Nye 2 procentlån

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
nemocharley

Nye 2 procentlån

Indlæg af nemocharley »

er 10 års fastforrentet virkelig nede i 1% nu - det er ret vildt, det ender jo med negative renter (som vi så skal betale for ved at betale for at have pengene stående i banken).

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor renten er lav i lavkonjunktur og høj i højkonjunktur - hvilke forhold gør sig gældende?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Nye 2 procentlån

Indlæg af Bigfoot »

nemocharley skrev:er 10 års fastforrentet virkelig nede i 1% nu - det er ret vildt, det ender jo med negative renter (som vi så skal betale for ved at betale for at have pengene stående i banken).

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor renten er lav i lavkonjunktur og høj i højkonjunktur - hvilke forhold gør sig gældende?
han fik det tilbud, på en begrundelse af at restgælden i ejendommen, er under 40% af vurderingen. Noget i den stil.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
nemocharley

Nye 2 procentlån

Indlæg af nemocharley »

okay - ja så kan vi godt glemme alt om det, da vores vurdering bare bliver ved med at rasle ned.

det er i øvrigt 'officielt' at folk ikke kan låne mere end 60% til huse herude, hvis de er vurderet under 500.000dkr - hvilket gælder en del af husene desværre.
xkfc

Nye 2 procentlån

Indlæg af xkfc »

nemocharley skrev:
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor renten er lav i lavkonjunktur og høj i højkonjunktur - hvilke forhold gør sig gældende?
Det er nærmest som en speeder, man prøver at få gang i hjulet igen, og der er åbenbart mange der gerne vil låne ud til lav rente fordi det er en meget sikker investering.

Når det går den anden vej skal inflationen holdes nede, derfor er renten høj, så det kan ses som en bremse. Når der er gang i sagerne bruges pengene og derfor får dem der låner dem ud, en større rente.
Bigfoot skrev: han fik det tilbud, på en begrundelse af at restgælden i ejendommen, er under 40% af vurderingen. Noget i den stil.
Om renten er 1 eller 2 % når restgælden er lav har faktisk ikke den største betydning, den store gevinst ved at have friværdi er bidraget :great: det bliver nemlig mindre og det er der jo ingen fradrag på.
xkfc

Nye 2 procentlån

Indlæg af xkfc »

nemocharley skrev:okay - ja så kan vi godt glemme alt om det, da vores vurdering bare bliver ved med at rasle ned.

det er i øvrigt 'officielt' at folk ikke kan låne mere end 60% til huse herude, hvis de er vurderet under 500.000dkr - hvilket gælder en del af husene desværre.
Så er det vigtigt at have et kort lån som man får betalt på, lange afdragsfri lån kan komme til at gøre rigtig nas, personligt tvivler jeg på at husene lige pludselig farer op i pris igen.

Vores vurdering rasler desværre ikke ned, den står bare fast, i øvrigt på et latterligt højt niveau. I 2006 og 7 var det ganske realistisk, men nu ved at følge priserne på det der er solgt i området, gætter jeg på at jeg skal ned omkring det halve new11 men jeg betaler stadig ejendomsskat af det høje lortetal :evil:

nemocharley

Nye 2 procentlån

Indlæg af nemocharley »

det var også det jeg kom frem til - vi har 12½ år tilbage, men jeg holder løbende øje med udviklingen.

Du kan med fordel skrive til Skat - vi havde samme problem med at de holdt prisen kunstigt højt, og selvom de spillede kostbare da jeg snakkede med, så faldt vores vurdering helt mystisk året senere, og igen her i år.
calle

Nye 2 procentlån

Indlæg af calle »

nemocharley skrev:okay - ja så kan vi godt glemme alt om det, da vores vurdering bare bliver ved med at rasle ned.

det er i øvrigt 'officielt' at folk ikke kan låne mere end 60% til huse herude, hvis de er vurderet under 500.000dkr - hvilket gælder en del af husene desværre.
Er det den officielle ejendomsvurdering du taler om ?

MVH
nemocharley

Nye 2 procentlån

Indlæg af nemocharley »

ja
calle

Nye 2 procentlån

Indlæg af calle »

nemocharley skrev:ja
Min måtte de hjertens gerne lade rasle ned. Jeg betaler alt alt for meget i ejendomsskat. De var så hurtige til at hæve vurderingen, da priserne steg, men de glemte at sænke den igen, da priserne faldt.

MVH
nemocharley

Nye 2 procentlån

Indlæg af nemocharley »

det er den samme historie over det meste af landet.

Besvar