Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af pendec » 03 apr 2015 17:11

Mine ene radiator bulrer og hamrer løs som om den ikke kan lukke/åbne for vandet, når der er varmt nok.

Jeg har prøvet med andre termostater fra andre rum, så jeg formoder det er stiften eller er det mere som skal skiftes?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af Lintz » 03 apr 2015 17:46

pendec skrev:Mine ene radiator bulrer og hamrer løs som om den ikke kan lukke/åbne for vandet, når der er varmt nok.

Jeg har prøvet med andre termostater fra andre rum, så jeg formoder det er stiften eller er det mere som skal skiftes?
Hej Pendec - Jeg formoder at du har prøvet om der er luft i - Og er du sikker på at det kommer fra radiatoren og ikke fra rørene.
Evt. lyt efter med en skruetrækker mod øret og på rørene forskellige steder (selvfølgelig ikke nemt hvis de ligger i gulvene :oops: )
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af Lintz » 03 apr 2015 17:52

Så er det jo også det lidt mere trælse :cry: Håber ikke for dig at det er dette.
Copy/pastet fra Skadeservice-Danmark:

Synlig vandskade på rør
En vandskade kan også opstå omkring synlige rør som fx en radiator. Det kan også ske på synlige rør i kælderen eller i et skunkrum. Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis ikke du får det bremset i tide.
Du kan have en synlig vandskade, hvis du fx observerer, at:
•Rør begynder at dryppe
•Rør pludselig får meget rust
•Radiatoren begynder at ”buldre” pga. luft i systemet
•Der tabes vand uden forbrug
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af Landlyst » 03 apr 2015 18:02

Det lyder som om der er en ventil der vender forkert.... Kig lige efter om retningen passer med pilen....

pendec

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af pendec » 03 apr 2015 18:39

Lintz skrev:Hej Pendec - Jeg formoder at du har prøvet om der er luft i - Og er du sikker på at det kommer fra radiatoren og ikke fra rørene.
Evt. lyt efter med en skruetrækker mod øret og på rørene forskellige steder (selvfølgelig ikke nemt hvis de ligger i gulvene :oops: )
Jeg vil da prøve luft ventilen på radiator endnu en gang ud over at jeg har fulgt op og forsøgt opfyldning af rørerne , og slukket pumperne imens, det har intet gjort. På samme rør i næste rum sidder anden radiator som ingen problemer har og afgiver varme helt fint.

Ud fra forsøget på at fylde vand på, så siger ventiler ved fyret at der er masser af vand og ingen luft i rørene. Jeg tror ikke der er vandskader, da rør er synlige over gulvet og de kan følges igennem flere rum (helt rigtigt ikke så pænt men sådan er boligen).

Jeg må lege lidt mere med luften og se om jeg kan gøre noget. Til info, så har jeg problemer med luft i anden radiator i modsatte side af huset på af rør som ikke ligger på samme streng som den som larmer. Der er lige præcis luft problemer som jeg kæmper med men aldrig larm, bare det at den ikke er 100% varm over hele fladen.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af Lintz » 03 apr 2015 18:59

pendec skrev: Jeg vil da prøve luft ventilen på radiator endnu en gang ud over at jeg har fulgt op og forsøgt opfyldning af rørerne , og slukket pumperne imens, det har intet gjort. På samme rør i næste rum sidder anden radiator som ingen problemer har og afgiver varme helt fint.

Ud fra forsøget på at fylde vand på, så siger ventiler ved fyret at der er masser af vand og ingen luft i rørene. Jeg tror ikke der er vandskader, da rør er synlige over gulvet og de kan følges igennem flere rum (helt rigtigt ikke så pænt men sådan er boligen).

Jeg må lege lidt mere med luften og se om jeg kan gøre noget. Til info, så har jeg problemer med luft i anden radiator i modsatte side af huset på af rør som ikke ligger på samme streng som den som larmer. Der er lige præcis luft problemer som jeg kæmper med men aldrig larm, bare det at den ikke er 100% varm over hele fladen.
Løsning på luftproblemer (Ikke tarmgas :D ) er autoudlufterer.
I sin tid da jeg fik pillefyr blev der lavet nyt fyrrum, det resultere i at rørene kom til at køre endnu mere op og ned inden de gjorde i forvejen.
Efter at have slåsset med anlæg i et stykke tid blev der sat i alt 6 udluftere på hvor 4 af dem er auto - Det hjalp.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af pendec » 03 apr 2015 19:39

Lintz skrev:Løsning på luftproblemer (Ikke tarmgas :D ) er autoudlufterer.
I sin tid da jeg fik pillefyr blev der lavet nyt fyrrum, det resultere i at rørene kom til at køre endnu mere op og ned inden de gjorde i forvejen.
Efter at have slåsset med anlæg i et stykke tid blev der sat i alt 6 udluftere på hvor 4 af dem er auto - Det hjalp.
Ja, jeg har allerede 4 stk liggende, som jeg dog ikke har fået sat på, primært fordi jeg ikke er 100% i at tømme anlægget. Men vil afgjort bruge noget tid på dem, her efter sæson afslutning, som næsten er lige om hjørnet.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af thy » 03 apr 2015 19:45

pendec skrev: Ja, jeg har allerede 4 stk liggende, som jeg dog ikke har fået sat på, primært fordi jeg ikke er 100% i at tømme anlægget. Men vil afgjort bruge noget tid på dem, her efter sæson afslutning, som næsten er lige om hjørnet.
har du tjækket at vandet ikke er tilsluttet forkert altså ombytter frem/retur så den bliver varm i den forkerte ende
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af pendec » 04 apr 2015 10:03

thy skrev:
har du tjækket at vandet ikke er tilsluttet forkert altså ombytter frem/retur så den bliver varm i den forkerte ende
Det har virket fint i 7-8 år , og begyndte først omkring efteråret sidste år, så mon ikke alt har været ok og nu er der så forkert luft, fejl i ventilen eller noget andet omkring denne radiator som jeg skal løse. Jeg tror altså ikke fejlen er i nogen tilslutninger, da dette ikke er ændret her på noget tidspunkt.

btw Den anden radiator omtalt blev nu helt varm over hele fladen, den skulle bare luftes endnu engang.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Radiator larmer, skal stift skiftes?

Indlæg af J-B » 04 apr 2015 10:11

pendec skrev: Det har virket fint i 7-8 år , og begyndte først omkring efteråret sidste år, så mon ikke alt har været ok og nu er der så forkert luft, fejl i ventilen eller noget andet omkring denne radiator som jeg skal løse. Jeg tror altså ikke fejlen er i nogen tilslutninger, da dette ikke er ændret her på noget tidspunkt.

btw Den anden radiator omtalt blev nu helt varm over hele fladen, den skulle bare luftes endnu engang.
Afmonter termostaten, skru stiften ud, tryk selve venilen i bund og smør den godt med ventilfedt og noget motion, prøv om ikke det virker?


Besvar