Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec » 01 jun 2016 14:56

Hej,
Måske sidder der nogle folk her, som allerede har prøvet dette eller kender lidt til omstændighederne ved sådanne godkendelser.
Jeg har igår modtaget en godkendelse som skal i høring omkring en landmand som ligger godt 800 meter stik nord for mig, som vil udvide eksisterende besætning af søer fra 770 til 1200+ og polte? (slagtegrise?) fra 440 til 1100+ , oveni dette kommer så det jeg synes er mega stort, at han skal have smågrise (7-25kg) , 42000 stk, er det ikke voldsomt? Og små mange grise må da lugte en del, når vi kommer derop i sådanne mængder?

Jeg tænker nu, hus værdi forringelse og chancerne for begrænset chancer for salg af ejendom, når de hører 44000 grise går bag mit hus ;(

Skal man forhøre sig hos den lokale ejendomsmægler? Er det ikke et godt sted at starte sine vurderinger.. ?

Jeg skal tilføje at det har været sjældent at grise lugte har været her omkring mig, selvom der også ligger en landmand med 1000+ grise syd(600meter) for mig. Så både i nord og syd får jeg masser af grise høm,høm i æteren.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af thy » 01 jun 2016 15:42

Den er lidt svært at bedømme,men i dag hvis det laves rigtigt kommer der ikke mere lugt da div beholdere til gylle osv er overdækket...


Men man kan jo aldrig vide helt nøjaktig hvad der kommer,du nævner jo at i ikke mærker til ham pt,så går det nu nok...


Men men kan det mon blive rentabel med sådan udvidelse...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec » 01 jun 2016 16:29

thy skrev:Men men kan det mon blive rentabel med sådan udvidelse...
Nyhederne taler om forringelser, og flere landmænd jeg har omkring mig og ejendomme jeg passerer i min omegn, har da udvidet til dobbelt antal stalde og grise, så måske er det måden de kompenserer for de forringelser, selvom gælden også må blive godt stor og jeg mener nogen siger forbrugerne er dem som betaler gildet når de ikke kan selv (altså igennem skat). Det er så en anden sag.

Der er jo nogen som fortæller dem, det er vejen frem, selvom nyhederne siger noget andet om landbrug og at være landmand idag, måske er det bare nogle lobbyister som arbejder for landmændene og vil have mere støtte og hvad ellers de nu har godt af, så dårligt nyt, giver måske mere i kassen ;)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af Brandsen » 01 jun 2016 17:03

Halløj i forum,

Jeg er ret sikker på, at det kun er avisen der skriver om 42.000 smågrise, den egentlige tilladelse
er utvivlsomt på antal dyreenheder, og så skal du stort set dividere antallet med 4 for at omsætte
til dyreenheder, for smågrise i den nævnte størrelse går kun ca 3 måneder i stalden, altså 4 hold om året.

Jeg vil derfor foreslå du først kontrollerer selve tilladelsen i dyreenheder.

Dernæst vil jeg foreslå du nærlæser bestemmelserne om begrænsning af lugtgener. Der er typisk krav
til udsugning og filtrering af staldluften i alle nye tilladelser, i hvert fald til større nye staldbygninger.

Som den tredie ting vil jeg foreslå at nærlæse bestemmelserne om opbevaring af gylle, store åbne
gylletanke er ikke et hit nu om dage, skal faktisk mindst have flydelag, men helst overdækning eller
helt lukkede.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af Brandsen » 01 jun 2016 17:09

Halløj i forum,

Nu er der i økonomisk forstand kæmpe forskel på landmænd og landmænd, for de der har
klaret sig bedst gennem krisen er de rene planteavlere, og dem der har klaret sig ringest,
og dermed gået konkurs i stort omfang, er landmænd der opfeder smågrise.

Årsagen er meget simpel, nemlig at kornpriserne tog en himmelflugt, mens kødprisen på
svinekød lå meget fast, og da opfedning af smågrise er meget afhængig af billigt korn i store
mængder, ja så er det jo en klassisk opskrift på vejen til konkurs.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec » 01 jun 2016 17:30

Brandsen skrev:Jeg vil derfor foreslå du først kontrollerer selve tilladelsen i dyreenheder.
Det er korrekt, den nævner årsproduktion for de tal, så 42.000 på stedet bliver det aldrig. men DE sættes til 121,45 , og det er så kun 500 hvis vi bruger *4 som du nævner. totalen er 441 DE

Gylle skal opbevares i tanke, 2 nye, ialt 4, med overdækning.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af Kruse » 01 jun 2016 20:40

Med 1200 søer passer det meget godt med en års produktion på 42000 klimagrise, de går vel der i 8 uger.
Hvad det vil betyde for din ejendom er svært at sige, men norden vind er jo ikke det vi har mest af.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec » 01 jun 2016 20:47

Kruse skrev:Med 1200 søer passer det meget godt med en års produktion på 42000 klimagrise, de går vel der i 8 uger.
Hvad det vil betyde for din ejendom er svært at sige, men norden vind er jo ikke det vi har mest af.
Præcis vinden har jeg også tænkt næsten aldrig kommer fra nord. Selvom vi så har mere fra syd, så er min sydlige landland med grise, stadig sjældent noget jeg påvirkes af.

Men nu når de 42000 er skudt lidt ned i antal, så er det nok slet ikke så galt som jeg først troede :) Jeg tror godt jeg kan slå koldt vand i blodet og lade ham fortsætte uden jeg generer ham ;) Det overlader jeg til banken og naturen.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af bennylar » 01 jun 2016 21:11

Jeg bor "nabo" til en svinegård med 800 søer i den ene stald og så byggede han en ny stald sidste år til det samme antal, nu har banken så lige solgt ham en tvangsauktion gård som var med køer, den er ved at blive bygget om til sikkert også 800 søer, men vi lugter ham stortset aldrig og min husvurdering er ikke faldet.. jeg ku aldrig finde på at sige nej til at han skal udvide, jeg bor på landet og der kan der så lugte lidt af gylle...
Han har så bygget et gylle flytningssystem i røre i jorden, så vi mærker ikke de kører gylle, jo lige når de fælder det ned på marken ved mit hus.

Hvor mange smågrise han laver aner jeg ikke...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec » 01 jun 2016 21:17

bennylar skrev: jeg ku aldrig finde på at sige nej til at han skal udvide, jeg bor på landet og der kan der så lugte lidt af gylle...
Det handler jo aldrig om lugte alene, det handler om konsekvenserne af landmænd som udvider, og der hvor det har betydning. En søgning på google, har vist flere sager, hvor folk er kede af de beslutninger, og hvor de så også har ligget godt tæt op af gården, og dem som har mistet værdi på ejendommen. Jeg er også glad for udvikling men det skal aldrig være på bekostning af mine værdier som ødelægges fordi andre synes det er helt i orden, der vil jeg godt selv have lov at bestemme.
Det hjælper ikke at en vurdering ryger 30-40% ned fordi man tillader noget ingen andre ville have noget med at gøre, og du ender i gæld før landmanden gør, så kan du være nok så glad for din nabo og det han gør for Danmark og sin egen økonomi og overlevelse.

Er det din pengepung som presses så vil du sikkert heller ikke have der kommer nogen og tømmer den uden du har givet dem lov. Det er kun staten som endnu kan gøre sådan, uden at du kan sige et kvak til deres adfærd ;(


Besvar