støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af BWJ »

levi skrev:
Aha - du må hellere oplyse mig nu - hvorfor ville du vælge VA godkendte komponenter i en centralvarmeinstallation ?

90 procent af en VA godkendelse handler om hvilke affaldsstoffer der er i materialerne (For ikke at forurene drikkevandet), - de sidste 10 procent omhandler tryk - alt der skal være VA godkendt skal min. kunne holde til 10 bars tryk...

Hvad kan du bruge de 2 ting til i en centralvarmeinstallation ?

Jeg oplyser dig lige lidt her - bare for at være sikker på du er klar over det!.

- Trykket i en privat centralvarmeinstallation overstiger sjældent 2 bars tryk
- Vandet i en privat centralvarmeinstallation er ikke iltet, - ergo kan du blande alle de metaller du ønsker uden at der sker galvanisk eller anden form for tæring...

Forklar mig - og gerne på en forståelig måde, - hvori kan vi bruge en VA godkendelse i denne sammenhæng ?

Har du forøvrigt nogensinde set en radiator der var VA godkendt ?, - er Danfoss ventiler VA godkendt - er pumper VA godkendt ?....

Der er INGEN kvalitet bag VA-ordningen, - ingen overhovedet, - det handler mere eller mindre bare om at under iltede forhold må metallerne ikke udskille giftstoffer der kan forurene drikkevandet, - VA-ordningen har derudover INTET med kvalitet at gøre overhovedet!
Hvorfor Va godkendte komponenter ?.
Feks i en privatejet ejendom på ex 6 etager, der kommer dit anlægstryk væsentligt over 2 bar, hvis man samtidig har flis/pillefyr kan temp. godt ligge højere end på en alm. villa installation. (det var temp./tryk)
Og nu du lige fremhæver radiatorer og ventiler, disse er almindeligvis godkendt til 10 bar (ikke VA).
Men nok om det, jeg har ikke sagt man SKAL vælge VA godkendte komponenter, altså hvad jeg kan læse mig frem til :?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi »

BWJ skrev:
Hvorfor Va godkendte komponenter ?.
Feks i en privatejet ejendom på ex 6 etager, der kommer dit anlægstryk væsentligt over 2 bar, hvis man samtidig har flis/pillefyr kan temp. godt ligge højere end på en alm. villa installation. (det var temp./tryk)
Og nu du lige fremhæver radiatorer og ventiler, disse er almindeligvis godkendt til 10 bar (ikke VA).
Men nok om det, jeg har ikke sagt man SKAL vælge VA godkendte komponenter, altså hvad jeg kan læse mig frem til :?
99 procent af alle VVS-komponenter du køber hos en anerkendt VVS-forhandler kan som min. klare 6 bars tryk, - uden at være VA-godkendt - kan komponenterne ikke klare 6 bars tryk - og skal de bruges i et trykanlæg, - så lad være med at købe dem!

Det siger naturligvis sig selv at man skal købe komponenter fra en forhandler der har en samvittighed, - og lever op til de min. krav der er til denne branche!

Men igen - og uden at fortsætte i samme rille - en VA-godkendelse har intet med kvalitet at gøre!
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af BWJ »

levi skrev:
99 procent af alle VVS-komponenter du køber hos en anerkendt VVS-forhandler kan som min. klare 6 bars tryk, - uden at være VA-godkendt - kan komponenterne ikke klare 6 bars tryk - og skal de bruges i et trykanlæg, - så lad være med at købe dem!

Det siger naturligvis sig selv at man skal købe komponenter fra en forhandler der har en samvittighed, - og lever op til de min. krav der er til denne branche!

Men igen - og uden at fortsætte i samme rille - en VA-godkendelse har intet med kvalitet at gøre!
Sorry, du spurgte hvorfor og jeg svarede :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi »

BWJ skrev:
Sorry, du spurgte hvorfor og jeg svarede :wink:
Ja du svarede, - men jeg er stadig ikke enig!

VA-godkendelsen har INTET med kvalitet at gøre, - når man som forbruger køber materialer skal man sørge for at de materialer der anvendes i en centralvarmeinstallation som min. kan klare 6 bars tryk - men materialerne skal absolut IKKE være VA-godkendte!

Forøvrigt har al dette skriveri INTET med denne tråd og opgave at gøre!
dannidines

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af dannidines »

Hej BWJ & Levi

Nope - intet direkte med tråd at gøre, men dog alligevel lidt indirekte + lidt støj :-) ... Jeg skrev og spurgte til min opgave da jeg er hæmmet af manglende faglig viden på området og har lært/fået bekræftet min teori - resterende giver mig bare tillægsviden som hvis jeg skal drikke vandet fra min radiator skal fittings være VA godkendt, kunne klare 6 BAR - så jeg skal passe på og påstanden om jeg kun gøre det een gang mangler jeg dog afklaring på om hvorvidt det er pga smagen, de op til 6 bars tryk eller noget helt 3...?!

:-)

Besvar