Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

el komponenter

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

el komponenter

Indlæg af Landlyst » 29 nov 2014 11:40

Altså nogle ting hænger pris og kvalitet jo sammen med.... Men hvis man skal fra A til B så er det jo lige meget om man køber en Golf 2 fra 84 eller en Q7 fra 14.... De må det samme.... Og er begge godkendte til det.... Nemlig at køre på vejene.... Det samme må gøre sig gældende med CE godkendt el materiel.... Og det man sætter i sin tavle skal jo somregel kun monteres en gang, så at man ikke kan skrue skruerne hårdt i 300 gange er jo i og for sig ligemeget....
Og man må jo go ud fra at godkendt materiel opfylder gældende krav, uanset om du køber det ved en billigkæde til små penge eller en stor kæde som tager kassen for rådgivning og reklamer.... ;)


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

el komponenter

Indlæg af Havmand » 29 nov 2014 12:59

Tom_AT skrev:
Har du noget belæg for den påstand?

Tingene fra Harald Nyborg har jeg også selv brugt og virker ganske fint. Det er jo godkendt efter samme regler som de dyre mærkevare.
Ja de er godkendt efter samme krav som andre, MEN f.eks. et HPFI-relæ fra SEKO (harald-nyborg) skal iflg. producentens anvisning testes månedsvis - De lidt dyere er hvert 6. måned eller hvert år.

Og ja - Har oplevet flere billige relæer med fejl end de lidt dyere... Også en 3p+N automatsikring, hvor der ikke var gennemgang på nullen - Godt den var monteret til en VVB og ikke faseuddelt icon_cheesygrin.gif

HaraldNyborg har mange fine ting - f.eks. Hager tavler :great:

Som taget i et andet indlæg, er deres udvendige stikkontakter ikke det fedeste - Det er noget shit at monterer - Men er de først monteret er de ok - Så længe de ikke belastes for hårdt... Og man kvier sig lidt ved at købe en Opus74 til 160,- frem for Haralds til 13,- icon_frown.gif
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

el komponenter

Indlæg af elpres » 29 nov 2014 13:43

pendec skrev: ud fra latterligheds princippet, så er vi jo forskellige.. Gucci er grimt, Panasonic er noget lort og ASUS er virkeligt skrammel, hvor Apple bare er for dumt. Sådan kan alle blive ved.

Som Tom_AT siger, så virker det for nogle og gør kun Harald Skrald billigere men det findes jo i mange dagligvare kæder.
Vi køber stegepander i brugsen og cyklerne i grillbaren. Så kvaliteten afhænger jo af hvor meget folk betaler og ens smag for at ting hænger sammen og det har en pris.

Tæring efter næring, og dem som ingen overskud har, kan nok ikke købe det rigtige , som er klasse for nogle.
Men ens hus brænder ikke ned hvis man går i grimt tøj.

Men jeg fanger godt din pointe. Tråden her oprettede jeg i håbet om at nogen havde praktisk erfaring med et mærke der hedder CHINT, og det efterspørger jeg stadig.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

xkfc

el komponenter

Indlæg af xkfc » 29 nov 2014 14:42

Havmand skrev:
Ja de er godkendt efter samme krav som andre, MEN f.eks. et HPFI-relæ fra SEKO (harald-nyborg) skal iflg. producentens anvisning testes månedsvis - De lidt dyere er hvert 6. måned eller hvert år.

Og ja - Har oplevet flere billige relæer med fejl end de lidt dyere... Også en 3p+N automatsikring, hvor der ikke var gennemgang på nullen - Godt den var monteret til en VVB og ikke faseuddelt icon_cheesygrin.gif

HaraldNyborg har mange fine ting - f.eks. Hager tavler :great:

Som taget i et andet indlæg, er deres udvendige stikkontakter ikke det fedeste - Det er noget shit at monterer - Men er de først monteret er de ok - Så længe de ikke belastes for hårdt... Og man kvier sig lidt ved at købe en Opus74 til 160,- frem for Haralds til 13,- icon_frown.gif
Test af HPFI er mig bekendt ikke et lovkrav men en anbefaling, SIK anbefaler "ofte" men minimum 2 gange årligt, og har man mistanke om at relæet er over 10 år bør det testes af en fagmand.

Jeg har af og til stået i kø i HN sammen med elektrikkere i arbejdstøj.

Det er noget pangel og pullertværk at få monteret en udvendig stikkontakt i forhold ti en gammel med drejeafbryder, men er man bare lidt omhyggelig går det faktisk ganske fint.

pendec

el komponenter

Indlæg af pendec » 29 nov 2014 15:23

elpres skrev:Men ens hus brænder ikke ned hvis man går i grimt tøj.
Ok, så du mener el artikler fra harald forårsager husbrande ;) well...

Det handler vel i bund og grund om den som installerer el artiklerne også gør det korrekt, hvis husbrande skal være årsagen til bekymring, når det nu er godkendt til brug.

Men man har da lov at tro sådanne, det er vel bare om den bekymring kan dokumenteres som Tom spurgte til og nok især om hans hus nu er i fare ;)


Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

el komponenter

Indlæg af elpres » 29 nov 2014 16:34

pendec skrev: Ok, så du mener el artikler fra harald forårsager husbrande ;) well...

Det handler vel i bund og grund om den som installerer el artiklerne også gør det korrekt, hvis husbrande skal være årsagen til bekymring, når det nu er godkendt til brug.

Men man har da lov at tro sådanne, det er vel bare om den bekymring kan dokumenteres som Tom spurgte til og nok især om hans hus nu er i fare ;)
Jeg nævnte blot at en særlig linie af el komponenter som harald Nyborg sælger, efter min mening var latterligt dårlige, og hvis du vil udlede alt muligt ud fra den udtalelse, så fint med mig.

Det som jeg GERNE vil vide, er om nogen har praktisk erfaring med komponenter af mærket CHINT?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Besvar