Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme eller radiator

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af nasty » 07 jan 2014 06:17

ja hvis bare det er min 16mm tyk hvis jeg husker rigtig
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Ugelvig » 07 jan 2014 06:21

Du skal bare huske at ligge en diffussionsåben gulvpap imellem. Se mere her:

http://www.timberman.dk/Dokumenter/Tekn ... /G-220.pdf

Gulvet behøver ikke være 16 mm for at ligge det ovenpå gulvpappen, det kan en 12 mm også sagtens...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af JFinderup » 07 jan 2014 08:14

Husk at spånblader med fræsede spor ikke må beregnes som bærende gulv. Det vil sige at hvis du ligger plader med spor oven på strøer så skal din gulvbelægning have en hvis bærende effekt. Jeg har fået at vide at den er OK hvis den er over 14 mm på strøer med 60 cm afstand – hvis den er større skal man op i 22mm … bare hvis du ikke vidste det i forvejen :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Renevinum » 07 jan 2014 11:30

Jeg har lige bygget vores 1. Sal sidste vinter/forår, det gamle høloftgulv var ikke noget værd mere, så jeg byggede nyt bjælkelag til det nye gulv, der er 45cm mellem hver bjælke og ovenpå dem 32mm massive fyrplanker.
Gulvvarmeslangerne deroppe er fastgjordt på siden af bjælkerne med kabelklips fra biltema, ca 1 cm fra undersiden af fyrplankerne. På den ene side af hver bjælke er en "kold" og på den anden side en "varm" slange. Derefter har jeg fyldt bjælkelaget op med papiruld (selvfølgelig inden fyrplankerne blev lagt ;-). )
Det er selvfølgelig ikke helt efter bogen, men det virker faktisk rigtig fint, og så kostede det kun 22 mm gulvvarme pex, fundet billig på gulpggratis og en portion billige kabelklips fra biltema :-)
Stuen/1.salen er på 52 m2 ca. Og der er ingen radiator deroppe, kun gulvvarmen.

Vh. René

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af t-staff » 07 jan 2014 12:38

Jeg har et lag 22mm spåndpladegulv på 1 sal så jeg tænkte på at lægge et lag oven på det med fræsede spor til gulvvarme og varmeplader også alloc eller pergo til sidst det kan man vel godt ?


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af JFinderup » 07 jan 2014 12:58

Så længe du har en komplet 22 mm i bunden bør det ikke give problemer. Den kan godt holde. Det er pladerne med udfræsningerne som ikke kan holde til så meget. De skal derfor have noget bærende under (som din løsning eller et betonlag) eller over (som en tilstrækkelig holbar belægning) - spørg altid din gulvleverandør :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Breuner » 07 jan 2014 22:51

Renevinum skrev:Jeg har lige bygget vores 1. Sal sidste vinter/forår, det gamle høloftgulv var ikke noget værd mere, så jeg byggede nyt bjælkelag til det nye gulv, der er 45cm mellem hver bjælke og ovenpå dem 32mm massive fyrplanker.
Gulvvarmeslangerne deroppe er fastgjordt på siden af bjælkerne med kabelklips fra biltema, ca 1 cm fra undersiden af fyrplankerne. På den ene side af hver bjælke er en "kold" og på den anden side en "varm" slange. Derefter har jeg fyldt bjælkelaget op med papiruld (selvfølgelig inden fyrplankerne blev lagt ;-). )
Det er selvfølgelig ikke helt efter bogen, men det virker faktisk rigtig fint, og så kostede det kun 22 mm gulvvarme pex, fundet billig på gulpggratis og en portion billige kabelklips fra biltema :-)
Stuen/1.salen er på 52 m2 ca. Og der er ingen radiator deroppe, kun gulvvarmen.

Vh. René
Hej René,

Jeg syntes dit projekt lyder utrolig spændende :great:

Jeg skal selv indenfor det næste års tid i gang med at renovere vores 1. sal.

Planen er at fjerne det gamle bjælkelag imellem stueplan og 1. salen, og derefter at hæve bjælkelaget 10 cm for at få en bedre lofthøjde i stueplanet. Planen er så at fylde bjælkelaget med en form for granulat-isolering. Og derefter lægge 2 lag alm. 22 mm gulvspånplade m/fer og not, ovenpå bjælkerne som gulv på 1. salen (pris pr kvm for plader ca. 60 kr, dvs. x 2 plader = ca. 120 kr pr kvm i spånplader). Herefter er planen så at ta en alm. overfræser, og simpelthen fræse alle de spor man vil ha til de forskellige rum på 1. salen.

Med alm. 20 mm gulvvarmeslange skal man vel beregne en venderadius på ca 30 cm, dvs. 30 cm imellem varmesporene, men bruger man i stedet 16 mm slanger, kan man vist komme ned på en venderadius/sporafstand på 20 cm, hvilket alt andet lige må gi en bedre varmefordeling(men osse et mindre gulvareal pr gulvvarmekreds).

