Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af termostatventil

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 09 jan 2016 23:24

poul efterlønner skrev:Så skal den sidde på det andet rør, der hvor luftskruen sidder, så den kun virker på den streng til soveværelset.
kan sikkert også virke hvis du sætter den der hvor den nuværende termostat sidder.

men: jeg ved ikke hvordan det vil virke
Billede

Jeg har vedhæftet et billede med markeringer på. Fremløbskredsene er den røde markering, og returkredsene er den blå markering. Soveværelsestemperaturen bliver som det er nu styret fra returtermostaten markeret med sort.
Som jeg har forstået det kan jeg så montere en radiatorventil (samt udluftningsskrue) på kredsen markeret gul og montere min trådløse aktuator på denne med selve termostaten i soveværelset.

Efter hvad jeg har kunne læse mig til kan man ikke montere en luftstyret termostat på en returkreds, kun fremløb. Er der evt. nogen der kan verificere dette?


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af poul efterlønner » 10 jan 2016 00:16

Jeg tror vi er nogenlunde enige,
Jeg kan egentlig ikke se hvorfor den ikke skulle kunne monteres på returen, normalt er gulvvarme styret af returen, også med fjernfølere, og det ville jo være nemmere at montere der hvor den nuværende ventil sidder.

måske andre er klogere på dette.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af Zarge » 10 jan 2016 08:56

Umiddelbart tror jeg ikke der er nogen problemer med at montere den på returen, bare husk den så skal "vende forkert" så flow er i den rigtige retning, eller bliver det noget skidt..

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af poul efterlønner » 05 feb 2016 00:14

Hvordan gik det, har du prøvet ?
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 16 feb 2016 09:57

Nej, jeg venter til vi når udkanten af fyringssæsonnen engang i slutningen af april før jeg vil eksperimentere med det, så det ikke gør så meget hvis fyret ikke kommer igang igen med det samme.

Jeg tør ikke risikere sprængte vandrør eller at være nødt til at skulle have en VVSer ud i weekenden ved at forsøge mig med det nu.


kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 13 apr 2016 21:19

Så har jeg fået rodet med det.

Det viste sig at være ganske simpelt. Jeg har udskiftet ventilen på returkredsen med en almindelig Danfoss RA-N ventil, derefter kunne jeg montere den trådløse aktuator, og efter termostaten er installeret og placeret i soveværelset så har det fungeret upåklageligt den sidste uges tid.

Det bliver spændende at se hvordan det går når det bliver vinter igen. Sidste vinter har temperaturen ligget på 22-23 grader i soveværelset meget af tiden, men til tider faldt den til 15 grader, det er alligevel ca 40 m2 så jeg håber jeg kommer til at mærke det på pilleforbruget når temperaturen ligger stabilt på 20 grader istedet.

Nu overvejer jeg at gentage succesen i et par andre rum, hvor ventilen er placeret uden for det rum den opvarmer. De trådløse termostater motionerer også automatisk ventilerne en gang om ugen så de ikke stopper til. Det er jo også værd at tage med, jeg plejer at måtte motionere dem manuelt en gang om året som det er nu, da de ellers sætter sig fast.


Besvar