Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af coupegt » 10 feb 2014 11:44

Hejsa - har brug for lidt fornuftigt indspark :)

Jeg købte i foråret 2013 2 stk dobbelt døre i aluminium (ikke træ-alu men alu inde og ude).
Dørene er ca. 2.40 meter brede pr stk - altså hvert dørblad er 1.2 meter bredt.
Grunden til så bredde døre er at jeg lejlighedvis skal køre biler igennem - men det er en anden snak

Jeg havde svært ved at finde noget der kunne bruges da de fleste ikke vil producere noget så bredt.
Jeg blev endelig overbevist til noget tysk alu-døre - altså rene aluprofiler som skulle være formstabile og ikke blive skæve eller slå sig som en trædør jo nok ville gøre i den bredde.

Problemet er at dørene er leveret med kun 1 låsepunkt på midten af dørbladet.
Jeg var fuldt ud overbevist om, at der ville være 3 punkts lukke i - dels havde jeg snakket med sælger om dette og dels havde jeg slet ikke fantasi til at forestille mig, at nogen ville bygge så bred en dør i 2013 med kun et lukke/låse punkt. Selv mine dobbelte terrease døre i huset fra 1979 har da 3 punkts lukke.
Derudover har jeg overfor sælger givet meget kraftigt udtryk for, at jeg ønsker varme i rummet og det evt. senere skulle kunne bruges til beboelse - altså 20-22 grader varme i rummet.
Jeg forventer dog kun at skulle have 14-15 grader derude - men meningen var, at det skulle være fremtidssikret til evt. senere beboelse og det var sælger indforstået med.

Jeg nævnte min forundring overfor sælger ved monteringen og skepsis over hvorvidt de ville kunne lukke tæt, men det var overhovedet ikke noget problem mente han.

Det viser sig så desværre, at mine bange anelser holder stik. Den gående dør lukker ikke tæt mod pakningerne på den stående dør i top og bund. Vil tro det gaber 1-3 mm over ca. 60 cm i både top og bund.
Det kan både ses med det blotte øje og tydeligt høres når det blæser - det fløjter simpelthen igennem - og lever langt fra op til mine forventninger.

Jeg har siden juni 2013 gjort sælger opmærksom på dette - han har ved selvsyn kontrolleret montagen og fundet den "perfekt" efter eget udsagn. Alt er i lod og vater og han forsøgte sig lidt frem med justering af hænglser i 20 minutter inden han mente det var godt nok - uden at det ændrede noget som helst.

Hvert dørblad har 3 stk hængsler - altså 6 på hver dør, og jeg har brugt massevis af timer på at justere og jeg tror desværre ikke rigtigt at det bliver meget bedre.

Sælger har tilbudt at sælge en stang-lås som naturligvis ville få døren til at lukke perfekt som jeg gerne vil have.
Sådan et låsesæt koster så godt 5.000 - pr. dør - og skal monteres af prof. låseservice mener sælger - alt sammen naturligvis for min regning.
Dvs en ekstra udgift på 11-15.000 kr.

Mit spørgsmål er så:
Kan det være rimeligt, at en sprit-ny dør (til over 20.000 kr) i 2013 er utæt?
Jeg er klar over, at det ikke lige er en hyldevare til alm. stuebrug jeg har fået - men nok nærmere noget butiks-facade dør - men jeg synes jeg har gjort meget klart hvad mine krav/forventninger var. Varme på i rummet og det går i min verden ikke med utætte døre/vinduer så.
Sælger har forklaret mig, at dørene er med "høj-isolerende alu-profiler- lav-energi ruder og lav u-værdi på 2.0"
Hvilket for mig virker ret irelevant hvis skidtet ikke lukker tæt mod den dertil indrettede pakning?!?

Ordre beskæftigelsen (på tysk som ikke lige er min stærke side) nævner ved nærmere eftersyn ikke noget om 3-punkts lukke, men som "dum" almindelig mand gik jeg ud fra at det var standard i 2013 - og da især på en dobbelt-dør i 2.40 bredde.