Men jeg er stadig nervøs for at der ikke kommer nok varme op i gulvet, med en ordentlig varmefordeling, uden de rigtigt aluminiums varmefordelingsplader.. Så overvejede jeg at man måske kunne beklæde hele gulvet på 1. salen med jern karosseriplader, men så bliver det sikkert alligevel rigtig dyrt :roll:

Men hvis jeg forstår dig rigtig, så har du banket dine varmerør direkte på siden af bjælkerne, dvs. at du har skiftevis ca. 5 cm og 40 cm imellem slangerne 5-40-5-40-5-40-5-40 osv.. Og du har fin varme og varmefordeling i gulvet, uden nogen metalplader til at fordele varmen, er det rigtigt forstået :?:

Mvh. Breuner

P.S. Så er det altså ikke for at kapre tråden, men syntes da at vi skal dele alle de gode ideer og tips vi har til hinanden :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 07 jan 2014 23:53

Breuner skrev:
Hej René,

Jeg syntes dit projekt lyder utrolig spændende :great:

Jeg skal selv indenfor det næste års tid i gang med at renovere vores 1. sal.

Planen er at fjerne det gamle bjælkelag imellem stueplan og 1. salen, og derefter at hæve bjælkelaget 10 cm for at få en bedre lofthøjde i stueplanet. Planen er så at fylde bjælkelaget med en form for granulat-isolering. Og derefter lægge 2 lag alm. 22 mm gulvspånplade m/fer og not, ovenpå bjælkerne som gulv på 1. salen (pris pr kvm for plader ca. 60 kr, dvs. x 2 plader = ca. 120 kr pr kvm i spånplader). Herefter er planen så at ta en alm. overfræser, og simpelthen fræse alle de spor man vil ha til de forskellige rum på 1. salen.

Med alm. 20 mm gulvvarmeslange skal man vel beregne en venderadius på ca 30 cm, dvs. 30 cm imellem varmesporene, men bruger man i stedet 16 mm slanger, kan man vist komme ned på en venderadius/sporafstand på 20 cm, hvilket alt andet lige må gi en bedre varmefordeling(men osse et mindre gulvareal pr gulvvarmekreds).

Men jeg er stadig nervøs for at der ikke kommer nok varme op i gulvet, med en ordentlig varmefordeling, uden de rigtigt aluminiums varmefordelingsplader.. Så overvejede jeg at man måske kunne beklæde hele gulvet på 1. salen med jern karosseriplader, men så bliver det sikkert alligevel rigtig dyrt :roll:

Men hvis jeg forstår dig rigtig, så har du banket dine varmerør direkte på siden af bjælkerne, dvs. at du har skiftevis ca. 5 cm og 40 cm imellem slangerne 5-40-5-40-5-40-5-40 osv.. Og du har fin varme og varmefordeling i gulvet, uden nogen metalplader til at fordele varmen, er det rigtigt forstået :?:

Mvh. Breuner

P.S. Så er det altså ikke for at kapre tråden, men syntes da at vi skal dele alle de gode ideer og tips vi har til hinanden :great:
Det lyder som unødvendigt meget bøvl. Jeg gik selv på et tidspunkt og overvejede at fræse spor til gv-pex. Men den tanke droppede jeg hurtigt igen da jeg fik prøver en overfræser. Det vil tage alt alt for lang tid. Og Desuden også være alt for dyrt. Overvej i stedet af gøre som jeg har gjort. Høvlede forskallingsbrædder lagt på gulvspånplader med 50 mm mellemrum og så varmefordelingsplader oven på.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Renevinum » 08 jan 2014 10:44

Breuner skrev:
Hej René,

Jeg syntes dit projekt lyder utrolig spændende :great:

Jeg skal selv indenfor det næste års tid i gang med at renovere vores 1. sal.

Planen er at fjerne det gamle bjælkelag imellem stueplan og 1. salen, og derefter at hæve bjælkelaget 10 cm for at få en bedre lofthøjde i stueplanet. Planen er så at fylde bjælkelaget med en form for granulat-isolering. Og derefter lægge 2 lag alm. 22 mm gulvspånplade m/fer og not, ovenpå bjælkerne som gulv på 1. salen (pris pr kvm for plader ca. 60 kr, dvs. x 2 plader = ca. 120 kr pr kvm i spånplader). Herefter er planen så at ta en alm. overfræser, og simpelthen fræse alle de spor man vil ha til de forskellige rum på 1. salen.

Med alm. 20 mm gulvvarmeslange skal man vel beregne en venderadius på ca 30 cm, dvs. 30 cm imellem varmesporene, men bruger man i stedet 16 mm slanger, kan man vist komme ned på en venderadius/sporafstand på 20 cm, hvilket alt andet lige må gi en bedre varmefordeling(men osse et mindre gulvareal pr gulvvarmekreds).

Men jeg er stadig nervøs for at der ikke kommer nok varme op i gulvet, med en ordentlig varmefordeling, uden de rigtigt aluminiums varmefordelingsplader.. Så overvejede jeg at man måske kunne beklæde hele gulvet på 1. salen med jern karosseriplader, men så bliver det sikkert alligevel rigtig dyrt :roll:

Men hvis jeg forstår dig rigtig, så har du banket dine varmerør direkte på siden af bjælkerne, dvs. at du har skiftevis ca. 5 cm og 40 cm imellem slangerne 5-40-5-40-5-40-5-40 osv.. Og du har fin varme og varmefordeling i gulvet, uden nogen metalplader til at fordele varmen, er det rigtigt forstået :?:

Mvh. Breuner

P.S. Så er det altså ikke for at kapre tråden, men syntes da at vi skal dele alle de gode ideer og tips vi har til hinanden :great:

Ja det er rigtig, de er skruet fast på siden med afstand 5-40-5-40 osv. Har fin fordeling og vi har ikke frosset deroppe endnu hvertfald og vi har ikke brugt varmefordelingsplader. Det skal lige siges vi også har 400mm isolering i skråvægene.

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Breuner » 08 jan 2014 12:59

Tom_AT skrev:
Det lyder som unødvendigt meget bøvl. Jeg gik selv på et tidspunkt og overvejede at fræse spor til gv-pex. Men den tanke droppede jeg hurtigt igen da jeg fik prøver en overfræser. Det vil tage alt alt for lang tid. Og Desuden også være alt for dyrt. Overvej i stedet af gøre som jeg har gjort. Høvlede forskallingsbrædder lagt på gulvspånplader med 50 mm mellemrum og så varmefordelingsplader oven på.
Hej Tom,

Jeg havde godt læst dit indlæg tidligere, men jeg må nok indrømme, at jeg ikke rigtig forstod hvad du mente :roll:

Er sårn et forskallingsbræt ikke almindeligvis 10 cm bredt :?:

Så vil det sige at du har lagt et bræt, f.eks. ud imod væggen, og så lavet 20 mm luft til gv-slange, inden du lægger det næste bræt, og så lavet 50 mm luft imellen det andet og tredje bræt, blot tomt fyldrum. Efter det tredje bræt laver du så igen 20 mm til gv-slange, inden du lægger det fjerde bræt.. Lidt svært at forklare, men på den måde bliver der vel omkring 30 cm c/c imellem slangerne.

Altså: 10 cm bræt, 2 cm slange, 10 cm bræt, 5 cm mellemrum, 10 cm bræt, 2 cm slange, 10 cm bræt, 5 cm luft, 10 cm bræt 2 cm slange.. osv..

Gir det mening som jeg beskriver det :?: Og er det rigtigt forstået :?:

Men jeg forstår ikke helt hvad du så gør ved alle enderne hvor slangerne vender, der kan vel ikke laves noget rigtigt spor :?:

Og så skriver du at du lægger varmefordelingsplader oven på, men er det nogle "gør det selv" plader, eller de "rigtige" plader hvor slangen løber nede i et spor :?:

Jeg tænker bare at hvis alle de brædder slår sig lidt forskelligt, evt. pga. varmepåvirkningen, så risikere man vel måske, at man hurtigt får et trægulv ovenpå som vipper, knirker og knager :roll:

Skal sige at jeg ikke har den store erfaring med en overfræser, og 80 kvm er da osse en del meter som skal fræses, sikkert over 500 meter, men så burde gulvet da ihvertfald også arbejde ens under det færdige trægulv.. :roll:
Renevinum skrev:

Ja det er rigtig, de er skruet fast på siden med afstand 5-40-5-40 osv. Har fin fordeling og vi har ikke frosset deroppe endnu hvertfald og vi har ikke brugt varmefordelingsplader. Det skal lige siges vi også har 400mm isolering i skråvægene.
Hej igen René,

400 mm isolering ville jeg også rigtig gerne op på, men jeg er bange for at vi bliver nød til at nøjes med 300 mm, hvis der skal være noget lofthøjde og gulvplads tilbage på 1. salen icon_cheesygrin.gif

Men jeg er da meget positiv over at høre at du kan holde varme på med 40 cm c/c imellem slangerne, så behøver jeg nok ikke være nervøs for 20 cm c/c/ med de 16 mm slanger hvis det ender med det. Men der må da være steder på gulvet, hvor er er væsentligt varmere end andre steder, eller hva :?:

Men som jeg forstår det du skriver, så er dine slanger ikke oppe og røre gulvbrædderne direkte der er en 1 cm luft eller sårn imellem, men har du så et lille luftlag under hele gulvet, måske på et par cm, hvor varmen kan fordele sig i, eller er der helt proppet med parpiruld under gulvet, således at varmen hovedsagelig må stige direkte op :?:

Og så er jeg lidt nysgerrig om du har gulvvarmeslangerne koblet til en rigtig gulvvarmeshunt, med lav fremløbstemperatur, eller om du har fuld fremløbstemperatur (f.eks. 60-70 grader), for at du kan overføre nok varme igennem den cm luft og op igennem gulvbræddrene :?:



Det var godt nok mange spørgsmål, men som nævnt tidligere, så syntes jeg at det er fantastisk hvordan vi kan få alle de gode råd, tips og gode ideer frem herinde, og selvfølgelig osse de forskellige udfordringer :great:

Mvh. Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Besvar