Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af Torpet » 20 mar 2016 18:25

Hi venner

Så er det ved at være forår og arbejdet går igang :)

Jeg skal udskifte 85 gamle godt nedslidte sorte B6 eternit tagplader på den ene langside af sommerhuset, som er en gammel gård. (Med asbest i).

Denne langside på gården har to solfangere siddende, så det bliver nok noget af en besværlig omgang, har nogen mon prøvet at nedtage og genopsætte den slags? Men det problem vil jeg nok lave et nyt indlæg omkring, når jeg kommer så langt.

Lige nu skal jeg bestille tagpladerne og har brug for lidt hjælp, hvad jeg håber nogle herinde med lidt tagkenskab kan støtte med.

De gamle plader er sorte B6, som har størrelsen 1090x1220mm, hvor de nye Cembrit B6 kun er 1090x1880. Dog kan de godt bruges, har jeg fået fortalt, de skal bare saves til i hjørnerne, så de passer sammen.

Så findes der også nogle der hedder Ivarcem 600R, som har samme bølgestørrelse og som faktisk stadigvæk kan fås i størrelse 1090x1220mm, men har nogen noget kendskab til disse plader, er de OK?

Jeg bestiller nok en hel palle på 100 plader, da det er billigere per plade og jeg kan sagtens bruge flere plader senere, rundt omkring på taget. En gård som den er fast arbejde :).

Der findes to typer af disse plader, nemlig HJ/HU og FK. Altså nogle med hjørner afskåret og huller forboret til skruerne og så andre som fuld kantede (FK). Jeg har tænkt mig kun at købe FK, da jeg er lidt nervøs for at ikke alle lægtere vil sidde præcist nok for forborede huller. Lægterne er fine nok og sidder tilsyneladende OK, men det er jo en ældre ejendom, så derfor. Nederste række og siderne skal jo under alle omstændigheder være FK.

Prismæssigt kan jeg komme ned på ca. kr 112.50 per plade leveret (Bygmax.dk). Kan dog også få en palle lidt billigere fra Jylland (109 per plade), men så er der transport på. De lokale byggemarkeder kan ikke komme under kr. 119,00 leveret (Stark). Dog den fordel hos Stark, at de vil godt bare levere 85 stk. og holde prisen alligevel.

Så kommer problemet med at slæbe de nye plader op og de gamle abestplader ned, så der er nok at tænke på.

Så det jeg meget gerne ville høre, er lidt fra nogle med erfaring i udskiftning af plader? Jeg fjerner bare to plader af gangen sidelæns, starter fra venste nedefra, roligt og stille i etaper, så dette er altså en reparation og ikke et ‘nyt tag’. Det vil jo tage sin tid, det er jeg forberedt på (laver det selv), så ved bare at fjerne to plader af gangen, kan jeg hurtigt lukke af, hvis det ser ud til regn og ligeledes når jeg stopper for den dag.

Kender nogen et fordelagtigt sted at købe pladerne?

Til selve arbejdet har jeg fået købt et mindre stillads til de nederste rækker, har desuden en lang stige med tagrygkrog på, og og har ellers tænkt mig at lave en slags slidske for lettere at skubbe pladerne op og ned. Den slidske tænker jeg som værende bare to lægtere i taghøjde og med brædder på tværs (20x100mm) i toppen og i bunden. I bunden en stibe som trappetrin op til taghøjde. Der er 5 rækker tagplader opad ialt. Jeg skal sikkert også have noget lignende til at nedtage og genopsætte solfangerne med, tænker jeg. Aner ikke hvad de vejer, de er ca 1x2m hver. De skal jo nok tømmes for væske, så de ikke er for tunge, hm, der må vist udarbejdes en snedig plan :).

Jeg har gemt et indlæg fra pelle, hvor han anviser en smart måde at udskifte en plade på, så det skal forsøges fif til at skifte eternit plade..

Men en ting af gangen, lige nu skal jeg til at bestille pladerne. Hvad mener de kloge mon? Skal jeg holde mig til Cembrit B6, bedste tilbud lyder på kr. 11250,00 for 100 FK leveret (Bygmax.dk), eller er der billigere leverandører? Eller skam jeg se nærmere på Ivarcem pladerne?

Har nogen erfaring omkring problemet med at de nye Cembrit B6 kun er 1880 i højden i stedet for 1220mm?

PS jeg har sikret mig at jeg kan komme af med de nedtagne plader på en sikker måde. Man skal jo passe på med asbest, for ellers kan man blive syg om 30 år siges det, meeeeeen til den tid er jeg død og borte alligevel . . . :).

Ethvert indput vil være super at modtage.
Vedhæftede filer
Gavl fra carport.jpg
Grantræer front 2.jpg
Gavl venstre cempexo.jpg
Font langmur view.jpg


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af poul efterlønner » 20 mar 2016 23:01

Jeg kan se du skriver at de nye plader er 1880 mm lange ? jeg formoder du mener 1180 mm !
det betyder ikke noget, det giver bare lidt mindre overlapning, det er kun et problem hvis de gamle har en meget lille overlapning.

Hvis du køber HJ/HU plader skal du sikre dig at lægteafstand er 107 cm, ellers passer hullerne ikke til lægterne.
Hvis du køber FK plader er lægteafstand ligegyldig, men det er jo noget besværligt at skære hjørner og bore huller.

De priser du opgiver, er det inc eller plus MOMS? Hvis det er inc MOMS tror jeg det er en fin pris.

Jeg tror du skal satse på at skifte en hel række ad gangen, det med 2 plader bliver alt for besværligt.

Jeg er i gang med at skifte ca 900 plader, der er lagt op lige efter de holdt op med at bruge asbest, har skiftet ca 300 plader, så vi mangler "kun" ca. 600 plader, vi startede for 2 år siden, så i løbet af 3 - 4 år er vi sikkert færdige :|
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af Torpet » 21 mar 2016 01:12

Hi Poul

Og jeg som troede jeg havde et stort arbejde foran mig, men du slår mig :)
Jo, du har selvsagt ret, det er 1180mm jeg mener, det er bare en skrivefejl.

Jeg får lidt mere arbejde med at skulle skære hjørner og lave huller, ved kun at bruge FK plader, men jeg tænker at jeg kan bruge hver individuelle plade som skabelon for den nye plade, så jeg er sikker på at den passer? Jeg har testet diamantskiver og bor, som kan bruges ret nemt. Men alt tager selvsagt tid.

Ja, priserne er med moms. Jeg ved godt at den rigtige prisliste siger noget med kr. 148 per plade, men det er der vist heldigvis ingen der overholder. Godt at høre din vurdering af priserne jeg har fundet. Og det er sorte plader. De mørkegrå kan købes væsentlig billigere, men resten af taget er sort, så der er ikke noget valg der.

Ideen med kun at aftage to plader, er, så den første hele tiden kan fastgøres og ikke skal presses ned under den til højre. Næste plade til højre vil så hele tiden være fri. Årsagen til ikke at fjerne mere en lige de næste to af gangen i stedet for en hel række, er så jeg ikke skal flytte stillads frem og tilbage, men kan fastgøre pladerne lige efter jeg nedtager een og skærer den nye til, hvis du kan følge den tanke. Mit stillads er ikke så bredt, men har dog hjul på. Det bliver jo det samme med den slidske jeg vil lave, den skal også helst bruges til både at nedtage og genopsætte på een gang. Nu får vi se, når jeg starter, om den teori holder. Men det lyder da vist meget rigtigt?
Stillads mini pict.jpg
Den direkte årsag til at jeg lægger pladerne vandret række for række og ikke rækker opad, er for at have nye plader at støtte mig til. De gamle plader ville sikkert gå i stykker, hvis jeg lagde en stige på dem eller måtte træde på dem.