Næste spørgsmål er så:
Hvad kan jeg stille op?
Jeg har bedt om et afslag i prisen på det nye låse-system - eller afslag i prisen på selve dørene mod jeg selv finder på en anden løsning - dette bliver afvist.
Sælgers argument er, at sådan er døren og det er alle hans andre kunder tilfredse med - hvilket jeg synes er at slippe lidt for nemt om ved det.
Endvidere siger han, at dørene er leveret som bestilt - hvilket jo er rigtigt nok iht. ordrebekræftigelse - men havde han fortalt mig inden bestillingen, at dørene ville være utætte eller jeg skulle betale 15.000 kr ekstra for en tæt dør så havde jeg jo nok ikke købt dem - så føler mig dårligt rådgivet om ikke andet.

Det er det måske begrænset hvor meget det vil koste mig i ekstra træ-piller at der fiser lidt varme ud der... men det irriterer mig bare at bruge rimeligt mange penge på noget der skulle være det bedste af det bedste - der så viser sig slet ikke at leve op til forventningerne.
Jeg havde et andet tilbud på træ-døre til halv pris - men valgte netop den dyre løsning fordi jeg ville have noget der fungerede - og blev ved med det i mange år.

Jeg går ud fra, at der må være nogle krav til facade døre i dagens Danmark - man laver da blower test af nye huse feks - og der ville mine døre nok falde igennem med et brag.

Kan man evt. klage til noget bygge ankenævn eller ligende?
Eller er det bare ærgerligt og bruge 40-42.000 på noget der ikke var hvad man troede fordi man rendte ind i over-optimistisk sælger og ikke er for skrap til teknisk tysk?
Vedhæftede filer
gildesal.jpg


coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af coupegt » 10 feb 2014 11:49

Det skal måske lige nævnes at problemet er nøjagtigt det samme på begge døre - så for mig at se virker det som en konstruktions/design fejl med kun 1 låsepunkt på midten.

Efter min ringe mening så kan det næsten ikke blive tæt så - men sælger synes altså at alt er som det skal være :(

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af lamborg » 10 feb 2014 16:13

Du her helt ret . Det er da normalt at man bruge 3 punkt luk som min. idag . Troede faktisk slet ikke man kunne få yderdøre der ikke har en sådan lås. Og selvfølgelig vel sælgeren tage en GSG og prøve at bilde dig ind at skylden er din og at det ikke er deres problem og den der med at alle hans ander kunder er tilfredse kan du da ikke bruge til en skid og desuden er det bare sælger snak og bras. . Men selvom produktet er leveret som bestilt er det jo fejlbehæftiget ellers skulle han have gjort opmærksom på at der kunne være problemer inden købet. Klag til byggeklage nævnet eller forbruger styrelsen . Du kan højst får et negativt svar det er jo ikke sådan at nogen kommer og brækker din arm :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af kovas » 11 feb 2014 10:55

coupegt skrev:Det skal måske lige nævnes at problemet er nøjagtigt det samme på begge døre - så for mig at se virker det som en konstruktions/design fejl med kun 1 låsepunkt på midten.

Efter min ringe mening så kan det næsten ikke blive tæt så - men sælger synes altså at alt er som det skal være :(
Hej coupegt.
Nu har jeg en gang sat mange døre i, og mener egentlig ikke at det er det ene låse punkt der er problemet. Hvis der er luft både for oven og for neden så må døren/dørene jo være krumme.
Hvis du har et retholdt så var det interessant at vide om den faste dør er lige modsat hængselsiden når den gående dør er åben?
er den gående dør lige når den åben. Hvis en af dem krummer når den ikke er påvirket af låsen så er det klart en ommer. det kan jo også være at låsepunktet trækker for hårdt så det krummer døren.
Såklart det ville være at foretrække med tre låsepunkter. Men jeg har da sat mange døre i som lukkede tæt med bare et låsepunkt.
Du kan læse om forbrugerklagenævnet her:http://www.forbrug.dk/Dine-klagemulighe ... agenaevnet

Men start med at sige til sælger at du vil starte en klage sag, det er nogen gange at det får ham ud af røret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af coupegt » 11 feb 2014 12:15

Ja ok - jeg er ikke prof. men har da visse "handymands" evner når jeg selv skal sige det
Jeg synes jeg virkeligt har givet justering af hængsler en chance, men det er meget muligt at det kan gøres bedre. end det jeg er kommet frem til :)
Sælger har dog selv forsøgt sig i ca. 20 minutter på et enkelt hængsel og derefter erklæret at det var "perfekt" - hvilket for mig at se ikke ændrede en tøddel ved noget som helst. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg faktisk ikke helt han vidste hvad han skulle stille op, men det skulle jo se ud af et eller andet.

