Gulvvarme ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
kraack
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 sep 2007 10:00
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw v10
Areal: 200 m2 + 300m2 hal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 20-28 KG
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: thyholm

Gulvvarme ?

Indlæg af kraack »

God aften
Jeg har bygget et nyt værksted på 200 m2 .Bygningen ligger ca 20 meter fra huset.Ved siden af værkstedet er der 16 m2 fyrrum med en 16 kw scotte,til opvarmning af huset.
Kan jeg bruge returvandet til af opvarme værkstedet , eller skal det kobles på fremløbet på fyret.
Der skal ikke være 20 grader i værkstedet, men frost/fugt frit.

pendec

Re: Gulvvarme ?

Indlæg af pendec »

Du kan helt sikkert godt føre retur forbi et gulvvarmesystem men du er nok også sikker på at returvarme bliver tilsvarende koldere og kommer du op i graderne til gulvet, så er returvarme måske slet ikke tilstrækkelig, og får vel fyret op at arbejde yderligere, så er det en gevinst.

Burde du ikke hellere lave en ekstra streng til gulvvarme systemet, FØR det trækkes over gårdspladsen eller hvad de 20 meter nu er?
kraack
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 sep 2007 10:00
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw v10
Areal: 200 m2 + 300m2 hal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 20-28 KG
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: thyholm

Re: Gulvvarme ?

Indlæg af kraack »

Det er over gårdspladsen.
Kan strengen så gå over i en varmtvandsbeholder og der efter til gulvvarme.
Er ved at lave en vindturbine (vertikal mølle) er skal trækken et varmelegeme ,som jeg så tænkte skulle i varmtvandsbeholderen.
pendec

Re: Gulvvarme ?

Indlæg af pendec »

Der er sådan her, så hvorfor ikke, jeg har dog også radiatorer på mit setup, ikke særligt smart her.
Din VVB kalder på 60+ grader, og dit gulvvarmesystem skulle gerne få termostat styring og egen pumpe, så de burde køre uafhængigt af hinanden.

Uden at være vvs'r så er skal konstruktionen med vvb og gulvvarme på samme streng, så bare sidde i forlængelse, så de stadig kører uafhængigt.

Mit gamle setup her, havde ingen gulvvarmestyring men regulære radiator termostat på, og kaldte de på varme, kom der jo mindre frem til vvb.
Du vil nok værdsætte at vvb altid har prioritet. Så måske skal det laves mere teknisk, med 2 vejs styring, og så længe vvb kalder på vand, så vil gulvvarmen springes over, hvis du altså dropper styring på gulvet og sætter termostat direkte på.
Dette virker selvf. kun på beton gulv, ellers ødelægger du trægulvet hvis du sender mere end 35+ grader direkte ud i gulvet over tid.

PS: Jeg håber en anden kan vejlede og supplere eller tilføje med mere korrekt info, hvis jeg tager fejl.
kraack
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 sep 2007 10:00
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw v10
Areal: 200 m2 + 300m2 hal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 20-28 KG
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: thyholm

Re: Gulvvarme ?

Indlæg af kraack »

Varmtvandsbeholderen skulle virke som varmeveksler, så der i den kunne hjælpes med varmepatron.

pendec

Re: Gulvvarme ?

Indlæg af pendec »

kraack skrev:Varmtvandsbeholderen skulle virke som varmeveksler, så der i den kunne hjælpes med varmepatron.
:) Det gør det egentlig også her, når/hvis fyret slukker så varmes vand i kortere periode af vvb som kalder på varme men bruger energi på at varme det op istedet. Jeg tror bare at slukke fyr og bruge elpatron kan være dyrt hvis din vindturbine ikke klarer jobbet 24/7?

Besvar