Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB eller gennemstrømning

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af jhjorsal » 12 jul 2014 08:42

Jeg er i gang med at færdiggøre et badeværelse til en gildesal i et udhus. Projektet hat løbet over ca. 10 år (nogen ting tager længere tid end andre :wink: ) men da jeg startede, virkede det som en god ide at murer en bruseniche op derover, i dag er jeg dog lidt mere i tvivl om hvem der nogen sinde skulle benytte den, medmindre en af ungerene flytter derover med tiden. Men den er jo muret og størrelsen på badeværelset gør ligesom også at den skal være der. Nu er jeg så ved at lave vand til installationerne, og her er jeg kommet i tvivl om hvad der ville være smartest at installere, en VVB eller en gennemstrømningsvandvarmer. Man kan jo sige at en gennemstrømningsvandvarmer er væsentlig dyrere end en VVB, omvendt kan den også levere varmt vand med det samme , hvis jeg endelig skulle bruge varmt vand derover. Omvendt hvis en af de unge mennesker skulle finde på at flytte derover, fordre den jo til timelange bad, det problem ville jo være løst med en 15l VVB. Hvad mener i ville være den bedste løsning.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


nemocharley

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af nemocharley » 12 jul 2014 09:06

Tror jeg ville vvb, alene af den grund at det er den billigste og der er tvivl om hvor meget badeværelset ville blive brugt. Men måske lidt større end en 15l :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af MichaelK » 12 jul 2014 10:35

Men til gengæld vil en 15 liters VVB helt sikkert begrænse tiden under bruseren.
Det spare vand, og lærer de unge at optimere deres tid. :P

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af nemocharley » 12 jul 2014 11:38

haha lidt speedbadning har aldrig skadet nogen :)

levi

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af levi » 13 jul 2014 11:23

jhjorsal skrev:Jeg er i gang med at færdiggøre et badeværelse til en gildesal i et udhus. Projektet hat løbet over ca. 10 år (nogen ting tager længere tid end andre :wink: ) men da jeg startede, virkede det som en god ide at murer en bruseniche op derover, i dag er jeg dog lidt mere i tvivl om hvem der nogen sinde skulle benytte den, medmindre en af ungerene flytter derover med tiden. Men den er jo muret og størrelsen på badeværelset gør ligesom også at den skal være der. Nu er jeg så ved at lave vand til installationerne, og her er jeg kommet i tvivl om hvad der ville være smartest at installere, en VVB eller en gennemstrømningsvandvarmer. Man kan jo sige at en gennemstrømningsvandvarmer er væsentlig dyrere end en VVB, omvendt kan den også levere varmt vand med det samme , hvis jeg endelig skulle bruge varmt vand derover. Omvendt hvis en af de unge mennesker skulle finde på at flytte derover, fordre den jo til timelange bad, det problem ville jo være løst med en 15l VVB. Hvad mener i ville være den bedste løsning.
En Gennemstrømningsvandvarmer vil jeg aldrig anbefale - de kalker simpelthen til på rekordtid - i min bog er det noget skrammel, - faktisk er det et af de produkter jeg ligefrem nægter at sælge..........

Vælg en rigtig varmtvandsbeholder :great:


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af coctail » 13 jul 2014 12:09

@Levi

Om en gennemstrømningsvandvarmer kalker til, afhænger jo af hvor man bor. Her i mit område er der absolut ingen kalk, i de 7 år jeg har boet her har jeg aldrig afkalket kaffemaskine eller andet. At der så er okker i vandet og det er lidt aggressivt er et andet problem, der kan løses vha. filter og pex rør.

Er det ikke at udelukke nogle kunder, ved bevidst ikke at sælge en bestemt produktgruppe som ellers bliver mere og mere populær?
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

levi

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af levi » 13 jul 2014 12:14

coctail skrev:@Levi

Om en gennemstrømningsvandvarmer kalker til, afhænger jo af hvor man bor. Her i mit område er der absolut ingen kalk, i de 7 år jeg har boet her har jeg aldrig afkalket kaffemaskine eller andet. At der så er okker i vandet og det er lidt aggressivt er et andet problem, der kan løses vha. filter og pex rør.

Er det ikke at udelukke nogle kunder, ved bevidst ikke at sælge en bestemt produktgruppe som ellers bliver mere og mere populær?
Når man har oplevet det jeg har med el-gennemstrømningsvandvarmere - så er valget nemt!

Jeg vil ikke sælge ting jeg ikke kan stå indenfor - hvis jeg mister et par kunder på det, - jamen så er det sådan det må være!

Hvor har du fra at det er et produkt der bliver mere populært ? Det er ikke hvad jeg hører - eller oplever, - tværtimod er der rigtig mange i branchen der deler min holdning på det punkt her.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af MichaelK » 13 jul 2014 12:36

Jeg vil give Levi helt ret. Gennemstrømningsvandvarmere varmer jo meget hårdere, end
traditionelle varmtvandsbeholdere. Da kalk udfældes nemmere ved høje temperaturer
(+60 grader), så sker der altså en mindre udfældning i en traditionel VVB.
Hastigheden forkalkningen sker ved, afhænger så af hårdheder på vandet i hanen.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af coctail » 13 jul 2014 12:38

Nu var det ikke kun el gennemstrømsvarmere som jeg tænkte på, men også gennemstrømsvandvarmere til centralvarme.

I de kredse (bla. gds folk), er der flere og flere som får kendskab til at der er et alternativ til en alm vvb. Det er derfor jeg antager at de bliver mere og mere populærere, men det kan da godt være at større kendskab ikke er lig med større udbredelse.

Selvfølgelig skal du kun sælge produkter som du kan stå indenfor.

Det Kan naturligvis godt have noget at gøre med hvilket område man bor i, hvilke produkter både fagfolk og hobbyfolk anbefaler til hinanden.

Nu er der generelt også langt mere kalk i vandet på Fyn og Sjælland end i Jylland (specielt det midtjyske).
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

levi

VVB eller gennemstrømning

Indlæg af levi » 13 jul 2014 12:45

coctail skrev:Nu var det ikke kun el gennemstrømsvarmere som jeg tænkte på, men også gennemstrømsvandvarmere til centralvarme.

I de kredse (bla. gds folk), er der flere og flere som får kendskab til at der er et alternativ til en alm vvb. Det er derfor jeg antager at de bliver mere og mere populærere, men det kan da godt være at større kendskab ikke er lig med større udbredelse.

Selvfølgelig skal du kun sælge produkter som du kan stå indenfor.

Det Kan naturligvis godt have noget at gøre med hvilket område man bor i, hvilke produkter både fagfolk og hobbyfolk anbefaler til hinanden.

Nu er der generelt også langt mere kalk i vandet på Fyn og Sjælland end i Jylland (specielt det midtjyske).
En varmeveksler (Til centralvarme/fjernvarme) er en anden snak, - de kalker også til - men ikke på samme måde som en El-gennemstrømningsvandvarmer - eller i samme tempo.

Forøvrigt er jeg fra Fredericia, - og har min fysiske rørtang-erfaring fra Fredericia-Aarhus området - derovre anbefalede vi heller ikke El-gennemstrømningsvandvarmere.


Besvar