kr også forkert.

Er det ikke hvad du forklarer her, eller gjorde du det forkert?
Den nye elregnings opstilling sagde de jo ville gøre det hele mere overskueligt, men glemte de ikke lige at fortælle at de samtidig ville forhøje denne net-abonnement afgift med over 30%? Helt præcist var prisen indtil nu kr 736 per år (kr 184 per kvartal) og den nye pris er kr. 990 per år

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af kovas » 16 jul 2016 18:42

Torpet skrev:Faktisk syntes jeg at fællesskabet er kørt helt af sporet. Prøv engang at se denne regning. Jeg har brugt 202kWh i et kvartal og det koster kr. 66,56. Det ville så være OK og er prisen nogle andre lande går efter (der er ikke ret mange der har grønne afgifter og den slags), men så vælter vores kære stat ind med deres mange pålæg, afgifter og moms, så de 66 kr i forbrug banker llige op til kr. 691 !!!!
Seas el.jpg
Man kan så kalde alle disse ekstra beløb for mange forskellige ting, men resultatet er altså det samme, den vare jeg har modtaget bliver tidobler på regningen, der er da noget galt i systemet?
Ja undskyld jeg siger det lige ud, men jeg synes at det er noget sludder.
Hvad er det for en vare du køber? El i din stikkontakt. Hvis du kunne putte den i lommen ude ved kraftværket ja så koster den 66kr. Forskellen fra for længe side er at prisen er delt op. Men elnettet hvem skal vedligeholde det? Dem som kommer ud i stormvejr og reparere på dit og dat. Hvem synes du skal betale for det. der er nogen som skal administrere systemet. Så er der pso, den kan man være enig eller uenig i, men vi har jo brugt billig el uden at tænke på fremtiden, så det koster nu at omstille til vedvarende energi. Momsen kan man jo diskutere. Men alle vil ha det hele uden at betale for det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 16 jul 2016 19:24

Jo, Pendec, du har nok overset det indlæg (kl 16), hvor Seas forklarer beløbene. De 840 kr er netabonnementet (det er de 70 kr om måneden du snakker om), og så er der de 150, kr til el-handleren, som svarer til 12,50 per måned. Altså ialt 990 kr om året eller 247,50 per måned. Disse beløb har intet at gøre med strømforbrug, det er bare for abonnement.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 16 jul 2016 19:43

Kovas, et par ting at tænke over, når man vil forsvare elselskabernes monopol og deres ret til at lave 33% prisstigning:
el.jpg
el 2.jpg


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af kovas » 16 jul 2016 20:05

Jeg forsvarer ikke elselskabernes monopol jeg synes bare din påstand om at din vare kun koster 66kr er noget sludder. Min pointe er stadig at når man klager over skatter og afgifter så må man vel sige hvad man selv vil betale for de penge som man ikke vil betale i afgift. Og jeg bliver ikke imponeret af de to indlæg du poster. Det er ikke elprisen som har nedbragt salget af elbiler til noget der ligner nul.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 16 jul 2016 20:41

Ofte skal der læses imellem linierne, når firmaer sætter afgifter op. Nu da man kan vælge en anden el-handler, som kan konkurrere på selve strøm prisen, så virker det meget som om elselskaberne vil hive noget mere ind ved bare at sætte abonnementet op og så ikke være så afhængig af selve strøm prisen. Når en el-handler så tilbyder lavere elpris, hvad enten det så er vedvarende energi baseret eller ej, så vil den el-handler stadigvæk være tvunget til at opkræve det nu forhøjede abonnement på elselskabernes vegne. Jeg har intet hørt om at disse penge skulle gå til udvikling af vedvarende energi, hvis det er tilfældet bør de præcisere det bedre. Det hele ser bare lidt ud som bankernes grab for money, hvor de siger det er pga EU’s krav om større kapital, hvorefter de hæver deres udbytte til aktionærende umiddelbart efter.

Jeg syntes firmaerne burde kalde en spade for en spade og ærligt fortælle hvad pengene skal gå til? Når du spørger hvor meget jeg vil betale for en service, så må jeg vel svare at det at skulle betale 10 gange så meget på regningen, som det egentlige forbrug er virker forkert. Som det er nu, syntes jeg vi bliver bondefanget på den måde der manipuleres med afgifter osv. Hvis der skal mere ind i kassen, så sæt dog elprisen op per forbrug, så kan man selv vurdere hvor meget man har råd til og behøver. Men det er selvsagt en politisk sag og danmark er jo desværre per tradition verdensmester i afgifter.

Men skruen strammes stadig. Først skal der slippes 50%+ i indkomstskat, så 25% moms af resten efter en bunke andre opfindsomme skatter, såsom ejendomsværdiskat (kun i danmark), grundskyld, TV-licens, bilafgifter osv osv. Hvis vi bare intet sagde, når disse halv-officielle firmaet sætter afgifterne op med for høje stigninger, så ser det ikke godt ud for hr og fru danmark på sigt.

Der skal selvsagt penge ind til et velfærdssamfund, men snigende abonnementsafgifter, som alle er tvunget til, rammer skævt. Da alle huse i landet er tvunget ind i dette, taler vi om megabucks, så selvom nogen måske syntes jeg vrøvler om småpenge, så er det altså mange millioner vi snakker om her, mange. Samtidig så er det et problem, hvis andre firmaer med monopolfordele følger efter, når ikke ret mange skriger op om for hurtige store stigninger. Husk at uden udbytte renter nu om stunder, og uden andet end inflationsstigninger i pensioner og lønninger, så skal der holdes øje med udviklingen. Jeg ser det som vores pligt at være på tæerne.

pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 16 jul 2016 21:13

Torpet skrev:Jo, Pendec, du har nok overset det indlæg (kl 16), hvor Seas forklarer beløbene. De 840 kr er netabonnementet (det er de 70 kr om måneden du snakker om), og så er der de 150, kr til el-handleren, som svarer til 12,50 per måned. Altså ialt 990 kr om året eller 247,50 per måned. Disse beløb har intet at gøre med strømforbrug, det er bare for abonnement.
OK!

I get it.. Nettopower tager ingen abonnement pris pr. måned, det er der du tager fejl. Derfor valgte jeg alle elselskaber fra som har abonnements måneds gebyrer som kan vælges fra, og gul strøm lavede samme nr på tv, som gør din elpris rigtig meget dyrere...

Så burde du skifte hvis du vil spare det ;)

Især i sommerhuset hvor du gør elprisen rigtig meget højere med 12,5kr per måned.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 16 jul 2016 22:09

OK, det vil jeg se lidt på :)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af kovas » 17 jul 2016 09:49

Det er ret morsomt at du skyder mig i skoene at jeg støtter monopoler. For det gjorde jeg. Dengang elområdet var ejet dels af kommunerne, dels af andelsselskaber = kundeejet. Nu var det ikke det parti som jeg stemte på som stemte for at sælge arvesølvet for en hurtig indtægt til kommune og statskasse, men der var et flertal for det. Så hvis du stemte på et parti i det flertal så må man vel sige at du ligger som du har redt. Hvis ikke so er det jo betingelserne for et flertalsdemokrati.
Når det så er sagt så synes jeg at den regning du viser her download/file.php?id=13585&mode=view er veldig høj.
Hvis jeg ser her http://elpris.dk/#/results så kan jeg få et halvt års forbrug for det samme som du betaler for 3mdr. ud fra et årsforbrug på 800kwh.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar