Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Landlyst » 20 nov 2014 12:40

Hva'e... Er det ikke også glat lavet? Synes da ikke helt det ser rigtigt ud.... Fremløb på stor termostat, fremløb på kreds via pumpe? Retur kreds ved flowventil og retur løb hvor returkreds er sat på med tee??? Det kan da ikke være helt korrekt??


xkfc

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af xkfc » 21 nov 2014 08:42

Du har for mig at se kun fremløb termostaten at regulere temperaturen på.
Jeg har lige sat lidt tekst på dit billede så du ved hvad tingene er, dog giver jeg ingen garanti, jeg er elektriker, ikke smed. :wink:

På dummyen kan du montere en motor som kan være styret af en termostat i stuen, som det er nu, ser det ud til at det er blandetemperaturen der styrer det hele. Dummyen skal bare være helt åben.
Det kan fint fungere som det er, faktisk styrer jeg hele huset på den måde, lige nu står min termostat på 29° men du kan ikke bruge andres tal til noget.

Der mangler jord på Pumpen, æv til ham der har sat den til. :oops:

Hilsen Kenneth
pumpe.jpg
N.B. Hvis du højreklikker og åbner billedet på nyt faneblad så kan det forstørres så teksten er nemmere at læse, hvis du giver mig en mail adresse kan jeg sende originalen.


pendec

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af pendec » 21 nov 2014 11:20

@xkfc
dummy termostaten er vel ikke så dummy, da jeg har 4 af dem, og de håndterer flow presset, så nu mindre vand, nu mindre varme forbrug, selvom temp er høj på 1. termostat? Tror mere du kan navngive den vandflow-pres justering på i-dont-know sprog ;)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Landlyst » 21 nov 2014 11:27

Den der Kontraventil?? Den ser da lidt underlig ud? :shock:

Den må være en ventil også... Ellers kunne man da ret let tænke sig at vandet har lettere ved at løbe retur til anlæg end tilbage i blandesløjfen? Og hvis det gør det så kommer der jo ikke meget varme i gulvet da det så er VARMT vand den lukker ind og kun det....

Eller hvad? For jeg tror ikke den der "kontraventil" er kontra....


Thomas KA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2014 20:57

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Thomas KA » 21 nov 2014 12:20

Skal jeg få en VVS gut forbi?

xkfc

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af xkfc » 21 nov 2014 12:44

pendec skrev:@xkfc
dummy termostaten er vel ikke så dummy, da jeg har 4 af dem, og de håndterer flow presset, så nu mindre vand, nu mindre varme forbrug, selvom temp er høj på 1. termostat? Tror mere du kan navngive den vandflow-pres justering på i-dont-know sprog ;)
Den giver ingen mening på en mini-shunt, når du har 4 af den på fordelingen, så ok, men bl.a. på min fordeling har jeg en unbraco i bunden hvor jeg kan styre flowet gennem de enkelte kredse.
Landlyst skrev:Den der Kontraventil?? Den ser da lidt underlig ud? :shock:

Den må være en ventil også... Ellers kunne man da ret let tænke sig at vandet har lettere ved at løbe retur til anlæg end tilbage i blandesløjfen? Og hvis det gør det så kommer der jo ikke meget varme i gulvet da det så er VARMT vand den lukker ind og kun det....

Eller hvad? For jeg tror ikke den der "kontraventil" er kontra....
Jeg er slet ikke sikker, men normalt skal der sidde en kontraventil og i min teori skal den sidde der, men jeg giver medhold i at den ser lidt underlig ud, hvor jeg arbejder har vi hundredevis af kontra ventiler i hundredvis forskellige udførsler, men igen, det er bare et gæt.
Thomas KA skrev:Skal jeg få en VVS gut forbi?
Allerførst ville jeg checke om den jeg kalder dummy er helt åben, skru den evt af og prøv at massere den lille stift, det er også en god ide at gøre ved termostaten.
Så skal du være sikker på at pumpen kører, du kan ligge en skruetrækker til øret og så kærven ind på pumpen, når du så tænder og slukker pumpen burde du kunne høre det.
Hvis det er en kontraventil som jeg har tegnet, kan den godt hænge, og skal måske have et lille slag med håndtaget på skruetrækkeren.

xkfc

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af xkfc » 21 nov 2014 13:32

pendec skrev:@xkfc
dummy termostaten er vel ikke så dummy, da jeg har 4 af dem, og de håndterer flow presset, så nu mindre vand, nu mindre varme forbrug, selvom temp er høj på 1. termostat? Tror mere du kan navngive den vandflow-pres justering på i-dont-know sprog ;)
Ja, entligtaget :oops: dummydummy mig :oops: "dummy" er noget vi bruger på arbejde.. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Når en aktiv ting er fjernet og erstattet med en passiv. Normalt sidder der jo en motorventil af en slags der hvor den manuelle (dummy) sidder.

levi

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af levi » 21 nov 2014 13:52

Kontraventilen er ikke den Kenneth har pil til - kontraventilen kan være monteret i manifolden (Messing dimsen i toppen). - den kan dog også være monteret i nærheden af den ventil Kenneth har pil til - det kunne være denne model der er monteret under termostaten (Kan ikke helt se det godt nok på billedet) - http://www.dvcenter.dk/kontraventil-m-n-1-2.html

Vandretningen Kenneth har tegnet er helt korrekt!

Jeg ville også lige se om ventilerne med de hvide hoveder er helt åbne, - eller om de har sat sig fast - på den ventil helt til højre under det hvide hoved er der en stift der skal kunne køre ind og ud problemfrit, - og på den anden ventil er der formentlig en umbracoskrue som kan skrues imod uret for at hæve flowet igennem shunten - det kan dog også være en stiftventil - stiften skal så som den anden ventil kunne køre problemfrit ind og ud.

Derudover kan du løsne skruen i pumpen (Den i midten - stor ligekærv) - stik en skruetrækker ind i hullet, - så kan du mærke om pumpehjulet drejer rundt.

pendec

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af pendec » 21 nov 2014 17:25

xkfc skrev:
Ja, entligtaget :oops: dummydummy mig :oops: "dummy" er noget vi bruger på arbejde.. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Når en aktiv ting er fjernet og erstattet med en passiv. Normalt sidder der jo en motorventil af en slags der hvor den manuelle (dummy) sidder.
Korrekt, oprindelig købte jeg elektronisk motorventil men det virkede sgu ikke for mig. Så du har nok også ret , når de ikke er åbne, så er de normalt lukkede (helt håber jeg nu). Så on/off funktion for mig men jeg kan da styre flow ved ikke at lukke ventilerne helt så de 4 faser få lige fordeling at tryk hvis de ikke køre på max alle sammen, så skal man vælge at balancere de 4 udtag. anyways, så er der kun 2 af 4 tændt her nu og de sidste 2 burde pt være forsvarligt lukket 100% nu indtil vi får frost.


Besvar