Jeg er ude og rejse pt. men må da lige prøve at måle de to dørblade efter når jeg kommer hjem
Men grunden til at det skulle være Alu-døre (ifølge sælger) var jo netop at de ikke kan slå sig/blive krumme eller ligende, da de skulle være 112% formstabile - også efter 20 år.
Det er muligt, at det enkelte låsepunkt i midten er justeret for langt ind så det for døren til at krumme en smule - det vil jeg da lige efterprøve.
Umiddelbart lukker de nu pænt i og uden man skal gøre andet end lige hive døren i synes jeg - men undersøges skal det da.

Jeg har indtil videre også kørt den tålmodige (og langsommelige) tilgang til sagen overfor sælger - men der tegner sig lidt en tendens at han hele tiden lige "glemmer" at komme forbi når han ellers har lovet det - ikke lige for svaret på mails før man rykker 2-3 gange osv osv osv - og hver gang skal vi tilbage til udgangspunktet, at han da slet ikke kan forstå at de ikke er tætte - som jeg synes jeg efterhånden har dokumenteret 3-4-5 gange på billeder, mail, video og han selv har kunnet se da han endelig dukkede op.

For mig at se lugter det lidt af, at han håber og kunne tie det hele ihjel - indtil videre har jeg ikke sagt noget om klage sager her eller der - men tanken har da efterhånden strejfet mig et par gange.

Jeg synes ihvertfald der er to ting der slet ikke hænger sammen for ham
1: En sprit ny dør skal være tæt - det må være et helt basalt krav.
2: En sprit ny dør skal ikke opgraderes for at blive tæt - så burde han have fortalt om evt. ulemper inden han solgte dem

Tak for hjælpen indtil videre... er der flere der har gode ideer så er jeg meget lydhør :)
En klagesag er jo nok ikke ligefrem lykken for nogen af parterne så en fornuftig løsning på problemet ville jo nok være at foretrække for alle :)


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af kovas » 11 feb 2014 14:13

Hej coupegt.
Når der er tre hængsler i siden så går jeg self. ud fra at døren er lige i hængselsiden. Er den det, undre det mig faktisk at der er luft både for oven og forneden. Når det nu er en alu profil. Havde været mere logisk hvis den var vindskæv.
Men ingen tvivl om det. En ny aludør skal self være tæt også uden ekstra låsebeslag.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af coupegt » 11 feb 2014 22:42

Det virker nu også mest til at gående dør buer ud foroven og forneden - lidt bananformet så at sige.
Det sidder pænt lige i hængsel siden, men den gående dør når altså ikke helt ind til pakningerne på karm og den stående dør i top og bund.

Man kan se med det blotte øje, at øverste og nederste hjørne på den gående dør lige mangler 2 mm i at komme helt ind mod karmen i top og bund.
Presser man lidt på udefra så døren kommer de sidste 2 mm ind ser det ud til at lukke fint tæt.
Så jeg synes ikke det er fordi dørene hænger skævt eller noget på hængslerne

Dit forslag om at låsepunktet i midten måske trækker for hårdt så dørbladet bues lyder faktisk ret fornuftigt og det vil jeg lige prøve at undersøge nærmere. :)
Desværre går der ca. 14 dage før jeg er hjemme til at få kigget på det.

Pakningerne i døren er nu heller ikke ret tykke - måske 2 mm - så der skal ikke meget unøjagtighed til før døren ikke slutter tæt mod pakningen.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Dobbelt facade dør utæt - sælger synes det er normalt???

Indlæg af kovas » 11 feb 2014 22:55

Hej.
Jamen jeg venter i spænding:)
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar