Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af Torpet » 23 dec 2015 15:51

Jeg skal til at udskifte en 85 eternit tagplader (lidt efter lidt, så det kan kaldes en reparation). Det er lykkedes mig at købe et stillads privat for 500 kr.
Stillads mini pict.jpg
Men så skal jeg jo stadigvæk op og kravle på taget, så en tagrygbøjle af en slags må være svaret. Der er fem rækker af B6 tagplader.
Tagbøjle pict.jpg
Har nogen prøvet selv at lave sådanne en tagrygbøjle selv — eller noget der ligner? De færdiglavede ser lidt dyre ud, så jeg tænkte at måske det kunne klares på en mere primitiv måde.

Alternativet er vel ellers bare at smide et kraftigt tov over tagryggen, binde det til toppen af stigen og så ned til et par paller på den anden side. Det skulle vel holde lige så godt? Det er jo ikke noget jeg har brug for når dette arbejde er gennemført.

Hvad gør andre?

God jul folks


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af Lintz » 23 dec 2015 16:18

Køb da sådan en tagrygsbøjle og sælg den evt. bagefter.
Evt. kunne jeg sagtens finde på at byde på den når du er færdig.

Det skal siges at jeg har prøvet det trick med rebet - og uden stige - Det er altså hårdt for bentøjet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af kovas » 23 dec 2015 16:27

Torpet skrev:Jeg skal til at udskifte en 85 eternit tagplader (lidt efter lidt, så det kan kaldes en reparation). Det er lykkedes mig at købe et stillads privat for 500 kr.
Stillads mini pict.jpg
Men så skal jeg jo stadigvæk op og kravle på taget, så en tagrygbøjle af en slags må være svaret. Der er fem rækker af B6 tagplader.
Tagbøjle pict.jpg
Har nogen prøvet selv at lave sådanne en tagrygbøjle selv — eller noget der ligner? De færdiglavede ser lidt dyre ud, så jeg tænkte at måske det kunne klares på en mere primitiv måde.

Alternativet er vel ellers bare at smide et kraftigt tov over tagryggen, binde det til toppen af stigen og så ned til et par paller på den anden side. Det skulle vel holde lige så godt? Det er jo ikke noget jeg har brug for når dette arbejde er gennemført.

Hvad gør andre?

God jul folks

Hej Torpet.

For en del år siden lavede jeg en tagstige af lægter og lavede et rygningsstativ som lignede noget som på billedet. Den var tung og trals at håndtere. Så da den efter et stykke tid ikke kunne mere (havde ikke lavet den i trykimprægneret træ) købte jeg en komplet tagstige hos P.Lindberg. http://www.p-lindberg.dk/search?q=tagstige Måske synes du det er dyrt, men jeg bruger den også som trin til skorstensfejeren, og så kan jeg flytte på den selvom jeg ikke er helt ung længere. Du skal jo også tænke på din egen sikkerhed :wink:
Du bor vist lidt langt væk ellers kunne du godt ha lånt min et par måneder fejeren kommer ikke før til april.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af Lintz » 23 dec 2015 16:32

kovas skrev:Hej Torpet.

For en del år siden lavede jeg en tagstige af lægter og lavede et rygningsstativ som lignede noget som på billedet. Den var tung og trals at håndtere. Så da den efter et stykke tid ikke kunne mere (havde ikke lavet den i trykimprægneret træ) købte jeg en komplet tagstige hos P.Lindberg. http://www.p-lindberg.dk/search?q=tagstige Måske synes du det er dyrt, men jeg bruger den også som trin til skorstensfejeren, og så kan jeg flytte på den selvom jeg ikke er helt ung længere. Du skal jo også tænke på din egen sikkerhed :wink:
Du bor vist lidt langt væk ellers kunne du godt ha lånt min et par måneder fejeren kommer ikke før til april.
Tog lige et tjek på deres hjemmeside - 370 kr for en tagrygsbøjle............

Hvad holder dig tilbage - Torpet ??

http://www.p-lindberg.dk/detaljer/tagrygboejle
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af anderswitt » 23 dec 2015 18:12

med 370 kr for en trgrygbøjle er det vist begrandset hvor meget tid man skal bruge for at klamse noget sammen som holder stigen


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af Torpet » 23 dec 2015 18:29

ha ha ja, 370 kr ville da have været OK, kan næsten høre Lintz fnyse af foragt (disgust) . . :) :) — meeeeeen jeg så dem hos XL til over 700 kr. Anyway, en hel super løsning kom fra en flink fyr på Facebook. Han havde een liggende i sin garage, magen til den på billedet og hvis jeg gad hente den i Rødbyhavn, så kunne jeg få den for bare en hund. Så den har jeg allerede hentet og den er helt fin.

Så det var både stillads og tagrykbøjle på een og samme dag, vist ikke så dårligt, eh? :). Nok ikke flere julegaver til mig. Så lidt kørsel, først til Nørre Ulslev og så til Rødby havn. Men nu bor jeg jo dernede af, så ialt kun godt en 100km kørsel og rigtig rart nu at have de to ting på plads. Så gælder det tagplader, skruer og pakke- og spændeskiver, men det går nok ikke lige så nemt :). Men mindre een lige har 100 næsten nye sorte B6 tagplader liggende uden nogen brug for dem :). Nå, vel næppe, med mindre een har nogle i overskud. Man ved jo aldrig.

Jeg er jo heller ikke nogen grønskolling, så ja, sikkerheden skal der tænkes på, men det bliver nu spændende at komme i gang med. Vil rigtig gerne af med de gamle abestplader, som er ved at være utætte. Vil også se pænere ud. Det er taget på min 'legeplads' — en gammel gård jeg har som sommerhus (Flexbolig) i Errindlev på Lolland. Errindlev ligger ca 12 km før Rødbyhavn). Jeg restaurerer den noget. En del af den er fra 1885, (bindingsværk).

Tak for jeres indlæg her og en rigtig god jul til alle.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af Lintz » 23 dec 2015 18:32

Torpet skrev:ha ha ja, 370 kr ville da have været OK, kan næsten høre Lintz fnyse af foragt (disgust) . . :)
Du har næsten ret - Jeg kiggede også lidt rundt omkring og så dem til godt 700, men efter Kovas henvisning til Lindberg var der ingen tvivl - Køb - Køb - Køb.

Men nu fandt du jo anden løsning :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af Alex fs » 23 dec 2015 19:17

Jeg har selv lavet en, men nu har du jo fundet dig en. :great:
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af Torpet » 23 dec 2015 19:37

Vil da lige slutte af med en lille røverhistorie. Da jeg overtog gården på tvangsauktion i 2012 trængte den ene skorsten voldsomt til reparation. Jeg overvejede alvorligt hvordan jeg kunne komme derop med cement, maling osv.

Så fik jeg en lys ide (syntes jeg :) og lavede en slags Storm P. løsning. Jeg lagde to lægtere hele vejen fra jorden og skråt op til skorstenen, vel en ca 8m hele vejen. Jeg boltede 4 længder af 4.2 m sammen på hver side. På disse lægtere skruede jeg så forskallingsbrædder 100x16mmx1800 i en slags trappeform. På disse brædder bandt jeg så min forlænger stige fast med tov, så nu havde jeg en ret solid bred ‘gangstige’ hele vejen op. Så brædderne var egentlig mest for at lave stigen sikker og solid. Når jeg evt måtte træde lidt til en side var der jo brædderne ved siden af stigen og masser af muligheder for at stille spande. Jeg måtte op rigtig mange gang fordi jeg først skulle rense ned med anti-alge, så penslede jeg med cementlim, så kom grovbelægningen med beton og endelig når det var helt tørt, så pudsning med strandmørtel og til sidst 23 omgange med cempexo. Da så det hele var færdig foran, så kom den anden side :) :). Så det var en stur stur omgang, men resultatet er så også at idag, næsten 3 år senere, så er alt helt og fint hvidt, så det er da altid noget. Det vigtige er vel så også at jeg ikke rullede ned af taget.

Hvorfor jeg købte stedet? Well, jeg så bare en dag på nettet, at en ejendom gik til nummer to auktion, fordi Realkredit bare havde budt 1 kr ved første auktion. Huset er 206m2 med en 1200m2 grund. Der var en gæld på 960.000, som stort set alt sammen gik tabt. Men svaret på hvorfor jeg overhovedet interesserede mig for den var ADRESSEN! Den ligger på TORPEVEJ i TORPE (Errindlev) med historie omkring navnet helt tilbage til år 1230 — husk lige på her at mit familienavn er TORP. Altså er det lidt som ‘greven’ i en Morten Korch film, der vender tilbage :). Jeg måtte bare have den. Det kunne jeg med min ejendomsnæse ikke modstå. Jef er Ikke dansk ejendomsmægler, men med en Australsk lic. uddannelse, så jeg er ikke autoriseret her. Men dog fslder det hele meget nemt for mig, så ingen udgifter til nogen sagføre eller mægler. Det tog bare 2 dage at få et skøde færdigt over nettet. Så nemt er det jo nu at tinglyse, ret smart. Alle kan gøre det, ingen behøver ret meget forkundskab for at klare det. Jeg brugte dog lige en dag til at læse op på reglerne for tvangsauktioner i Danmark, men det er ret simpelt. Det meste i de danske retssystemer bygger heldigvis også på engelske måder. Så Offer+acceptance=contract er det samme.

Så er den historie ikke længere — Cheers :). Bare lige en lille julesnak.

lidt billeder:
Gavl venstre cempexo.jpg
Font langmur view.jpg
2014 Gårdpumpe.jpg
Bagvæg.jpg
Xmas tree colours.gif
Xmas tree colours.gif (5.56 KiB) Vist 2585 gange

pendec

Re: Tagarbejde — GDS tagrygbøjle

Indlæg af pendec » 23 dec 2015 19:46

@Torpet
Så er du da nærmere Nakskov end sakskøbing som dine detaljer siger ;) Skulle lige finde Torpe lidt sydligt for Nakskov.


Besvar