Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gasfyr til pillefyr?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af Hvalen » 24 apr 2016 12:31

Hej Stokerpro,

Vi bor pt. i et lejet hus hvor vi har et Passat stokerfyr fra 2007 som vi er meget glade for. Det virker bare, og det er billigt i både drift og vedligehold - især når man bor tæt ved grænsen og kan få træpiller til ca. 1500 kr./ton.

Vi er dog på vej ud for at købe et hus, og i området vi vil købe har mange ejendomme gasfyr. Vi synes dog umiddelbart at det beregnede forbrug for et gasfyr virker meget højt kontra vores nuværende forbrug af piller i de ejendomme vi har set. Fx har vi set på et hus på samme størrelse som vores nuværende (energimærke D), årligt forbrug næsten 18.000 kroner i gas. Det er næsten 10000 kroner mere end vi betaler nu!

Det beregnede forbrug på huse af ca. samme størrelse og energimærke mellem D-F er ca. 15000-20000 kroner - altså ca. dobbelt så meget som vi betaler i varme i dag.

Mit spørgsmål er derfor: Kan man uden problemer isætte et stokerfyr i stedet for et gasfyr? Jeg har slet ikke forstand på gasfyr, men der er vel skorsten osv. i forvejen? Eller er der andre og mere moderne opvarmningsmuligheder man bør overveje?

På forhånd tak for hjælpen! :great:


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af newpas » 24 apr 2016 12:59

Behold gasfyr og brug det samme beløb som installation af pillefyr ville have kostet på isolering!

Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af Hvalen » 24 apr 2016 13:11

Tak for input newpas.

Er det virkelig realistisk at halvere en varmeregning på 20000 kroner blot med isolering?

Kan evt. man læse ud fra en energimærkerapport hvor meget isolering der er i væg/på loft på et hus, hvis vi får ejendomsmægleren til at fremsende denne? Jeg troede egentlig at huse med et energimærke D var ok isoleret i forvejen.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af newpas » 24 apr 2016 14:02

Det hele burde fremgå af rapport

Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af Hvalen » 24 apr 2016 14:04

Tak for svaret! Må hive rapporter hjem på de interessante ejendomme og se hvor meget plads til forbedring der ér.

Selv om dette nok ikke helt er det rette forum, så vil jeg dog stadig gerne høre fra folk der har erfaring med gasfyr.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af newpas » 24 apr 2016 14:05

Måske en "lille fidus". Lad sælger udnytte håndværkerfradrag før salg og køber efter salg så er der da sparet 15000 på arbejdsløn! :oops: :oops:

skrot1

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af skrot1 » 25 apr 2016 14:32

Du kan ikke bruge skorsten fra gasfyret , men måske vvb. Hvis den ikke er sammenbygget med selve brænderdelen af gasfyret.....så det er ny skorsten som det mindste, og husk at tag skorstensfejeren med på råd, det er ham der skal godkende hele installationen.og han har måske også lidt fif til andet end skorstenen.

skrot1

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af skrot1 » 25 apr 2016 14:41

Har beholdt vores gasfyr som backup, vi har næsten halveret vores varmeregning fra ca. 22000 til 12000, så det er meget billigere med pillefyr, og hvis i skal tjene det samme hjem i isolering skal huset være uisoleret før det kan betale sig at efterisolere, og spare det samme...det er de første 10 cm isolering der gir mest. Men hvis finanserne er til det, ville jeg da isolere også. Mvh. Carsten.

Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af Hvalen » 25 apr 2016 14:50

Hej skrot1,

Tak for svaret. Vi kommer helt sikkert til at energiforbedre med isolering i det omfang det er muligt, uanset hvilken ejendom vi ender med at købe. Det er der budgetteret med.

Det var godt nok en besparelse der var til at føle på! Hvilken gasfyr sad der i forvejen hos dig? Var det et gammelt fyr, eller var det relativt nyt?

Selv nogle de ejendomme jeg har set på med en anslået varmeregning på over 20000 kroner, har et relativt nyt gasfyr installeret - det er bla. derfor jeg synes det virker meget dyrt som varmekilde.

skrot1

Re: Gasfyr til pillefyr?

Indlæg af skrot1 » 25 apr 2016 14:59

Vores gasfyr er relativ gammel, fra 1991...så hvis der sidder et nyere kondenserende fyr i jeres kommmende hus er besparelsen jo lidt mindre, vi brænder piller af for 10000 kr. , men dertil kommer 75 kbm. Gas som vi skal forbruge hvis vi ikke vil ha afbrudt gassen fra gasselvskabet, plus lidt til administation og en serviceaftale på fyret, og rens og skorsten til pillefyret oveni, det bliver så ca. 12000 kr. Men vi har nogle år med gas fyret 2800kbm. I hårde vintre, det var så en regning dengang på 27000 kr.! Men gassen er også faldet på det seneste, men stadig en god forretning at vi nu har pillefyr


Besvar