Jeg kan heldigvis godt lige nå op fra jorden til at flytte plader op på taget og ligeledes samle en plade ned, hvis den bare ligger helt nede ved tagkanten, så stilladset vil kun skulle bruges til selve monteringen af de to første rækker. Derefter bliver det stigen der skal i brug og jeg laver nok også en lille Storm P. anordning med lægtere og brædder at støtte på (sikkerhed). Det har jeg faktisk prøvet før, da jeg skulle reparere skorstenen, lige da jeg overtog stedet. Det fungerede fint, også selvom der skulle bæres støbe sager op. Mange gange op og ned for først at rense, påføre lim, pudse og male med cempexo. Først den ene side og så flytte det hele om på den anden side. Ja, en ret stor omgang, men sådan er det jo. Sikkerheden er det vigtigste, så den slags tager tid. Men det virkede og resultatet var fint.

Du er sgu sej, når du er gået igang med hele 900 plader. Jeg ville nok komme op på 400 plader, hvis jeg ville udskifte hele taget, men jeg tager bare fronten her, som trænger mest, og så måske det nederste lag på andre sider. af ejendommen. Men 100 plader er sikkert rigeligt for mig at komme igennem.

Jeg har også forberedt at lægge 2 lysplader på, nu da jeg skal udskifte alligevel.

Tidsmæssigt aner jeg ikke rigtigt hvor lang tid det vil tage, men jeg regner med at overnatte på ejendommen en 3-4 dage om ugen hele sommeren igennem, så må jeg se om ikke det kan klare det. Men det er nu ikke det afgørende. Nu køber jeg pladerne hjem. jeg har også købt alt det andet jeg skal bruge, skruer, skumlister udhængsklodser, øl osv., så lige så snart det bliver lidt varmere, så går det løs. Øl er for evt. at kunne lokke en nabo med til legen af og til :). Må nok også hellere have lidt sild og snaps i køleskabet :).

Held og lykke også til dig med og dit project, det vigtige er nok at hygge sig med opgaven, eh? Det skal jo gerne være sjovt samtidig — uden stress!

Hvordan har I løftet pladerne op i de øverste rækker? Noget speciel god løsning eller bare muskelpower?

For mange år siden (da jeg var ung) lagde vi engang et helt tag på et 100m2 sommerhus på bare een dag. Men da var vi også 4 mand stærk, unge og pigerne var med til at komme med øl, lave frokost, grine af os osv., så det er noget helt anderledes. Men dengang skar man jo også alle hjørnerne af, man havde ikke HJ/HU plader. Det var asbestplader i 70’erne, som vi heldigvis ikke vidste kunne være farlige, så der var hverken handsker eller masker i brug. Så det var nemt. Men det var jo i den fri luft, så sikkert ikke nogen skade sket der. Det var også nemmere når var ung og bare kunne rende rundt oppe på taget, uden at tabe balancen osv., der var heller ingen det tænkte på stilladser eller sikkerhed, vi lagde bare pladerne på ved at række dem til hinanden og isolerede samtidig. Tja, livet kan godt være nemt nogengange :).

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af pelle » 21 mar 2016 03:56

Hej Torpet.. Jeg vil, Som du også er inde på, tage et par rækker tagplader ned og så starte med den nye slags. Op på skulderen med tagpladen og så op og få den lagt. En knæ ud i hvulken, så tagpladen er fikseret, bore for og en skrue i. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af nasty » 21 mar 2016 08:36

uh det er lidt af en opgave,har selv skiftet plader på min garage ca. 90 stk 2 mand det tog ca 1 dag plus en 5 timer da der var skære arbejde ved skotrenden
Der er 2 ting der slår mig hvordan får du pladerne til at gå op på langsiden da nye og gamle plader ikke er samme brede her tænker jeg udhæng i den side du kommer til at slutte i ville være træls at der manglede en halv bølge.
det andet er taget ser meget stejl ud der ville det være rart at kunne gå på lægterne for at være sikker på at man ikke glider og falder ned både gammel og nyt tag er super glatte vad det mindste fugt.
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af Torpet » 21 mar 2016 11:01

