Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
DEH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 apr 2013 08:33

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af DEH » 10 jun 2014 10:48

Hej Alle..

Har lige fået testet min brønd... Der var coliforme bakterier i.. hvordan kan jeg rense den hurtigt... skal der prof folk til eller kan jeg selv gøre noget... Er det en proces der tager langtid..? Har læst noget om at hælde klor i og lade det cikulere og tømme den nogle gange der efter..?

Eller skal man i banken for at komme på vandværks vand +42.000,- og har ca 400m der skal graves..


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af Havmand » 10 jun 2014 14:02

Hej DEH,

Velkommen til.

Dit spørgsmål drejer sig om drikkevand - generelt noget man overlade til fagfolk.
Du opretter dit spørgsmål på et fora for bio-energi, Nuvel sidder her mange kloge hoveder, men chancen for et sagligt korrekt og fyldestgørende svar er nok ikke det største.

Men Thumbs-Up for at du prøver - Det er fedt at lærer nydt og prøve nye veje :great:

Når det er sagt, har jeg også hørt noget om klor i vandet - Coli kommer som fra afføring - Så muligvis overfladevand, eller et utæt kloakrør i nærheden
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af From » 10 jun 2014 14:05

Jeg er ret sikker på at du ikke må selv må hælde klor i brønden, så du kommer nok ikke uden om at tilkalde prof hjælp.

Har du nogen ide om hvordan der er kommet coliforme bakterier i brønden? tit skyldes det at der er løbet overfladevand i eller at der er snegle og lignede der er kravlet ned i vandet.

DEH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 apr 2013 08:33

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af DEH » 10 jun 2014 15:09

Heldigvis er det ikke fra afføring.. men kan stamme fra overfladevand der løber ned i den.. Men toppen er ca 15cm over jorden... Måske en af beton ringene er revnet.. eller der kommer noget ind hvor røret går ind i brønden..

Prøver at sætte den ind i andet forum.. Hee

jopa

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af jopa » 10 jun 2014 17:22

Åben brønd eller boring ?

1 L klor i brønden og lad det komme rundt i systemet og lad det være i 24 timer.
Derefter lader du vandet rende i 24 timer så trækker brønden/boringen nyt frisk vand til og du har sikkert ingen bakterier i det mere.

Gjorde det samme i min brønd for år tilbage inden jeg fik lavet en boring.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af triumph » 10 jun 2014 17:23

Cloroforme bakterier er vel fra afføring opløst i overfladevand. Min far hældte clor i. Det hjalp indtil næste gang der kommer overfladevand i.
I min fars tilfælde var det et kommunalt kloakudløb der ikke var iorden. så der stod vand op i nærneden, og løb ind i brønden. Desværre tog det kommunen så langt tid at få ordnet deres afløb, at min far blev tvunget til at blive tilsluttet offentlig vandforsyning.

Min far tømt brønden. højtryksrensede den. Gav det et ordenligt skud chlor. Lod det stå et par dage. Tømte brønden. Lod den deen løbe fuld. Og tømte den så igen

jopa

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af jopa » 10 jun 2014 17:55

DEH skrev:
Eller skal man i banken for at komme på vandværks vand +42.000,- og har ca 400m der skal graves..
Meld dig ind i Dansk Brøndejer forening. Koster et par hundrede kr om året og de har rigtig godt fat i de forpulede embedsmænd der sidder i komunerne og Konger sig for vores skattepenge. ZD_HEL~113.GIF

flemse
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17 apr 2011 18:15
Mit fyr: Baxi 1,5 350 med iltstyring +TS
Areal: 240 m2 + 120 m2 værk
Brændsel: Lava 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Vejen sydjylland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af flemse » 10 jun 2014 18:08

Coliforme bakterier behøver ikke nødvendigvis komme fra overfladevand . Snegle eller en død rotte kan også gøre det.
Hvis der løber overfladevand i vil dit kimtal være for højt

DEH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 apr 2013 08:33

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af DEH » 10 jun 2014 19:39

Kimtal er 120 så det er vel ok.
Dem der tog prøven sagde at det var jord bakterier der var for højt.
Og ikke fra kloark. Fik lavet nyt beplantet pileanlæg sidste år der nok står 75m fra. Og det er jo lukket i bunden det anlæg.

Nogle der ved hvor meget klor der skal i pr m3 vand der er i brønden. Og hva slags klor...?

Det skal siges jeg fik lavet nyt rør i den sidste år da jeg troede det meste var jern rør ud til den, men det viste sig kun at være igennem beton ringen. Men nu er alle mine vandrør kun max 5år.
Den løb tør sidste sommer for første gang i mine 5år vi har haft stedet. Og naboer har sagt de ikke har hørt at det skulle være sket før.. Men vi havde gang i en masse ombygning så måske murene har brugt for meget vand på kort tid.
Grundvandet står højt man skal max grave 1,5-2 m ned så begynder det. Og kommunen har for nylig lavet nogle prøve boringer her ude for at kunne skaffe vand. De skal jo heller ikke bore dybt for at finde vand nok her ude.

Mine kloak rør er også max 1-5 år..

Når vi har vores eget rensnings anlæg til kloak/wc er vandet ellers billigt hvis det går hend og bliver så slemt at vi skal på kommune vand... Max 2,5 kr pr m3
Hva kan en ny boring koste når vandet står så højt. Kan det betale sig med drift udgifter til det...

DEH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 apr 2013 08:33

Rensning af Brønd for coliforme bakterier

Indlæg af DEH » 10 jun 2014 19:43

jopa skrev:Åben brønd eller boring ?

1 L klor i brønden og lad det komme rundt i systemet og lad det være i 24 timer.
Derefter lader du vandet rende i 24 timer så trækker brønden/boringen nyt frisk vand til og du har sikkert ingen bakterier i det mere.

Gjorde det samme i min brønd for år tilbage inden jeg fik lavet en boring.
Åben brønd. Er der en dosis pr m3 vand der er i brønden..? Kan du huske klor type..

Hva måtte man slippe for en boring..?


Besvar