Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lette vægge eler Tunge vægge

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af lille_smed » 10 apr 2016 10:51

jeg skal i gang med at bygge hus om , og i den forbindelse er jeg i gang med at finde ud af, hvordan jeg vil bygge min rum op, jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal lave det som let eller tung væg imellem værelserne... en let væk er helt klart nemmest at lave da den ikke kræve en sokkel..

men jeg tænker også på lyd.. om jeg kan fylde nok isolering i de lette vægge til at dæmpe lyden lige så meget som en tung væk ..???


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af Lintz » 10 apr 2016 11:25

Hvorfor tror du at en tung væg lydisolere bedre end en let væg. To lag gips på begge sider med rockwool imellem er en fin let væg.
Hvad havde du regnet med at den tunge væg skulle laves i ? Enkeltstens mursten eller Leca eller ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af lille_smed » 10 apr 2016 12:56

planen var Leca ... vil også helst lave det som en let væg.. men det som er lyd mæssig bedst bliver valgt

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af Lintz » 10 apr 2016 12:58

lille_smed skrev:planen var Leca ... vil også helst lave det som en let væg.. men det som er lyd mæssig bedst bliver valgt
Prøv at læse dette.....

https://www.bolius.dk/skillevaegge-af-g ... dst-18961/
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af Hjemme teori » 10 apr 2016 13:14

Som de skriver i linked og som jeg også så bonderøven, så skal mellemrummet være overstørrelse til isoleringen, så den ikke sidder i spænd.

Jeg har selv tidligere bygget en lydisoleringsvæg og det er rigtig at gips pga. den høje vægt og det bløde materiale, lydisolere rigtig godt. Men jeg brugte en opskrift fra et diskotek hvor der blev spillet høj musik. Og her var tanken at, et er hvor godt det enkelte materiale er, men noget andet er at overgangen fra et materiale til et andet dæmper enormt. Så uden på den pudsede trævæg jeg havde i min lejlighed, satte jeg et lægte skelletn med 40mm rockwool, en 18mm spåndplade og 1 lag gips. Denne væg tog alt lyd, selv høj musik. Og så kunne man skrue i den uden gips plugs.
Mvh. Sophus


xkfc

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af xkfc » 10 apr 2016 15:56

Det kommer også an på hvad der menes med lyd, er det støj fra rummet, eller er det når man banker på væggen? til den støj der fremkommer når man banker på væggen er en solid murstensmur rigtig god, men en dobbelt gips hvor der ingen kontakt er imellem kan også bruges. Det er også vigtigt at gulvene ikke har kontakt med hinanden for så transporteres alt lyd bare den vej.
Jeg har sat en 45m2 skolestue istand, et stort rum gemmemgående gulv og loft, og så delt det op I 3 værelser.. lydmæssigt lidt af en katastrofe.

skrot1

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af skrot1 » 10 apr 2016 16:21

Alternativet er porebeton(gasbeton) , det er lydisolerende og nemt at arbejde videre på hvad enten det skal tapeseres eller fuldspartles , det er nemt at skære i , og er skruefast, mvh. Carsten.

calle

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af calle » 12 apr 2016 19:55

Som Carsten skriver, så er gasbeton en mulighed. Jeg fik muret en ny væg op i det i forbindelse med vores nye badeværelse. Den er kun 70 mm tyk, men den er meget lydisolerende. Troede egentlig, at man satte gulv til loft-elementer op, men man murede væggen op i kvadratiske blokke på ca. 60 x 60 cm.

Venlig hilsen

skrot1

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af skrot1 » 12 apr 2016 21:18

Standartformat på gasbeton er 40x60 cm og i 5, 7,5 og 10 cm. Det er de mest brugte til skillerum og lignende, de kan saves med en alm. Fukssvans... Men det er dog nemmere at bruge en specialsav med hærdede tænder. Et godt råd er at købe det rigtige gasbetonlim, istedet for alm fliseklæb som nogen gør for at spare....er meget nemmere med det rigtige lim:) mvh.

calle

Re: Lette vægge eler Tunge vægge

Indlæg af calle » 12 apr 2016 21:56

skrot1 skrev:Standartformat på gasbeton er 40x60 cm og i 5, 7,5 og 10 cm. Det er de mest brugte til skillerum og lignende, de kan saves med en alm. Fukssvans... Men det er dog nemmere at bruge en specialsav med hærdede tænder. Et godt råd er at købe det rigtige gasbetonlim, istedet for alm fliseklæb som nogen gør for at spare....er meget nemmere med det rigtige lim:) mvh.
Jamen det skal nok passe at mureren anvendte 40x60x7,5 cm. Skulle nok have taget brillerne på :wink:

Venlig hilsen


Besvar