Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af pendec » 11 jul 2016 11:30

Flemmingth skrev:Vi har et fastbrændselfyr og et pillefyr på én skorsten, og skorstensfejeren kommer hvert ½ år.
Kan da godt ske, at jeg skal have fat i Varde Kommune og forhøre, hvorfor vi skal betale kr. 1115,16/år :evil:
Jeg faldt også lidt i på de 771kr men det var kun en skorsten, og den koster 100kr+ per skorsten.
Det næste er så røgrør som også koster lidt ekstra per meter.

Men 200kr mere, så burde du næsten finde din BS information og poste det, så kan vi fælles se hvor din skorstensfejer har taget ekstra :)

Måske er der til en DR forside nyhed, skorstensfejere tager fusen på kunderne ;) (HAHAHHA) Hvem checker de skriver 1,2 eller 3 meter rør, eller skorstens antal og osv...
F.eks havde jeg betalt for brændeovn og pillefyr + 2 skorsten i en årrække, fordi jeg ikke var opmærksom på at sige det, selvom manden som kom her, nok kunne se jeg ikke brugte det mere(Inden jeg fik brændeovn igen, altså). Da det blev nævnt, så jo det blev fjernet og jeg blev bedt om at blænde skorsten hul af, så det ikke kunne misbruges :) Men det tog sin tid der.


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af Torpet » 11 jul 2016 15:35

Det er lidt af en svær ting at finde hoved og hale i. Der foreligger tilsyneladende aftaler imellem Skorstensfejernes foreninger og så kommunerne, men de prislister man har udarbejdet kalder man så bare for ‘VEJLEDENDE TAKSTER FOR SKORSTENSFEJERARBEJDE FOR 2016’.

http://www.kl.dk/Kommunale-opgaver/Tekn ... sfejning-/

Jeg har så også fået at vide at priserne afhænger meget af hvor flink ens fejer er, for han behøver ikke at tage afgift for rørene, hvis han skønner at hvis der er en lem at kigge ned igennem og intet er at komme efter, så skal han altså ikke lave noget arbejde og lægger ikke nogen afgift på. Og det samme gælder brændeovnene selv, hvor nogle fejere helt skiller det hele fra hinanden (hver gang) — også selvom det ser fint og rent ud — og skal så samle det igen. Specielt er det tilsyneladende noget de unge nye helt grønne fejere følger helt efter deres ABC bøger. Så da mit pillefyrrum ser ret sterilt og fint ud, så renser den fejer bare skorstenen og det er så det, derfor er hans pris fint lav på 329 kr.

Den fejer der renser skorstenen med brændeovnen (som tager 480 kr) i sommerhuset er derimod en nyudklækket fejer, som går hele vejen med min helt rene lille brændeovn. Faktisk samler han rørerne ret dårligt, så de er utætte, altså må jeg selv ordne det hele efter han er gået. Jeg gruer for hvad han vil sige når jeg snart skal have fejerens mening om hvad der skal ændres i fyrrummet i sommerhuset, når jeg evt. vil montere et Scotte træpillefyr 16kW. Han har allerede snakket om branddør og vil læse op på hvad der skal laves om, når der er en lem op til loftet i det 12m2 rum, hvor der lige nu står et gammelt brændefyr, som ikke er i brug og har en ubenyttet skorsten. Loftet er træloft, så den part er jeg selvsagt også forberedt på at skulle ordne. I mit fyrrum med pillefyret er der også træloft, men det blev godkendt, da der tidligere har været stokerfyr, så min flinke fejer der skønnede, at hvis ikke min forsikring siger noget, så var det OK med ham, og ingen branddøe da døren til fyrrummet går ud i det åbne. Gav iøvrigt kr. 603 for synsgodkendelsen sidste år der, men så også helt uden bemærkninger. Det var mesteren selv der kom ud og klarede den sag på under et kvarter :).

Jeg skal nok forvente at fejeren til sommerhuset vil tage en betaling for både at syne fyrrummet før og efter installation af den Scotte?

Nu er det vist sådanne, at man har lov til at få tilbud fra andre fejere, jeg tror vores kommune har 3 der er godkendt af kommunen, men om de så har lov til at køre overalt ved jeg ikke. Det vil jo sikkert heller ikke være smart at lægge sig ud med de små konger?

