udluftningsprincip

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
jcr
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

udluftningsprincip

Indlæg af jcr »

Vi følger disse her retningslinie i store træk http://www.bolius.dk/udluftning-og-natu ... ion-19721/
men.......i stedet for flere udluftninger foretager vi som oftest kun èn i døgnet, typisk i ca 15. minutter hvor alle vinduer og døre bliver åbnet (udluftning af i alt ca. 110-120 m2 areal) ud til den dejlige friske luft, også på de hårde vinterdage. Dette bl.a. fordi vi har 2 indekatte. Når der er snestorm benytter vi i stedet for vore friskluftventilationer der er bygget ind i de nye døre/vinduer.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan jeres rytme er m.h.t. udluftning og om I mærker et væsentlig større pilleforbrug i stokeren p.g.a. udluftningen.
Jeg synes umiddelbart, at de dataændringer der sker på baxi multiheat 1,5 fyret virker lidt voldsomme p.g.a SÅ STORE ÆNDRINGER som tilfældet er på især fremløben:
Hør her :roll:
Vi har pt. ca. 23 grader i alle rummene i gennemsnit. Inden udluftningen står fyrets display på:
fremløb: ca. 80-82
returløb: ca. 76-78
set: 80
røgtemp: ca. 150-160
alle radiatorer bliver lukket.

Efter udluftning bliver radiatorerne igen åbnet til normal indstilling.
Fremløb har et fald på ca. 20 grader - ligger på ca. 55-60
returløb lidt under fremløbs temp.
Fyret skal nu kæmpe med at få returen op på de ca. 80 grader igen og slår derfor automatisk over på høj med deraf selvfølgelig høj pilleforbrug. Det tager ca. 1½-2 timer inden målet er nået. Herefter går fyret automatisk så over på lav ydelse igen som det skal. Rumtemperaturene er faldet fra ca. 23 til 15 grader.

Og så er det bare jeg vil høre jer af hvad I mener om dette fald. Kan det være rigtigt? Fyret er indstillet korrekt med Thy`s hjælp :great:
Vejret udenfor er jo rigtig flot uden vind.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

udluftningsprincip

Indlæg af Lau »

Hvorfor lukke for radiatorer under udluftning?? Det gør jeg ikke, mærker nærmest ingen forskel på mit forbrug.
jcr
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

udluftningsprincip

Indlæg af jcr »

Lau skrev:Hvorfor lukke for radiatorer under udluftning?? Det gør jeg ikke, mærker nærmest ingen forskel på mit forbrug.
Gør det fordi jeg ikke vil have et forbrug i udluftningstiden, men måske gør det ingen forskel i bund og grund?
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

udluftningsprincip

Indlæg af godsejeren »

Vi lufter ud efter behov men vores ventiler i vinduer står næsten altid åben vi lukker ikke for radiatorerne.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

udluftningsprincip

Indlæg af Kruse »

Kan det være fordi fyret går på pause når der lukkes for varmen og så tager lidt tid om at komme op i omdrejninger igen.
Har du ikke meget lidt forskel på frem og retur.
Ideen med kort gemmentræk er at luften skiftes uden at rum og ting ikke når at blive kølet af så kun den nye luft skal varmes op.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

udluftningsprincip

Indlæg af Oldgaard »

Det er muligt at der er en teorietisk chance, for at spare lidt piller ved at lukke for ventilerne når der luftes ud, men det opvejer i min verden ikke komforten ved at lade dem stå åbne og derved fortsat have varme i rummene.

Ps. her hos os, er alm. udlufting ikke nødvendigt ;) med en flok hunde som konstant ( syntes jeg) skiftesvis skal ud og ind, så bliver der luftet rigeligt ud hos os :)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

udluftningsprincip

Indlæg af rs2000 »

Hvorfor er frem og retur så høje ? kender ikke dit fyr, så du må ikke opfatte det negativt, men det virker da meget uøkonomisk med så høje temperaturer?
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

udluftningsprincip

Indlæg af T-mek »

Har vinduer åben 10 minutter morgen og aften + at ventiler i vinduer altid står åbne.
Der er gulvvarme over hele hytten og lukker ikke noget ned ved udluftning.

Har for år tilbage lavet en log på hvornår telestaterne på gulvvarmeblandesløjfen står åben og hvor længe.

Det viser sig tilfældigvis at for det meste er alle gulvvarmestrenge åbne i de tidlige morgen timer lige inden det bliver lyst.
Hvorfor ved jeg ikke, måske det er månens placering eller jordens krumning der spiller ind... icon_cheesygrin.gif

Det er jo kun kold frisk luft der kommer ind og gulv + inventar i huset når ikke at blive koldt, så tænker at det kan ikke koste mange ekstra piller at lufte ud.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

udluftningsprincip

Indlæg af Flemmingth »

Vi lufter aldrig ud - det lader vi ventilationsanlægget klare 8)
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

udluftningsprincip

Indlæg af Ugelvig »

Der skal varme til for at ventilere fugt ud! Derfor er det langt bedre, at bebeholde varme når der luftes ud. Derudover giver det et langt bedre flow, da stor temperaturforskel giver lufthastighed.

Jeg styrer ikke varmen i huset, det gør Danfoss Living for os.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Besvar