Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kanon prisstigning på elregningen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 13 jul 2016 16:31

Har mon ikke også andre undret sig over den kraftige stigning hos elselskaberne for net-abonnementet? Det drejer sig om over 30% stigning på bare eet kvartal og trådte tilsyneladende i kraft den 01.04.16 og derfor først viser sig nu på kvartalsregningerne. El-abonnementet er ikke ændret.

Netabonnement er ikke en Internet ting, men part af strømforsynigen, som vi alle har og skal betale over elregningen.

Jeg troede først det måtte være en fejl, så jeg ringede til Seas, som er min leverandør. Men desværre er det ikk en fejl. De siger at denne post ikke er blevet forhøjet i de sidste fem år, så nu skal den altså bare have denne kæmpe forhøjelse (i procenter kæmpe). Denne afgift er den samme, også selvom man skulle vælge et andet selskab, det nye selskab vil så bare opkræve beløbet på deres vegne, så man kan altså ikke slippe for den ved at shoppe around, Smukt.

Den nye elregnings opstilling sagde de jo ville gøre det hele mere overskueligt, men glemte de ikke lige at fortælle at de samtidig ville forhøje denne net-abonnement afgift med over 30%? Helt præcist var prisen indtil nu kr 736 per år (kr 184 per kvartal) og den nye pris er kr. 990 per år per måler (kr 247.50 per kvartal). Afgiften er ikke bare for ens kundenummer, men for hver måler. Så har man et sommerhus er det altså dobbelt op. Sommerhuse har jo et ret lavt elforbrug, så denne abonnements stigning kan næsten fordoble hele eludgiften,

Der er vist desværre ikke ret meget at stille op nu, syntes bare det er en meget kraftig mundfuld på en ting, som bare er en afgift. Smager lidt af det samme som bankerne gør med deres afgifter, bare fordi de kan? Der har da vist ikke rigtigt være noget ramaskrig i pressen?

Hvad syntes andre?


pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 13 jul 2016 17:27

Solcelle ejere steg også 1000kr her i januar, det var vist 100% for nogle, så vidt jeg husker. Så mon ikke det var et spørgsmål om tid, før almindelige forbrugere måtte stige, hvis det er som du siger? Så 30% lyder som vi slap billigt hernede efter 5 år uden stigninger ;)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 14 jul 2016 09:28

Dog skal lige huskes at inflationen for de sidste 5 år er kun 7,5% ialt. Elektriciteten stiger jo ikke i kvalitet, så det er udelukkende mere profit vi taler om her for firmaet der sidder med et monopol. Er det ikke næsten som en slags omgnag kartel, når alle elværkerne har samarbejdet om dette og lavet samme stigning?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af lamborg » 14 jul 2016 12:25

Hej Jens
Det du har fat i der kaldes monopolskruen for som du påpeger så kan de skrue på den som de lyster for selvom du i den frie konkurences navn skifter til anden leverandør er det eneste der kan skures på den smule håndøre som er selve markeds el prisen.
Kan kun sige en ting
RØVHULLER :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af PellX21 » 14 jul 2016 12:39

Inkl. min egen ejendom er vi fire her i nabolaget, som er begyndt at snakke om at købe en fælles vindmølle (tre af os har solceller) og lavet et fælles batterilager. Vi har også tænkt på en dele generater på biodiesel, uden det dog er undersøgt nærmere. Simpelthen at gå off-grid, som vi er i forvejen med så meget andet herude (spildevand, vand, delvis selvforsyning af grønt etc.)

Men det er træls at de større fællesskaber ikke fungerer længere. Det går altid ud over forbrugerne, når der kommer for mange mellemled (aktier, bestyrelser osv).


pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 14 jul 2016 13:48

Torpet skrev:Dog skal lige huskes at inflationen for de sidste 5 år er kun 7,5% ialt. Elektriciteten stiger jo ikke i kvalitet, så det er udelukkende mere profit vi taler om her for firmaet der sidder med et monopol. Er det ikke næsten som en slags omgnag kartel, når alle elværkerne har samarbejdet om dette og lavet samme stigning?
Jeg tror ikke du kan omsætte det så enkelt som du får det til at lyde..

De har sikkert planlagt udvidelser, flere er kommet til, så er der alternativ/grøn el produktion og andre områder som skal renoveres og vedligehold.
Jeg er sikker på de er lige så ringe til at lave budget som folk der byder på at bygge Femern tunnel, og her er udgifterne jo stille og roligt røget i vejret de sidste par år. Så mon ikke de ekstra omkostninger er lidt så meget uforudsete omkostninger på noget vi ikke altid kan forstå os på eller mener noget andet om.

