Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme eller radiator

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af t-staff » 05 jan 2014 15:53

Hej hvad er bedst til prisen at lægge spåndpladegulv med gulvvarme eller radiator på 1 sal ? Har ca 250 m2 synes bare at radiator koster da os en del at smide op til så mange m2 så hvad er bedst


xkfc

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af xkfc » 05 jan 2014 16:03

Vi har radiatorer i alle sove rum, og gulvvarme alle andre steder.
Radiatorerne på børneværelser er dobbelt størrelse af nødvendig. På den måde kan de sove koldt, og så tager det få min. om morgenen, så er der varmt.

Nuvel koster det lidt at lave, men det er jo kun en engangsudgift. Glæden ved systemet har vi nu på 15. år, og det vil bare fortsætte. :great:

Det er et lidt kedeligt sted at spare, for det er dyrt at lave om, hvis man fortryder.

Mvh. Kenneth

levi

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af levi » 05 jan 2014 16:44

t-staff skrev:Hej hvad er bedst til prisen at lægge spåndpladegulv med gulvvarme eller radiator på 1 sal ? Har ca 250 m2 synes bare at radiator koster da os en del at smide op til så mange m2 så hvad er bedst
Helt klart gulvvarme - det er bare så lækkert på en førstesal - netop fordi det virker relativt hurtigt & giver en uovertruffen komfort.

Jeg vil altid anbefale gulvvarme fremfor radiatorer - især når man er i gang med renoveringen alligevel :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af triumph » 05 jan 2014 16:52

Gulvarme der ikke er støbt ned, er lige så hurtigt som radiatorer. Og giver bedre komfort.
(men det er nok også noget dyrer end radiatorer, med special plader. Blandesløjfer, styring osv)

levi

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af levi » 05 jan 2014 17:03

triumph skrev:Gulvarme der ikke er støbt ned, er lige så hurtigt som radiatorer. Og giver bedre komfort.
(men det er nok også noget dyrer end radiatorer, med special plader. Blandesløjfer, styring osv)
Nej det er ikke ligeså hurtigt - men det virker hurtigt nok :great:

Og ja det koster lidt - ca. 180 kr pr. m2 i runde tal + shunt.


t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af t-staff » 05 jan 2014 17:33

Ok Levi er de 180 kr pr m2 med spåndplade og den der varmeplade de lægger i ? Hvordan regner man ud hvor mange radiator der skal op ? For at se de to muligheder

levi

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af levi » 05 jan 2014 19:06

t-staff skrev:Ok Levi er de 180 kr pr m2 med spåndplade og den der varmeplade de lægger i ? Hvordan regner man ud hvor mange radiator der skal op ? For at se de to muligheder
Jeg kan ikke huske alle priser i hovedet, - men pladerne og varmefordelingspladerne er på min hjemmeside :)

Du kan også sende mig en mail, - så kan jeg lave et tilbud til dig, - eller evt. hjælpe med dimensionering af dine radiatorer :)

På en første sal skal du regne med 50 watt pr. m2 hvis du har et traditionelt fyr - ved varmepumper skal du regne med ca. 80 watt pr. m2, - dvs. du dividerer radiatorens afgivne watt med 50 eller 80 alt efter din energikilde, - så har du hvor mange m2 radiatoren kan opvarme :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 05 jan 2014 19:12

Man kan også gøre det lidt billigere, hvad gulvvarme angår.
Jeg har købt varmefordelingsplader til 20mm GV pex og så monteret dem på høvlede forskallingsbrædder der ligger med 50mm mellemrum. Det virker fortrinligt og er væsentligt billigere end at købe gulvspånplader med høvlede spor. Jeg mener i øvrigt ikke man kan få gulvspån med spor til 20mm pex.

levi

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af levi » 05 jan 2014 19:29

Tom_AT skrev:Man kan også gøre det lidt billigere, hvad gulvvarme angår.
Jeg har købt varmefordelingsplader til 20mm GV pex og så monteret dem på høvlede forskallingsbrædder der ligger med 50mm mellemrum. Det virker fortrinligt og er væsentligt billigere end at købe gulvspånplader med høvlede spor. Jeg mener i øvrigt ikke man kan få gulvspån med spor til 20mm pex.
Korrekt - det kan gøres billigere på den måde, - og du har ret - pladerne der er prælavet er primært til 16mm alupex :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 05 jan 2014 19:35

levi skrev:
Korrekt - det kan gøres billigere på den måde, - og du har ret - pladerne der er prælavet er primært til 16mm alupex :great:
Uha, alupex. Det lyder så dyrt :)
Man kan vel også bruge almindeligt 16mm GV pex?


Besvar