Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulvvarmen - varmt på alle 4 faser, men burde ikke være det?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

gulvvarmen - varmt på alle 4 faser, men burde ikke være det?

Indlæg af pendec » 04 nov 2014 18:44

Skægt nok har jeg aldrig lagt mærke til dette før men nu har jeg altså bidt mærke i dette.

Jeg har lige checket rørene på mine 4 faser på gulvvarmen, og selvom 2 af dem ikke kører, så er rør på returen ikke kolde. Selve flowmålerne ser egentlig ikke ud til at vise andet end 0 men jeg kan jo ikke se hvis der strømmer en smule igennem på de 2 som burde være lukket.

Spørgsmålet er om det er rigtigt? eller burde de 2 faser som er lukket, have kolde rør på retur og ved flowmåleren?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

gulvvarmen - varmt på alle 4 faser, men burde ikke være det?

Indlæg af John Skov Jensen » 04 nov 2014 19:27

Her ved mig er de kredse der ikke aktive helt kolde, med helt kolde menes den rumtemperatur der er i mit teknikskab
Jeg vil mene at kredsene normalt skal være helt lukkede hvis telestaten er inaktiv

pendec

gulvvarmen - varmt på alle 4 faser, men burde ikke være det?

Indlæg af pendec » 04 nov 2014 19:52

ok, jeg har nu prøvet med en termisk måler, og de er godt nok varmere i toppen ved flowmålere, end dem i bunden ved skruerne, hvor der dog er 7-8grader i forskel på åbne og lukkede og rørene føles køligere nu. Måske fordi jeg havde været udenfor og fryse lidt, så måske ingen alarm ;)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

gulvvarmen - varmt på alle 4 faser, men burde ikke være det?

Indlæg af Zarge » 04 nov 2014 20:48

Har de været lukket hele tiden, for ellers kan der gå overraskende lang tid ingen rørene er kolde... :-)

pendec

gulvvarmen - varmt på alle 4 faser, men burde ikke være det?

Indlæg af pendec » 04 nov 2014 21:04

Zarge skrev:Har de været lukket hele tiden, for ellers kan der gå overraskende lang tid ingen rørene er kolde... :-)
Den ene var åben i nogle dage, og så lukkede jeg den igen. Men det er 4-5 dage siden mener jeg.

Jeg overvåger dem lidt og ser om de fortsat føles varme, for så har jeg jo fejl på gulvvarmen.


pendec

gulvvarmen - varmt på alle 4 faser, men burde ikke være det?

Indlæg af pendec » 05 nov 2014 11:33

lille opdatering,
det ser ud til at der skal skrues lidt hårdere , når den skal aflukkes, for pexrør er nu meget mere afkølet, og pillefyr skruer ned for forbruget ;) så 2 faser har været åbne og altså brugt varme.


Besvar