Her er først den gældende ‘vejledende’ prisliste for hele landet efterfulgt af priser fra en skorstenfejer i Århus området, man burde da vist bo i Århus :).
Skorstensfejer priser 2016.jpg
Århus Skorstenfejer.jpg

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af Flemmingth » 11 jul 2016 21:18

Så er kommunen tilskrevet med følgende:
Ifølge Kommunal ejendomsskat m.m. af fast ejendom 2016, skal vi betale kr. 1.115,16 i skorstensfejerafgift.
Når jeg ser hvad man betaler i andre kommuner, og ser de opgivne takster i Skorstensfejerlaugets vejledende gebyrer for lovpligtigt skorstensfejerarbejde 2015 og 2016, mener jeg vi betaler en ublu høj afgift.
Derfor udbedes venligst en detaljeret specifikation af, hvad skorstensfejerafgiften dækker.
Fortsættes . . . . . .
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Trollefar
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af Trollefar » 11 jul 2016 22:09

Hej

Jeg giver 315,68 kr for fejning af 1 skorsten, 1 x årligt.

I Favrskov kommune.

Hilsen jonas
Vedhæftede filer
skorstensfejning.JPG

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af PeterMA » 15 dec 2016 13:39

genopliver lige vores gamle tråd.

Fik den nye ejendomsbillet fra Egedal kommune...

og nu er prisen :
Skorstensfejerbidrag Fast bidrag2017 1080,kr

Det er jo helt sygt! :shock:

for fejning 2 gange årligt.. har pillefyr og brændeovn..

Damm :D
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE


pendec

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af pendec » 15 dec 2016 13:47

Når jeg ser de tidligere indlæg, så overraskes jeg over, at de pålægger en at de skal rense ovnen? Er det ikke ens eget ansvar, så hvorfor skal vi absolut betale for det, når der er tilbud uden ovnsrensning. Her hos mig er det en formalitet, han stikker de rensebørster ind i kedel, og så et par gange i kedels rørende, og så tages selve røgrør som vel er normal og inkluderet. Alt gøres på 10 minutter.

Eneste positive er at jeg kun skal have 1 eftersyn om året nu til 500kr, istedet for 2 på et år.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af Aussieboy » 16 dec 2016 09:23

Jeg undrede mig også over noget nyt afgift, det var på brændeovn en, så ringede til fejreren, og han sagde at staten havde pålagt dem og skille den ad og rense den inde bag ved, det var fordi at mange ikke fik renset der, og måske fyret forkert. Så kunne det stoppe. Og mener det var på grund af fare for kulilte forgiftning.
Mange kunne ikke skille de nye ovne ad, og krævede også speciel værktøj på nogen af dem.

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af PeterMA » 16 dec 2016 10:59

Aussieboy skrev:Jeg undrede mig også over noget nyt afgift, det var på brændeovn en, så ringede til fejreren, og han sagde at staten havde pålagt dem og skille den ad og rense den inde bag ved, det var fordi at mange ikke fik renset der, og måske fyret forkert. Så kunne det stoppe. Og mener det var på grund af fare for kulilte forgiftning.
Mange kunne ikke skille de nye ovne ad, og krævede også speciel værktøj på nogen af dem.
Du har ret, men nu har min fejer altid renset min brændeovn, fjernet plader og alt andet.
Men prisen er steget med små 300kr på et år. for præsis det samme som jeg fik sidste år :roll:

Har skrevet til kommunen, og de har sendt mit spørgsmål til fejeren.
Og så må hvad der kommer af svar fra ham :)

Fordi jeg aner jo ikke hvad jeg betaler for.
Men jeg får udført følgende.
2 x årligt
Renset brændeovn
Renset skorsten.
Renset røgrør til pillefyret
1 x årlig brændeftersyn
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

pendec

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af pendec » 18 nov 2018 00:21

skrot1 skrev:
18 nov 2018 00:17
882E2724-EF7B-41FA-8835-F4826E8197C2.jpeg
Kan godt se, du slipper billigt med de 181kr :)

Som du måske kan se i andre indlæg, så ved jeg ikke helt hvor du ligger men en lille brændeovn i toppen af denne tråd, er 480kr, da det blev skrevet. Din kan dårligt nok få et lovpligtigt præventivt eftersyn uden at de 181kr er opbrugt :)

pendec

Re: skorstensfejer afgifter, hvor meget?

Indlæg af pendec » 18 nov 2018 00:24

skrot1 skrev:
18 nov 2018 00:22
Helt ok. Fandt lige ud af det er 2 gange årligt. Så det er 182 kr gange 2
Mener du så du har 1 besøg men betaler 364kr ialt?


Besvar