Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

20meter 15mm pex tur/retur

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

20meter 15mm pex tur/retur

Indlæg af Hemhems » 12 mar 2015 10:37

Hej

Jeg er igang med at gøre mit fyrre-rum færdig, og ved at lægge den sidste hånd på væggene og derefter skal der males.

Problemet jeg har er at mine rør til køkkenet fryser hvert år, og korrekt efter isolering har jeg ikke haft held med, hoved problemet var blottede pex i skunken og jeg prøvede at isolere med nye skumrør hvor det var muligt, men da rørene er ført gennem et hulrum mellem stue og 1.sal og selvfølgelig ført sådan at jeg ikke kunne skubbe isoleringen frem eller tilbage, kunne jeg kun isolere i skunken, men hulrummet er kun 70-80% isoleret pt - Rent ynk da jeg oplevede frosne rør både på den varme og den kolde hane.

Men jeg har nu nemmere adgang til rørener da de bliver tilsluttet fra mit fyrre-rum, så jeg har tænkte mig at føre nyt pex med isolering frem til skunken og derfra lave en samling da jeg ikke har tid til at lave fra skunk og ned til køkkenet pt, dog kan jeg så vente med at smide loft op omkring adgangen til hulrummet mellem stue og 1.sal og lave det senere.

Men mine spørgsmål er så:

Kvalitet af pex kan jeg gå efter de billigere serie eller er kvaliteten meget vigtig og hvor ligger forskellen, 100% prisforskel er der jo mellem f.eks wavin og uponor i 15mm (rør i rør med isolering 50-60m)

Hvordan isolere jeg bedst når jeg pt bare har et hul mit varme og kolde vand skal igennem fra skunken til køkkenet, og jeg har ikke en mur der er bred nok til at have skumisoleringen med ind til køkkenet - skal jeg lave det om nu vil jeg ikke have forfrysninger igen.

PT peger mine forgrenings nedad og forbrugsvandet slår en bue nedad og op til loftet i fyrre-rummet. Og ser rædselsfuldt ud, men 90g bøjninger i serie vil jo give flere utætheder, så enten skal jeg gå efter hvad der for synskyld er bedst eller bare lave det nogenlunde samme version som det originale.

Kan i hjælpe - og billeder kan vises hvis det er til mere hjælp.

Hilsen H


Besvar