Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af John Skov Jensen » 08 mar 2014 16:37

MichaelW skrev:Hej John.

Det lyder som en god løsning. Jeg havde også overvejet om, der skulle både udsugning og indblæsning i værelserne og stuen, men kom så i tvivl, om det var for meget, men hvis det virker fint i dit anlæg, kan det jo ikke være helt skidt :)
Så "hovedledningen" har du i 160 mm og derpå T-stykker med 125 mm frem til de enkelte rum?
Er rørene i stål eller plast?
Tror du det er nødvendigt at isolere de rør, der ligger på den varme side af dampspærren? Min tanke var nemlig at bygge en dobbeltvæg på 20 cm på skunken, så der var plads til ventilations- og radiatorrør, samt el installationer.

Hilsen Michael
Oppe på mit loft har jeg en gangbro som er lagt oven på spær. For ikke at skulle krydse denne gangbro hele tiden med indblæs og udsug til de forskellige rum har jeg lavet en 160mm indblæs og en 160mm udsug på begge sider af gangbroen, altså ialt 4stk 160mm. Så efter ventilations agregatet er det hele splittet op i to "kredse" der løber parallelt i hele husets længde.
Ja, T-stykker hvergang der er en afgrening til et rum. Lavet i Spiorør. Jeg vil mene du bør isolere alle rør. Så opnår du bedst sikring mod kondens på rørene samt bedste funktion når du f.eks. kører bypass med kold natteluft om sommeren. Dette luft vil man jo gerne holde så koldt som muligt.


Besvar