Klart, der er sikkert også en andel fortjeneste, for som bankerne hvor overskud kun stiger og stiger, så vil de sikkert også gerne have mere, hvis der skal ske ting med el systemet frem til 2030, som måske gør at endnu flere er selvforsynende på el.

Og så er der lige denne:
http://www.seas-nve.dk/om-seas-nve/pres ... a-seas-nve

pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 15 jul 2016 12:24

jeg fik checket regningen her og jeg betalte 70kr sidste måned? så er det ikke steget her?

eller bare ikke 247kr men kun til 210 . her er det nettopower

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 16 jul 2016 17:00

Det er nok bare din periode der ikke er helt på plads med stigningerne endnu, her er et svar fra Seas, som vbiser priserne helt præcist (samme som jeg tidligere skrev):

-------------------------- email fra SEAS:
Hej Jens

Tak for din mail.

Ja det er rigtigt at abonnementet er steget.

Det er sådan at man som el-kunde i Danmark er tilmeldt to selskaber, et Netselskab og en el-handler

Netselskabet er det selskab der distribuere strømmen i det område man bor i, og dertil betaler man et abonnement, som er steget per 01.04.16 fra 750 til 840 kroner om året.
El-handleren har også et abonnement, som hos os er på 150 kroner om året, svarende til 12,50 kroner om måneden. og det er uændret.

Derfor ser du en stigning i abonnementet på din nye regning.

Venlig hilsen
SEAS
Thomas
Kundekonsulent
Hovedgaden 36
4520 Svinninge
------------------------- end email fra SEAS

Pendec: Det eneste der ellers kan være anderledes, er at du har Nettopower som leverandør (el-handler) og den pris kan være anderledes, men ikke de dyre netpart og fastsat af monopol-aftalerne selskaberne imellem, vi som kunder har inetet at sige. Seas pris er der 150 kr, kan du evt se hvad du betaler for den part?

Burde den slags egentlig være på private hænder?

Jeg ser på nettet at Dong forklarer deres stigning med at de har ændret politik. De vil gerne kunne give billigere strøm til storforbrugerne, så de indrømmer at det nu er blevet ret så meget dyrere for alle 'små-kunder' som os, men vi kan så 'trøste ' os med at de der bruger meget strøm (sikkert specielt firmaerne) vil få flere nye beaprelse som et tiltag. Har det mon noget at gøre med deres nye aktionær og af hensyn til aktiernes værdi. Lyder da vist logisk? eh?

Utroligt at så mange ting får en stramning af skruen, når inflationen kun ligger på lige over 1% om året. Tidliigrer gav man altid inflationen skylden for prisstigninger, den savner de nok at kunne bruge? :) Det bliver nok noget med at holde fast på hat og alt andet, når inflationen igen går i selvsving og renterne så sikkert samtidig rykker op.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af Torpet » 16 jul 2016 17:12

Faktisk syntes jeg at fællesskabet er kørt helt af sporet. Prøv engang at se denne regning. Jeg har brugt 202kWh i et kvartal og det koster kr. 66,56. Det ville så være OK og er prisen nogle andre lande går efter (der er ikke ret mange der har grønne afgifter og den slags), men så vælter vores kære stat ind med deres mange pålæg, afgifter og moms, så de 66 kr i forbrug banker llige op til kr. 691 !!!!
Seas el.jpg
Man kan så kalde alle disse ekstra beløb for mange forskellige ting, men resultatet er altså det samme, den vare jeg har modtaget bliver tidobler på regningen, der er da noget galt i systemet?

pendec

Re: Kanon prisstigning på elregningen

Indlæg af pendec » 16 jul 2016 17:46

Torpet skrev:Pendec: Det eneste der ellers kan være anderledes, er at du har Nettopower som leverandør (el-handler) og den pris kan være anderledes, men ikke de dyre netpart og fastsat af monopol-aftalerne selskaberne imellem, vi som kunder har inetet at sige. Seas pris er der 150 kr, kan du evt se hvad du betaler for den part?
Jeg er ret sikker på priserne er korrekte.

beløbet står sådan her: Transport fast 70,00 kr

De har yderligere beregnet snit pris inkl. alt til 2,25kr/kWh (203kWh)

alt inkl. moms.
alle andre priser ser sådan her ud:
Transport tariff 45,74 øre/kWh 92,72 kr
Transport fast 70,00 kr
PSO-afgift 30,88 øre/kWh 62,58 kr
El-afgift 110,63 øre/kWh 224,24 kr


Besvar