Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra pille til panex

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
ErikWN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2015 14:45
Mit fyr: BIO18
Areal: 204
Brændsel: Davidsen´s
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: 8 t.
Geografisk sted: Faaborg
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Fra pille til panex

Indlæg af ErikWN » 23 apr 2016 16:35

Vi har et pille fyr, BIO18 som køre som smurt efter en skæv opstart, hvor missæren har været en ødelagt snegl. Nu hvor det er ved at blive sommertid, skulle vi gerne lukke pille fyret ned og gå over til at bruge vort Panex 140 l. vandtank og har hørt, at man ikke bare kan lukke ned for pille fyret og ellers lade Panex tanken tage over for kun varmt vand, at man skal have en hane på, der adskiller de to former for opvarmning, at stopr pumpen eller tømme varmtvands rørene osv., så kun Panex køre, kan det være rigtig? Ville tro, at en termostat ville styre det sådan, at ved ingen varmeafgivelse fra pille fyret, ville en termostat tage over og brugsvand ville blive opvarmet via El. :shock:
Erik W. Nielsen
Korinth 8)


pendec

Re: Fra pille til panex

Indlæg af pendec » 23 apr 2016 17:32

Jeg har intet af det der, og kører pumperne ikke, så er det kun min VVB som opvarmes via El-patron.

Det er korrekt, at slukkes pumperne ikke, så vil vand glide igennem vvb, når den kalder på varme, og når vvb er varmere end vandet i rørene så vil vvb jo varme op på vandet som løber igennem rørene, og dermed tabe varme da den stjæles af pumperne som kører det den vej.

pannex 140l er jo en VarmtVandsBeholder? Så jeg håber spørgsmålet er forstået og du ikke taler solvarme.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Fra pille til panex

Indlæg af Zarge » 23 apr 2016 18:28

Jep sørg for der ikke er cirkulation i radiatorerne når vvb kører på strøm, ellers kan det blive MEGET dyrt i strøm...

ErikWN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2015 14:45
Mit fyr: BIO18
Areal: 204
Brændsel: Davidsen´s
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: 8 t.
Geografisk sted: Faaborg
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Fra pille til panex

Indlæg af ErikWN » 26 apr 2016 14:19

pendec skrev:Jeg har intet af det der, og kører pumperne ikke, så er det kun min VVB som opvarmes via El-patron.

Det er korrekt, at slukkes pumperne ikke, så vil vand glide igennem vvb, når den kalder på varme, og når vvb er varmere end vandet i rørene så vil vvb jo varme op på vandet som løber igennem rørene, og dermed tabe varme da den stjæles af pumperne som kører det den vej.

pannex 140l er jo en VarmtVandsBeholder? Så jeg håber spørgsmålet er forstået og du ikke taler solvarme.
Hermed siger jeg mange tak for oplysningen, det er ikke solvarme vi taler om, men fra pillefyr til el-patron v/pannex. Troede bare man kunne slukke for cirkulationspumperne så ville patronen selv styre resten uden at der ville gå varme i varmeapparatet.
Erik W. Nielsen
Korinth 8)

ErikWN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2015 14:45
Mit fyr: BIO18
Areal: 204
Brændsel: Davidsen´s
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: 8 t.
Geografisk sted: Faaborg
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Fra pille til panex

Indlæg af ErikWN » 26 apr 2016 14:22

Zarge skrev:Jep sørg for der ikke er cirkulation i radiatorerne når vvb kører på strøm, ellers kan det blive MEGET dyrt i strøm...
Quote takker for oplysningen. Vi skal altså have en hane på, for ikke at få en for høj el-regning. :great:
Erik W. Nielsen
Korinth 8)


Besvar