Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley » 24 jun 2013 16:46

majland skrev:
Mhs til vindmøller er det nok nemmere at få straksforbruget til at passe med produktionen - men der er en meget større investering
Jeg tænker på de små møller - op til 1.5kw - de helt små 500w koster omkring 7k. De vil ikke kunne dække så meget - men er måske tjent hurtigere hjem.


Gotlieb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb » 24 jun 2013 20:31

Mange tak for alle input...!

Synes godt nok der er mange overvejelser at gøre og samtidig er der en masse ting, som man skal prøve at gætte sig lidt frem.

Vi må overveje det lidt mere og prøve at regne videre på det. Det kunne dog være rart at vide om man skulle investere i de solceller eller ej. Jeg vil selvfølgelig have det tjent hjem hurtigst muligt, men skulle der gå 15-17 år vil det nok også gå. Bare det kan betale sig!

Jeg er også stadig lidt i tvivl omkring det med det varme vand. Måske jeg bare ikke helt forstå jeres svar :)

nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley » 24 jun 2013 20:50

Jeg er sørme også i tvivl....

Solvarme brugsvands anlæg vil jeg som sagt fastholde er en god idé. Det må bare ikke være for dyrt - 20-25k måske som loft.

Solceller - har du prøvet de beregninger - og hvad sagde de evt? Hvis du kan holde til 15-17års tilbagebetalingstid så bør der være en mulighed.

OM noget kan betale sig over så lang en periode kan kun spåkoner give klart svar på. Men der selvfølgelig tendenser og sandsynligheder.

Termisk solvarme er dog gratis energi, som du henter og styrer på din egen matrikel. En masseovn er også en rigtig god ting, hvis man har adgang til billig træ - sæt en veksler i og lad varmen derfra give dig billig varmt brugsvand, når solen ikke kan. http://www.masseovn.net/

Men hvor penge vil du smide efter det, gider du bøvle med træ osv osv.? Det er Jeres beslutning.

I mit eget tilfælde fik jeg brændt mere end 200.000 af på solceller, pillesvin og solvarme - men ser på en tilbagebetalingtid på ca 9 år, da olie på en 50 år gammel kedel ikke er billigt.

Gotlieb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb » 24 jun 2013 21:17

Men mener du solvarme vil være en god ide, hvis vi også fik solceller? Såfremt vvb stod for udskiftning.

Jeg har prøvet at rode med de beregnere og de fleste holder sig under de 17 år, men der er jo mange usikkerheder. Hvor meget strøm kan vi bruge 20% eller nærmere 40% og hvor meget bliver vores forbrug osv osv. men jeg tror også der er en god mulighed i det, men det tager nok min. 15 år tilbagebetalingstid.

Jeg/vi gider ikke rode med brænde også derfor jeg tidligere i tråden snakkede om pilleovn, men vi vil måske starte med brændeovnen for at se det hele lidt end osv. også kan vi altid købe en pilleovn kontant. Men i forhold til lån vil vi jo gerne vide lidt mere præcis i forhold til solcellerne. Jeg regner også med omkring 100.000 til solceller, pilleovn evt med varmeflyt ca. 35.000 også med div. bliver det måske 150.000 det skal selvfølgelig afspejles i prisen på huset.

Vores budget skal gerne under 25.000 til el og varme årligt :)

nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley » 24 jun 2013 21:36

I et hus uden vandbåren centralvarme og hvor du ikke gider bøvle med træ er dine muligheder naturligvis begrænset.

Jeg tror jeg ret ensidigt ville gå efter solceller, varmepumpe, elpatron i vvb modellen - men du skal danne dig et solidt økonomisk overblik inden, så du ikke vælger i blinde. Evt tilføjelser/ændringer kan komme hen ad vejen - det være sig solvarme, genveks eller pilleovn. Eller hvad fremtiden nu byder på.

Brændeovnen ville jeg lade være - træbriketter eller et tårn leveret m. træ er såmænd ikke så besværligt. Jeg mener træpillerne skal jo også bæres ind i huset.

Den billigste opvarmning ville du få med træ og solvarme.


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af majland » 24 jun 2013 22:28

Gotlieb skrev: Jeg har prøvet at rode med de beregnere og de fleste holder sig under de 17 år, men der er jo mange usikkerheder. Hvor meget strøm kan vi bruge 20% eller nærmere 40% og hvor meget bliver vores forbrug osv osv. men jeg tror også der er en god mulighed i det, men det tager nok min. 15 år tilbagebetalingstid.
Hvis du ikke er skræmt af så lange udsigter så prøv også at regne på en renovering af hele varmeinstallationen til vandbærent varme. Det giver noget bedre komfort og der er mange muligeder for at varme vandet.

Og du kan roligt regne med at du kommer til at ligger på de 20% eller derunder ved et "stort" 6kW anlæg da det er temmelig begrænset hvor meget du vil komme til at bruge direkte. Per 1/6 havde jeg brugt 22% direkte i år og når juni tages med falder det (efteråret bliver ret lig foråret)
Jeg/vi gider ikke rode med brænde ...
Med en ny varme installation kan du frit vælge imellem f.eks. træpiller/jordvarme etc til opvarmning. Et fyr som bla scotte er ret billigt i anskaffelse og sammen med et stort magasin er der ikke meget arbejde i det. MEN der er også afgifter på vej på biobrændsel så økonomien er også der svær at spå om.

Vores budget skal gerne under 25.000 til el og varme årligt :)
Plus afskrivning på installationen ?

Indtil solcellerne kom op bruge vi tæt på 25000kr i el og træpiller - stort set ligeligt fordelt. Dertil afskrivningen på solvarme og fyret.

Et fyr som vores koster vist ~75000kr idag og holder det i 20år er det så små 4000kr/årligt i afskrivning. Dertil det tvungne besøg af skorstensfejer og evt "købt" service og lidt reservedele en gang imellem.

Solvarmen tjener sig nok aldrig hjem igen, men det er installeret for komfort i forår og efterår når fyret er for stort.

Solcellerne skulle gerne tjene sig hjem under 10år og derefter give en ganske god forrentning.

Imho giver det privatøkonomisk ikke rigtigt mening at investere i noget der ikke kan tjene sig hjem på 10år. Dertil er usikkerhederne for store - ikke mindst de politiske... Jeg ville ikke hoppe på nuværende solcelleordning. Måske der kommer en ny ordning om få år der er mere attraktiv samtidig med at straftolden på de kinesiske solceller er væk igen ???

Det er svært at spå - specielt om fremtiden ;-)

Men hvis huset eller ligger godt - og indretning etc passer jer OG der ikke er noget tilsvarende med bedre opvarmningsform til salg så er det jo udvalget ...
Last edited by 1 on majland; edited 24 times in total
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley » 24 jun 2013 22:43

Enig i ovenstående og vil tilføje at udover scotten kan man se på atmos, mgm og pellux 100 i samme prisklasse :)


Besvar