Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
dannidines

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af dannidines » 21 mar 2013 20:40

Jeg siger mange tak til jer begge!


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af Havmand » 21 mar 2013 20:48

Du kan jo undlade át støbe loge over dækslet... Så er det muligt at komme til det senere...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi » 21 mar 2013 21:10

dannidines skrev:Tak havmand - DOH, under radiatorer selvfølgelig:-)

BWJ - har du et link til de dåser?! Jeg er meget modtagelig:-)
Uanset hvilken løsning du vælger (Dåser i væg) - eller (Opføringsrør) - så er begge modeller glimrende løsninger :great:

Og ved begge løsninger kan du skifte en slange hvis den skulle blive utæt af en eller anden årsag :great:

NB - Begge løsninger er fuldt lovlige :great:

levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi » 21 mar 2013 21:40

BWJ skrev:Man kunne jo også vælge at gøre det rigtigt.
Kør slanger frem til pexdåser til mur, og støb dem ned lige med gulvet, kør derfra i sort rør til radiator,
Traditionelt er nok nærmere ordet du leder efter - begge løsninger uanset om vi snakker dåser eller opføringsrør er fuldt ud korrekte - og også fuldt ud lovlige.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af BWJ » 21 mar 2013 21:47

levi skrev:
Traditionelt er nok nærmere ordet du leder efter - begge løsninger uanset om vi snakker dåser eller opføringsrør er fuldt ud korrekte - og også fuldt ud lovlige.
Vidste slet ikke der fandtes godkendelseskrav til centralvarmeinstallationer, men kan jo heller ikke vide alt :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi » 21 mar 2013 21:54

BWJ skrev:
Vidste slet ikke der fandtes godkendelseskrav til centralvarmeinstallationer, men kan jo heller ikke vide alt :wink:
Det vidste jeg heller ikke før du begyndte at skrive om det.

Jeg Citerer " - Det er en udskiftelig samling, præcis som når du bruger dem i væggen ved brus, HV og WC ... så en god og lovlig løsning. "

Dit valg af Ordet "lovlig" i denne tråd er vel en hentydning fra dig om at der er nogle regler på området når man vil montere en radiator ?

At jeg skriver at begge løsninger der er foreslået i denne tråd er fuldt ud korrekte og fuldt ud lovlige - er da helt korrekt, - da der netop ikke er nogle regler på området!

Håndværksmæssigt er begge fremgangsmåder foreslået i denne tråd også helt på højde med hvad en Dansk vvs-montør vil udføre - 100 procent håndværksmæssigt korrekt! - Derudover er der ved begge monteringsmåder ingen skjulte samlinger, - og man kan derudover også skifte slangerne ved skade på begge monteringsmåder!

Som jeg læser dine indlæg i denne tråd så siger du at alle løsninger udover dåseløsningen er forkerte, - det er i min verden dybt forkert at sige - der findes mange andre løsninger, - og løsningen som er foreslået her i tråden med opføringsrørerne er et glimrende alternativ - både prismæssigt og tidsmæssigt!
Last edited by 1 on levi; edited 21 times in total

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af BWJ » 21 mar 2013 22:06

levi skrev:
Det vidste jeg heller ikke før du begyndte at skrive om det.

Jeg Citerer " - Det er en udskiftelig samling, præcis som når du bruger dem i væggen ved brus, HV og WC ... så en god og lovlig løsning. "

Dit valg af Ordet "lovlig" i denne tråd er vel en hentydning fra dig om at der er nogle regler på området når man vil montere en radiator ?

At jeg skriver at begge løsninger der er foreslået i denne tråd er fuldt ud korrekte og fuldt ud lovlige - er da helt korrekt, - da der netop ikke er nogle regler på området!

Håndværksmæssigt er begge fremgangsmåder foreslået i denne tråd også helt på højde med hvad en Dansk vvs-montør vil udføre - 100 procent håndværksmæssigt korrekt! - Derudover er der ved begge monteringsmåder ingen skjulte samlinger, - og man kan derudover også skifte slangerne ved skade på begge monteringsmåder!
Jeg pointerer bare at dåsen er underlagt en VA godkendelse, og altså ikke noget tilfældigt uprøvet, dermed ikke sagt at opføringen er dårlig.
Men alt andet lige ville jeg vælge VA godkendte komponenter, hvis det var teknisk muligt i varmeinstallationer. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi » 21 mar 2013 22:13

BWJ skrev:
Jeg pointerer bare at dåsen er underlagt en VA godkendelse, og altså ikke noget tilfældigt uprøvet, dermed ikke sagt at opføringen er dårlig.
Men alt andet lige ville jeg vælge VA godkendte komponenter, hvis det var teknisk muligt i varmeinstallationer. :great:
Aha - du må hellere oplyse mig nu - hvorfor ville du vælge VA godkendte komponenter i en centralvarmeinstallation ?

90 procent af en VA godkendelse handler om hvilke affaldsstoffer der er i materialerne (For ikke at forurene drikkevandet), - de sidste 10 procent omhandler tryk - alt der skal være VA godkendt skal min. kunne holde til 10 bars tryk...

Hvad kan du bruge de 2 ting til i en centralvarmeinstallation ?

Jeg oplyser dig lige lidt her - bare for at være sikker på du er klar over det!.

- Trykket i en privat centralvarmeinstallation overstiger sjældent 2 bars tryk
- Vandet i en privat centralvarmeinstallation er ikke iltet, - ergo kan du blande alle de metaller du ønsker uden at der sker galvanisk eller anden form for tæring...

Forklar mig - og gerne på en forståelig måde, - hvori kan vi bruge en VA godkendelse i denne sammenhæng ?

Har du forøvrigt nogensinde set en radiator der var VA godkendt ?, - er Danfoss ventiler VA godkendt - er pumper VA godkendt ?....

Der er INGEN kvalitet bag VA-ordningen, - ingen overhovedet, - det handler mere eller mindre bare om at under iltede forhold må metallerne ikke udskille giftstoffer der kan forurene drikkevandet, - VA-ordningen har derudover INTET med kvalitet at gøre overhovedet!

dannidines

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af dannidines » 21 mar 2013 22:26

Måske man må drikke vandet fra sin radiator ved at bruge VA godkendte materialer:-)

levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi » 21 mar 2013 22:27

dannidines skrev:Måske man må drikke vandet fra sin radiator ved at bruge VA godkendte materialer:-)
hehe - ja måske, - men jeg tror dog kun du smager på vandet 1 gang uanset hvilken løsning du har valgt icon_cheesygrin.gif


Besvar