Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme eller radiator

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2014 19:39

Gulvvarme OG radiatore..... Når jeg skal lave om bliver der lavet begge dele.... Så kan man have en grundvarme i gulvet så det ikke er kolde gulve og så varmer radiatorne resten op og regulere....


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af triumph » 05 jan 2014 19:44

Det behøver du ikke hvis gulvarmen ikke er støbt ned. Så kan den sagens regulere.
Varmen bliver ikke helt så godt fordelt, når den ikke er støbt ned, men stadig meget bedre end radiatore

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af thoken » 05 jan 2014 19:44

Landlyst skrev:Gulvvarme OG radiatore..... Når jeg skal lave om bliver der lavet begge dele.... Så kan man have en grundvarme i gulvet så det ikke er kolde gulve og så varmer radiatorne resten op og regulere....
Hej!
Lige nøjagtig.
Sådan har vi også gjort, da vi renoverede.
Gulvvarme i alle rum, og på værelser begge dele. Så kan man hurtigt regulere op eller ned for varmen med radiatoren, og gulvet er ikke iskoldt :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af t-staff » 05 jan 2014 19:52

Tak for det Levi jeg smider en mail til dig en dag jeg skal os ha et nyt pillefyr (scotte) så må du jo lige regne et godt tilbud ud til mig :)
Jeg kan se du har megapro gulvvarmestyring er det godt ? Min VVS vil sætte wavin op

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 05 jan 2014 19:54

t-staff skrev:Tak for det Levi jeg smider en mail til dig en dag jeg skal os ha et nyt pillefyr (scotte) så må du jo lige regne et godt tilbud ud til mig :)
Jeg kan se du har megapro gulvvarmestyring er det godt ? Min VVS vil sætte wavin op
Jeg kan fortælle så meget at jeg har for ikke længe siden sat en Megapro GV shunt op. Det er let og ligetil og virker fortrinligt. Opsætning er nemt, og pumpestop er nu en smart ting :)

Der var selvfølgelig lige et par småting jeg ikke kunne hitte ud af. Men det blev klaret med hjælp herfra, og på mailen med Søren :)


levi

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af levi » 05 jan 2014 20:17

Tom_AT skrev:
Uha, alupex. Det lyder så dyrt :)
Man kan vel også bruge almindeligt 16mm GV pex?
Tja hvis du kan finde 16mm pex nogen steder med indvendig iltbarriere, - det er ihvertfald ikke "DS standard" - for øvrigt er alupex ikke specielt dyr, - omkring 1000 kr for 100 meter.

Slettet 15549

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Slettet 15549 » 05 jan 2014 20:51


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Ugelvig » 05 jan 2014 21:28

Vi har i efteråret renoveret ca. 50 kvm fordelt på 3 værelser. Vi valgte IKKE at banke det gamle betongulv op, da jeg ikke magtede at skulle til at koncentrere mig om ydervæggene også. Derfor lagde vi gulvspånplader med spor og et nyt trægulv ovenpå dette. Vi trak 16 mm rør i varmefordelingsplader, vi var rimelig emsig med at få det lagt godt. Vi valgte ikke at montere radiatorer samtidigt med, selvom flere rådede os til at gøre det. Vi havde små EL-paneler før, der var skruet LANGT ned, så det var altid halvkoldt på de gamle Pergo gulve... :(

Indtil videre har der ikke været spor af kuldebro eller manglende varme i rummene, tværtimod er gulvene varme. Nogle gange lidt for varme, selvom fremløb er sat til lige knap 30 grader C. Vi har valgt Danfoss Living Connect styring med nat- og dagsænkning, for at spare energi men også et bedre indeklima, med mere behagelige temperaturer om natten til søvn. Vi valgte Novopan gulvne, mest af alt fordi vi fik en MEGET skarp pris fra Bygma, der forhandler de plader.

Varmeslangen er en som denne:

http://www.bygmaonline.dk/shop/gulvvarm ... 3397p.html

Vi har indtil nu været MEGET glade for beslutningen! Faktisk så glad, at vi gør det samme i stuen (35 kvm) til sommer. Af med det gamle gulv og nye plader ind med spor og varme. Vi må så leve med at lofthøjden i vores gamle bondehus mindskes med ca. 3 cm...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2014 21:50

Ugelvig skrev:Vi har i efteråret renoveret ca. 50 kvm fordelt på 3 værelser. Vi valgte IKKE at banke det gamle betongulv op, da jeg ikke magtede at skulle til at koncentrere mig om ydervæggene også. Derfor lagde vi gulvspånplader med spor og et nyt trægulv ovenpå dette. Vi trak 16 mm rør i varmefordelingsplader, vi var rimelig emsig med at få det lagt godt. Vi valgte ikke at montere radiatorer samtidigt med, selvom flere rådede os til at gøre det. Vi havde små EL-paneler før, der var skruet LANGT ned, så det var altid halvkoldt på de gamle Pergo gulve... :(

Indtil videre har der ikke været spor af kuldebro eller manglende varme i rummene, tværtimod er gulvene varme. Nogle gange lidt for varme, selvom fremløb er sat til lige knap 30 grader C. Vi har valgt Danfoss Living Connect styring med nat- og dagsænkning, for at spare energi men også et bedre indeklima, med mere behagelige temperaturer om natten til søvn. Vi valgte Novopan gulvne, mest af alt fordi vi fik en MEGET skarp pris fra Bygma, der forhandler de plader.

Varmeslangen er en som denne:

http://www.bygmaonline.dk/shop/gulvvarm ... 3397p.html

Vi har indtil nu været MEGET glade for beslutningen! Faktisk så glad, at vi gør det samme i stuen (35 kvm) til sommer. Af med det gamle gulv og nye plader ind med spor og varme. Vi må så leve med at lofthøjden i vores gamle bondehus mindskes med ca. 3 cm...
Vil det så sige at du ikke har isolering under gulvene? :shock:

Og hvad pokker var det lige for et skældsord du kom med der?? :roll: :roll: 8)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Ugelvig » 05 jan 2014 22:08

I stuehuet aner jeg ikke hvad der er under gulvene. Jeg ved (tror?!) det er lavet i 1996, så jeg håber de bare har smidt 100 mm lecanødder derned ;)

Skældsord? Hvilket???
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar