Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Etablere radiator på returvarmen fra gulvarme. Muligt?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Danielwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 maj 2013 21:54

Etablere radiator på returvarmen fra gulvarme. Muligt?

Indlæg af Danielwj » 17 okt 2015 10:06

Vi er i gang med et mindre bryggers renoverings projekt, som tingene er lige nu så er der ingen varmekilde derude så det bliver noget kun koldt om vinteren.

Jeg har ikke penge til at banke gulvet op og ligge gulvvarme, og jeg har ikke tid til at banke igennem til kælderen og trække nye rør til en radiator da muren kommer i næste uge og ligger gulv. -Men, jeg har i forvejen 2 rør der går op i bryggerset, køre videre igennem væggen ind til det tilstødende værelse, i det værelse går det i en y splitter, som går på henholdsvis gulvvarmen, og en radiator. (en langt fra optimal løsning, som i min optik ingen mening giver, men skidt pyt)

Jeg vil sløjfe radiatoren på gæsteværelset, så det kun går på gulvvarmen. Og i stedet flytte radiatoren ud i bryggerset, og koble den på retur varmen fra gulvvarmen. Retur varmen ligger omkring en 18-20 grader, det er ikke meget, men tænker det er bedre end ingenting, rummet er i forvejen flot isoleret, nye vinduer og ny dør.

Jeg styre gulvvarmen fra en "thermostat" i kælderen, hvor jeg manuelt skruer op og ned (intet automatik her), det er lidt svært at justere ind til tider, men det fungere. Radiatoren bliver installeret uden thermostat, den bliver sat direkte på ledningen.

Jeg har overvejet om jeg burde sætte radiatoren på fremløbet til gulvvarmen, men er bange for at ende med et bryggers der koger, og et gæsteværelse der fryser. Jeg kunne også smide radiatoren ind på en ysplitter som det er nu, men har en ide om den varme der smutter op i radiatoren er lidt hips om haps, og umulig at regulere på denne måde. På Returløbet udnytter jeg i det mindste rest varmen.

Værd at nævne er at vi har pillefyr, så ikke de store regler at tage højde for her :)

Er der nogen, som har nogen indvendinger til dette, tanker, eller kloge ord som jeg bør tage højde for?

På forhånd tak
Daniel


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Etablere radiator på returvarmen fra gulvarme. Muligt?

Indlæg af Ernst Drastrup » 17 okt 2015 10:12

Du skal koble radiatoren til fremløbet og så sætte en termostat på radiatoren,
så kan du styre både gulvvarmmen og radiatoren.
Det andet vil være noget bix.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Danielwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 maj 2013 21:54

Re: Etablere radiator på returvarmen fra gulvarme. Muligt?

Indlæg af Danielwj » 17 okt 2015 10:16

Men så er gulvvarmen på det tilstødende værelse jo styret af thermostaten i bryggerst?

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Etablere radiator på returvarmen fra gulvarme. Muligt?

Indlæg af john m » 17 okt 2015 12:10

Hvis du har frem løb og retur i bryggerset skal du tilkoble radiatoren på alm. vis
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Danielwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 maj 2013 21:54

Re: Etablere radiator på returvarmen fra gulvarme. Muligt?

Indlæg af Danielwj » 17 okt 2015 12:23

Jeg har frem og retur på det tilstødende værelse, har blot en samling i bryggerset, som jeg kan ændre på hvis det er.

Var det en ide at sætte en termostat ind før gulvarmen på det tilstødende værelse, koble en radiatoren med termostat på ved samling i bryggerset med et ystykke, og så skrue op for fuld blæs på hanen i kælderen?

Så burde jeg kunne regulere varmen i begge rum, fra begge rum. Uden at skulle gå og justere i kælderen.

Tror vist det bedste er jeg ligger lidt billeder og tegninger op, så giver det hele mere mening, er desværre først hjemme til at gøre det i morgen.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Etablere radiator på returvarmen fra gulvarme. Muligt?

Indlæg af newpas » 17 okt 2015 16:53

Før to rør (pex el lign ) retur fra det tilstødende værelse hvor du monterer et par T'er før radiator på gæsteværelse. Du kan sikkert forholdsvis nemt udvide de huller der er omkring eksisterende rørføring


Besvar