Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

voss ovn varmer vidre når den er slukket

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
ctn

voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af ctn » 29 jun 2015 20:18

Hej jeg har en 8 år gammel voss indbygningsovn model nr IEL9125-rf , sidst vores ovn blev brugt varmede den fint men da vi slukkede for ovnen varmede den vidre , varmelegemet bagerst i ovnen var helt rød glødene , da det er en indbygnings ovn er det ikke nemt at komme til stikket i væggen så jeg måtte tage strømmen på hpfi relæet , så kølede varme legemet ned , men da jeg tændte for strømmen igen blev det rød glødene igen , har nu pillet strømmen fra og har haft ringet til voss , de siger at det har de set før og at der sidder en føler som sikkerhed der slukker legemet efter et stykke tid , og at der er en elektronik dims der skal skiftes , de vil ikke oplyse hvad det er der er defekt , er der nogle her der ved hvad der skal skiftes , vil helst ikke smide 2000kr efter sådan en ældre ovn , håber der sidder en her på forum som kan hjælpe mvh christian


Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af Cyberfox » 29 jun 2015 20:39

Ring til nettoparts.dk, de plejer at vide hvad der går i stykker og hjælper gerne.
Jeg har også tidligere fået dele til maskiner de ikke havde på hjemmesiden..
MVH
Christian

ctn

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af ctn » 29 jun 2015 20:47

det prøver jeg i morgen, tak skal du ha MVH christian

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af anderswitt » 29 jun 2015 22:55

det lyder som en transistor som er blevet træt eller prøv og google BTB16 og se om der ikke sider sådan en på printet kan også have et andet nummer

sspoj123
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 nov 2015 20:07

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af sspoj123 » 05 nov 2015 20:13

Hej
Kom der en løsning på problemet ?- har også en 8 år gammel Voss indb ovn der laver præcis det samme :|


ctn

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af ctn » 06 nov 2015 06:58

Havde ovnen skildt , på det ene print sad der et stik som der var dårlig forbindelse i ( stikket var gået løs)der efter har ovnen virkede mvh. christian

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af john_madsen » 06 nov 2015 08:55

det kan også være et printrelæ der har svejst kontaktsættet. Har skiftet flere relæer i ovne/kogeplader/komfurer af den grund.

edocaching
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 jul 2016 09:15

Re: voss ovn varmer videre når den er slukket

Indlæg af edocaching » 08 jul 2016 10:06

Har lige haft samme udfordring med min Voss, jeg pillede printet ud, kiggede stik efter, tjekkede lodninger, genmonterede det gamle print med stik. Vupti, så virkede skidtet igen, men det er nok en stakket frist. Har ingen ide om hvad der "fixede" det, udover at printet blev helt spændingsløst, og måske nulstillet? :shock:

ctn

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af ctn » 08 jul 2016 14:15

Hej måske ikke en stakket frist, min ovn virker stadigvæk ingen problemer siden jeg havde stik afmonteret og monteret igen :-) mvh. christian

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: voss ovn varmer vidre når den er slukket

Indlæg af pll » 09 jul 2016 10:32

Har for 2 måneder siden haft det samme problem med min Voss ovn, her var det et print relæ der var kortsluttet. Fandt et tilsvarende relæ hos RS og skiftede det RS nr: 718-1759. Det er ikke fuldstændig magen til det der sad i, forskellen er at det har en anden farve, og at det nye ikke er godkendt til brug i husholdnings apparater, elektriske specifikationer var identiske.
Det var lidt besværligt at skifte, meget svært at lodde det gamle ud, printet er gemmempleteret (lodningen bider ikke kun på printet men også gennem printet), ødelage det gamle relæ så jeg kunne udelodde et ben af gangen. Det kræver en god loddekolbe, helst med temperatur styring.


Besvar