Ja, det med størrelserne er lidt forvirrende, men konklusionen jeg er kommet til, er at både den gamle størrelse 1220mm og den nye 1180 faktisk har samme bredde, nemlig 1090mm?
B6 ny 1180.jpg
B6-S ny.jpg
B6 1220 gammel model.jpg
B6-S 1220 info.jpg
De nye kalder de model 2013. Der syntes at være 3mm forskel i selve overlapningen på een af tegningerne af de gamle plader, men stadigvæk en total størrelse på 1090, så forskellen må ligge i bare selve de overlapning og altså ikke påvirke dækningsområdet?

Ville være godt at vide hvad du har erfaret her, nasty?

Jeg har fundet en manual fra Cembrit over hvordan man lægger den nye 2013 model med 1180mm pladerne op sammen med de gamle 1220mm plader. Den manual er ny og aktuel, da jeg har fået den af Cembrits salgsafdeling. Den er vedlagt her, hvis du orker at se den :).
1180 på 1220.pdf
(957.85 KiB) Downloadet 544 gange
Fik i øvrigt lige i dag et tilbud for 100 plader er er produceret i Italien og som de påstår er samme kvalitet som Cembrit og Ivarsson. Det er et ret billigt tilbud, selv med en dyr transport. Prisen er ialt kr. 8875,00 (med moms og transport), så det er bare kr. 88,75 per plade. Det ville være en besparelse på kr. 2375 for de 100 plader. Men jeg tror ikke jeg vil tage chancen med evt forskel i kvalitet (tænker på IC4-togene :). De ser ud til at være 5mm tyndere.
Tilbud.PDF
(37.87 KiB) Downloadet 136 gange
Det er rigtigt, nasty, at pladerne kan være lidt tricky at gå på, men det har jeg heller ikke tænkt mig at gøre, det er derfor jeg vil lave en slags bred støttestige af lægtere med trærbrædder på, hvor selve stigen kan ligge. Stigen har så desuden en tagryg monteret for sikkerhed. Se billedet af ‘lægtestige’ fra dengang jeg skulle reparere skorstenen.
Lægtestige.jpg

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af nasty » 21 mar 2016 11:44

min erfaring var at de plader der blev skiftet var smuler plader b6 enten var i under mål i forhold til de nye eller også var det omvendt der blev ihvertfald regne noget på at få det til at gå op selv om vi strege de gamle plader op på lægterne HJ & FK holder ikke samme mål alle mål der er opgivet er CA mål på 17 plader bliver det til 8,5 i + eller 8,5 i - hvis der nu er 0,5 i over mål eller 0,5 under
så det smarte ville nu nok være få et par ekstra hænder til at hjælpe og tage en hel side ned af gangen og ny op eller tage den nederst række først
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af Torpet » 21 mar 2016 12:45

Ja, nasty, jeg kan godt se at de varianter, der faktisk godt kan være, kan betyde noget. Jeg har bare tænkt, at når man siger der kan være +/- 5mm per plade i bredden, så ville det udjævne sig, da de andre plader (både gamle og nye) sikkert også har den variabel tolerance? En hel lang række på 17 plader burde da vel også i teorien udjævne forskellen? Men godt at høre din erfaring, for eet er jo teori, noget andet er praksis.

Nu er planen jo at snuppe een række af gangen fra bunden af og tilpasse den så, som angivet i den brochure omkring blandingen af 1800 B6-S og 1220 B6. Hvis jeg ville fjerne en hel side af plader, så ville det regnes for en tagudskiftning og så er vi inde i noget helt andet med hensyn til tilladelser osv. Den går jo ikke med en gammel ejendom, hvor en del er fra 1885, som aldrig ville kunne klare isoleringskravene og den slags mange krav.

