Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Indlæg af DBS » 22 mar 2016 20:32

Denne løsning bruger jeg faktisk til varmtvands cirkulation.

Udgangen bruges til pumpe, også med tidsstyring med meget lav temperatur, når der ikke er nogen hjemme, og en lidt bedre comfort temperatur, når der er nogle hjemme.

Hvis du ikke har link Control med wifi, så undersøg om de evt stadig har ombygnings tilbud.


pendec

Re: gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Indlæg af pendec » 22 mar 2016 22:31

DBS skrev:Hvis du ikke har link Control med wifi, så undersøg om de evt stadig har ombygnings tilbud.
Selvf. har jeg det ;)
Det er super fedt, og derfor mente jeg også der manglede den remote funktion at jeg kunne styre gulvvarme og sikre den virkelig også var X antal grader, når den kørte rundt eller blev ændret (Stift volder gevaldidige problemer).

Har fået hjælp fra Danfoss omkring løsningen, og det har været super, når jeg selv smed bolden forbi dem altså ;)

Jeg har ikke fået checket om den har en MAX antal grader på måling/set. Hvordan klarer den så VVB temp's? De må vel være højere end 45grader? Det er nemlig der jeg tænkte jeg max kom op på min gulvvarme over flere år, og det klarer de fleste af disse.

pendec

Re: gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Indlæg af pendec » 24 mar 2016 12:40

Nå, det var ikke helt som forventet.

- Link CC systemet kan ikke gå over 35 grader (beton gulv så jeg har været oppe på 42 grader)
- RT føleren reagerer simpelthen for langsomt, så pillefyr kører fra 50% -> 100% og går i 65+ grader, og så ryger den i pause fyring, fordi den termostat nok slet ikke fanger temp ændringer hurtigt nok, og Link CC systemet ikke opdaterer hurtigt på den type styring.

Så det bliver kun til overvågning og ikke styring af selve temperatur. Så ikke helt så optimalt men nu er det der, måske finder jeg på anden måde at bruge det senere.

@DBS du bruger da ikke link cc til din VVB? Hvis den RT føler kun klarer MAX 35 grader, så bader i jo i koldt vand og kan dårligt rengøre opvasken ;)

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Indlæg af DBS » 24 mar 2016 17:29

Jeg starter lige med at rette mig selv, det er en FT jeg bruger.

Jeg bruger den til varmtvands cirkulation, der går en varmt vandledning til huset, og en cirkulations tilbage til fyrrummet (20 m løgstørrør) føleren sidder i fyrrums enden af cirkulationen.

Udgang en fra FT bruges så til cirkulations pumpen, på varmtvands cirkulation, VVB kører over Scotten med 3 vejs ventil.

FT termostaten kan hæves til 45 grader hvis der tastes en kode i cc, tror koden var 0044.

Jeg har sat temp til 40 grader når vi er hjem, og 15 grader når vi ikke er hjemme.

Nu skal link systemet som regel bruge en uge til at pendle sig ind, det gælder måske også for din RT ?

pendec

Re: gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Indlæg af pendec » 24 mar 2016 18:00

:) Det er et FT relæ, så jeg retter lige på min selv her også... Hvornår tastes denne kode? der er jo ikke mange steder, sådan et tastatur dukker op :)


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Indlæg af DBS » 24 mar 2016 18:21


pendec

Re: gulvvarme system - elektronisk termostat med ekstern føler

Indlæg af pendec » 24 mar 2016 19:41

Tusind tak, det spiller bare nu! Fedt at nogle personer åbner manualen, når vi andre springer over.. havde slet ikke set indstillingerne for FT modellen når den var tilføjet. Jeg røg direkte på telefonen og forsøgte at andre temp. Børnesikring var da også lige at lokalisere, da den jo også var sat til 35g ;)

Du er dagens helt!


Besvar