Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

udluftningsprincip

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

udluftningsprincip

Indlæg af rs2000 » 11 feb 2014 20:44

Ugelvig skrev:Der skal varme til for at ventilere fugt ud! Derfor er det langt bedre, at bebeholde varme når der luftes ud. Derudover giver det et langt bedre flow, da stor temperaturforskel giver lufthastighed.

Jeg styrer ikke varmen i huset, det gør Danfoss Living for os.

er du glad for danfoss living? har nemlig kigget på det, men det jo ikke helt gratis :-)


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

udluftningsprincip

Indlæg af Ugelvig » 11 feb 2014 20:57

Ja, det vinder dag for dag. Men i starten var jeg godt nok i tvivl om det var pengene værd. Jeg syntes det Auto Adapt virkede af H til. Men det virker og det tænker faktisk selv. Selv vores brændeovn har den forstået at "få med i styringen". Den arbejder jo ud fra gennemsnit og hastigheden hvorved temperaturen enten falder eller stiger. Så systemet lærer dag for dag. Hvorvidt vi spare en hel masse ved jeg ikke, men indeklimaet er blevet bedre og det er rart at især soverum bliver kørt over på natsænkning i tide, således det er behageligt at komme i seng.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:
Fødselsdag

udluftningsprincip

Indlæg af jcr » 11 feb 2014 20:58

rs2000 skrev:Hvorfor er frem og retur så høje ? kender ikke dit fyr, så du må ikke opfatte det negativt, men det virker da meget uøkonomisk med så høje temperaturer?
Indstillingerne giver os god varme i hele huset modsat de forkerte/lavere indstillinger jeg havde før. De aktuelle indstillinger er ud fra eksperternes forslag herinde. :D

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

udluftningsprincip

Indlæg af DBS » 11 feb 2014 21:02

Jeg er også lidt nysgerrig omkring Living :wink:

Er der en rimelig batteri levetid på radiator termostater ?
Har du problemmer med rækkevide mellem termostater og panel ?
Hvordan føles reguleringen ? Regeres der okay på solinfald, og senere bortgang af sol ?
Hvad med touch´en nogle af klage punkterne skulle have været en lidt dårlig touch.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

udluftningsprincip

Indlæg af Ugelvig » 11 feb 2014 21:12

DBS skrev:Jeg er også lidt nysgerrig omkring Living :wink:

Er der en rimelig batteri levetid på radiator termostater ?
Har du problemmer med rækkevide mellem termostater og panel ?
Hvordan føles reguleringen ? Regeres der okay på solinfald, og senere bortgang af sol ?
Hvad med touch´en nogle af klage punkterne skulle have været en lidt dårlig touch.
Nu må trådstarter jo smide mig ud af tråden, hvis det hele går op i Danfoss Living... :oops:

Ja, batteritiden er fin. Jeg testede batterierne i de første vi satte op i oktober, der var fuld udslag på batterimåleren selvom det er nogle billige kinabatterier.

Rækkeviden er fin. Vi har det installeret i to længer, hvor centralen er i fjerneste hjørne i den ene længe og værksted i fjerneste hjørne i anden længe. Ind i mellem er repeateren sat op. Der er ingen problemer, trods det skal over gårdspladsen.

Reguleringen er fin, når først centralen har lært rummet at kende. Solindfald, meget udluftning, brændeovn o. lign. tager den højde for, når den først kender rummet. Danfoss siger at det tager en uge. Jeg siger en god vinter :? Men det er smart. Selv i dag, hvor solen har braget ind af vinduerne og brændeovnen har været varm (det er så hyggeligt) så har gulvvarmen i værelset kun været tændt for at varme overfladen på gulvet, hvorefter den lukker ned igen - smart! Temperaturen var ikke meget over de 21 grader som det er indstillet til.

Touchskærmen kunne være bedre! Jeg vender hånden og bruger neglen i stedet, så virker det perfekt. Men det er ikke som en god smartphone eller tablet.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:
Fødselsdag

udluftningsprincip

Indlæg af jcr » 11 feb 2014 21:25

Ugelvig skrev:
Nu må trådstarter jo smide mig ud af tråden, hvis det hele går op i Danfoss Living... :oops:

Ja, batteritiden er fin. Jeg testede batterierne i de første vi satte op i oktober, der var fuld udslag på batterimåleren selvom det er nogle billige kinabatterier.

Rækkeviden er fin. Vi har det installeret i to længer, hvor centralen er i fjerneste hjørne i den ene længe og værksted i fjerneste hjørne i anden længe. Ind i mellem er repeateren sat op. Der er ingen problemer, trods det skal over gårdspladsen.

Reguleringen er fin, når først centralen har lært rummet at kende. Solindfald, meget udluftning, brændeovn o. lign. tager den højde for, når den først kender rummet. Danfoss siger at det tager en uge. Jeg siger en god vinter :? Men det er smart. Selv i dag, hvor solen har braget ind af vinduerne og brændeovnen har været varm (det er så hyggeligt) så har gulvvarmen i værelset kun været tændt for at varme overfladen på gulvet, hvorefter den lukker ned igen - smart! Temperaturen var ikke meget over de 21 grader som det er indstillet til.

Touchskærmen kunne være bedre! Jeg vender hånden og bruger neglen i stedet, så virker det perfekt. Men det er ikke som en god smartphone eller tablet.
Normal spammer jeg ikke andre folks tråde men jeg tror faktisk, at det ville have været mere smart, at starte en frisk tråd ud fra den betragtning, at brugere der kommer til senere og som har problemer omkring Danfoss Living sandsynligvis ville lede efter en overskrift med navnet. Og helt sikkert ikke med en overskrift som har med udluftning at gøre :P - bare et godt råd :great: Det vigtigste er jo at vi kan hjælpe hinanden og få afklaret evt. usikkerheder :)

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

udluftningsprincip

Indlæg af rs2000 » 11 feb 2014 21:27

jcr skrev:
Indstillingerne giver os god varme i hele huset modsat de forkerte/lavere indstillinger jeg havde før. De aktuelle indstillinger er ud fra eksperternes forslag herinde. :D
Ok, der er jo også mange ting at tage hensyn til, men vil dog vove den påstand at hvis tingene er ordentligt dimensioneret ( VVB, radiator størrelser, pumpe størrelse, isolering af rør ) så virker 82 grader som en unødig høj fremløbstemperatur, og du vil helt sikkert kunne spare nogle piller, ved at få systemet til at virke på en lavere fremøbstemperatur, men selvfølgelig kan det også være at du udnytter varmetabet fra fyr og rør, bare en tanke icon_cheesygrin.gif

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:
Fødselsdag

udluftningsprincip

Indlæg af jcr » 11 feb 2014 21:33

rs2000 skrev:
Ok, der er jo også mange ting at tage hensyn til, men vil dog vove den påstand at hvis tingene er ordentligt dimensioneret ( VVB, radiator størrelser, pumpe størrelse, isolering af rør ) så virker 82 grader som en unødig høj fremløbstemperatur, og du vil helt sikkert kunne spare nogle piller, ved at få systemet til at virke på en lavere fremøbstemperatur, men selvfølgelig kan det også være at du udnytter varmetabet fra fyr og rør, bare en tanke icon_cheesygrin.gif
Helt fint du nævner det :great: - Efter denne her marathon tråd viewtopic.php?f=22&t=21002 som jeg oprettede forleden vil du kunne få et godt indtryk af hvad grunden til indstillingerne er icon_cheesygrin.gif


Besvar