Jeg kan heller ikke forvente nogen fast ekstra hånd til dette. Gården er jo en sommerbolig og ligger lidt væk fra de flestes bopæl, specielt for københavnerne. Selvom Errindlev (hvor 'Torpegaarden' ligger) faktisk er meget mere lokalt EU-placeret end København, som jeg driller med ligger i udkants-EU. Danmarks centrum er i Kartofte ved Sakskøbing, hvor mit helårshus ligger, det ved da alle, gør de ikke?? :). Mine børnebørn ved det da, ellers får de ørerne varmet :).

Men hvis jeg skulle erfare det samme som dig, tja, så må jeg vel bare forvente endnu en lille udfordring. Der skal nok improviseres en del for at få det hele på plads. En anden ekstra udfordring er også at jeg opdagede at man har sat rendejernene direkte fast i tagpladerne med to bolte og møtrikker. Ialt 26 rendejern måtte jeg afmontere, så de huller skal så også bores præcise i de nye plader. Alt i alt bliver den første nederste række noget langsom at lægge, når det skal laves ordentligt og det skal det. Hjørne måles ud og tilskæres, skruehuller bores, rendejern påsættes, udhængsklodser sættes fast, skumlister lægges og så skal den gamle abestplade nedtages og smides ud. Og det er så bare for een plade!!! Jo, det bliver vist ikke kedeligt, men det skal laves, så jeg må bare slå koldt vand i blodet og så forestille at jeg hygger mig med det, for hurtigt vil det næppe gå :). Heldigvis er der hyggeligt dernede og jeg har egentlig ikke noget imod at lege med den slags. Man skaber jo noget.

Selvom det måske lyder som en masse tilpasning for hver plade, så bliver det nok ikke helt så slemt, da jeg jo bare kan bruge den nedtagne plade som skabelon. Til gengæld er jeg så siker på at den nye plade vil passe på lægterne. Jeg har beslutte at alle pladerne køber jeg som fuld kantede. Og det bliver nye sorte B6-S til kr. 112,50 per stk. = kr. 11.250,00. Bestiller lige efter påske, med 3 dages levering. Og så må sommeren godt komme igang :). Jeg skal nok flytte dem ind i et udhus, så der ikke bare ligger en palle plader til lidt for nem afhentning af fremmede elementer, så det bliver det første job.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af Jens » 21 mar 2016 13:27

Jeg vil helt klart anbefale at leje en teleskoplæsser med mandskabskurv og evt drejeled.
Lej den evt i en weekend og find 1 eller 2 hjælpere, - så kan du blive færdig og kan nyde resten af sommeren med god samvittighed.

Du har værktøj og plader med i kurven, og flytter den op/ned med fjernbetjeningen. Det er bare 100 gange mere sikkert end at rende op ned ad et stejlt tag med tunge plader.

Prøv om du ikke kan låne et Tagpladebor, hvor bor og bit er i et, - det er enormt tidsbesparende at kunne bore og skrue med samme maskine,

https://toolworld.dk/Irwin-Tagpladebor- ... aet-p54472

Da jeg overtog ejendommen her stod der en hel palle plader til udskiftning af smuldre-plader, - midtersektion på en side og kvart side + kvist på anden side. Startede også med stige osv, - men det er simpelthen alt for hårdt og usikkert på 45 graders hældning.
Lejede en teleskoplæsser fra fredag til søndag, - fredag og lørdag havde jeg min far på 78 til at hjælpe (jep, han var/er ret frisk), om søndagen kom min svoger, så vi var 3.
Det var 30 grader i skyggen og knaldende sol, havde rent faktisk bygget et skyggetelt på kurven for at det var til at overleve. Men søndag aften var vi færdige :)

Det er den bedste brug af penge, jeg nogensinde har gjort :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Tagplader skal udskiftes, nogen erfaring?

Indlæg af Torpet » 21 mar 2016 15:25

Hi Jens, det er flere gode tanker du lufter der, specielt syntes jeg at den bor/skrue bit ser smart ud. Tanken om en teleskoplæsser må jeg lige fordøje lidt, men kan da godt se fornuften i det.


Besvar