Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Koble gulvvarme på centralvarmeanlægget

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Koble gulvvarme på centralvarmeanlægget

Indlæg af kaltoft » 21 okt 2013 17:36

Hej

Jeg har 2 små problemer som jeg vil se om jeg kan finde en fælles løsning på.

Jeg har for et lille halvt år siden færdiggjort renoveringen af en gammel bygning til garage/værksted. Her har jeg lagt ca. 120 m. gulvvarmeslanger ned før der blev støbt beton, og fået dem ført ind til fyrrummet. Dette skal jeg på en måde have sluttet til centralvarmeanlægget (et Baxi multiheat 1,5 stokerfyr)

Derudover har jeg gulvvarme i vores soveværelse, det kommer fra 3 strenge i fyrrummet hvor det bliver styret af en termostat i fyrrummet. Dette fungerer selvfølgelig ikke særlig godt da jeg skal justere manuelt når udetemperaturen ændrer sig. Derudover skal termostaten indstilles med en præcision som hvis jeg ville dirke et pengeskab op, ellers bliver den bare indstillet til min eller max temperatur. Dette vil jeg gerne have skiftet ud med en styring med trådløs termostat til soveværelset.

Her kommer mit spørgsmål så, for jeg aner ikke hvilke dele jeg kan bruge. Jeg kan tilføje at jeg i resten af huset har gulvvarmestyring fra Danfoss med trådløs styring, og det ville så være naturligt også at have til soveværelset, dog spiller prisen også en rolle.

Jeg kan se her: http://www.vvs-eksperten.dk/index/gulvvarme-128 hvad der findes af forskellige systemer, men jeg ved ikke hvad der skal til eller hvad der kan anbefales frem for andet.

Jeg regner med at skulle have en VVSer til at tilslutte varmerørene og evt. pumpeshunt til centralvarmeanlægget, men vil evt. gerne montere trådløs styring selv hvis det kan holde prisen nede.

Så, hvad skal jeg bruge? Kan jeg nøjes med en trådløs styring med 4x telestater og 2x termostater, eller skal jeg også have pumpeshunt og manifolder o.l?
Vedhæftede filer
overblik.jpg
Overblik over fyrrum
gulvvarmepumper.jpg
Rørføring fra stokerfyr
gulvvarme-sovevaerelse.jpg
Gulvvarmeslanger til soveværelse
fra-vaerksted.jpg
Gulvvarmeslanger fra garage/værksted


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Koble gulvvarme på centralvarmeanlægget

Indlæg af Aaen » 21 okt 2013 18:03

Hejsa, min bud er at du skal have et komplet shunt system med 4 kredse. Noget i retning af det her http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... egory/134/

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Koble gulvvarme på centralvarmeanlægget

Indlæg af nasty » 22 okt 2013 18:28

jeg vil nu også siger få et komplet system evt Wavin det har jeg og det virker fornuftig og er trådløs
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Koble gulvvarme på centralvarmeanlægget

Indlæg af kaltoft » 22 okt 2013 19:01

Jeg kan se at på et sådant komplet trådløst sæt der udgør pumpeshunten ca. halvdelen af prisen. Gulvvarmen kører jo nu uden en sådan på de 3 kredse jeg har der går ind i vores soveværelse. Er det nødvendigt med en pumpeshunt for at få tilsluttet den ekstra kreds til værksted/garage, eller er det for at få det trådløse termostat til at virke?

Det vil jo være mærkbart billigere hvis jeg kan undvære pumpeshunten.

Jeg vil sige ud fra det udvalg jeg kan se på nettet kigger jeg mest på det sæt med SEITRON styring som jeg kan se Aaen linker til, de andre systemer er i nogenlunde samme prisklasse som Danfoss, som jo vil være det oplagte valg da jeg har det i resten af huset, så jeg vil kunne få ens rumtermostater og endda en "master" termostat som jeg kan programmere og styre al gulvvarme fra.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Koble gulvvarme på centralvarmeanlægget

Indlæg af Aaen » 22 okt 2013 19:48

Jamen skriver du ikke at det der gulvvarme du har i soveværelset ikke fungerer særligt godt?
Det du har i soveværelset kører jo med en alm radiator termostat, hvor der ikke måles på temp. i soveværelset, men udelukkende på fremløbs- eller returtemp.
Et shunt-system har vand der konstant cirkulerer gulvvarmerørene og det så er den elektroniske del der tilføjer varmt vand efter behov = konstant temperatur i de rumhvor de er koblet på.


kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Koble gulvvarme på centralvarmeanlægget

Indlæg af kaltoft » 22 okt 2013 20:28

Jo, mit umiddelbare indtryk er at det ikke fungerer godt da termostaten jo sidder i fyrrummet og altså ikke korrigerer temperaturen i forhold til det rum det skal opvarme, hvorfor jeg gerne vil have en trådløs termostat således temperaturen kan holdes konstant i rummet uanset udetemperatur.

Kan dette lade sig gøre uden pumpeshunten, eller kan der ikke holdes konstant temperatur uden en pumpeshunt?


Besvar