Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
dannidines

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af dannidines » 21 mar 2013 14:55

hej forum,

Da vi har fået godkendt vores udstue til inddragelse til beboelse, jamen så skal der noget radiator halløj derud, så der er banket en rille op i gulvet - den gamle er smed og sværger til Kobber - men jeg så gerne vi brugte PEX rør-i-rør..

Der er tale om 2 x radiator og de skal sidde på hver side af et 3,3m vinduesparti og de bliver trukket ud fra det rør som ligger under kælder loftet via 2 x pex fordeler.

Jeg ser det lavet således.:

2 x pex fordeler m/kuglehane & 2 udgange
1 retur og 1 frem trækkes til hver radiator = 4 rør (derfor fordeler med 2 udgange)
Trækkes i tomrør og frem til hver sit Wavin radiatoropføringssæt hvorefter gulvet støbes igen...

På den måde får jeg/vi ikke nogen samlinger og PEX røret føres helt op til radiator F/R

Er jeg helt skæv på den?!

Det er første gang jeg skal lave sådan radiatoropføring med PEX og tænker - kan man få tomrøret med op igennem det der radiatoropføringssæt?! det ville skisme være rart såfremt :-)

Det skal tilføjes, at intet af det er indkøbt endnu, hvorfor jeg spørger om tomrøret kan komme med igennem :-)


levi

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af levi » 21 mar 2013 15:13

dannidines skrev:hej forum,

Da vi har fået godkendt vores udstue til inddragelse til beboelse, jamen så skal der noget radiator halløj derud, så der er banket en rille op i gulvet - den gamle er smed og sværger til Kobber - men jeg så gerne vi brugte PEX rør-i-rør..

Der er tale om 2 x radiator og de skal sidde på hver side af et 3,3m vinduesparti og de bliver trukket ud fra det rør som ligger under kælder loftet via 2 x pex fordeler.

Jeg ser det lavet således.:

2 x pex fordeler m/kuglehane & 2 udgange
1 retur og 1 frem trækkes til hver radiator = 4 rør (derfor fordeler med 2 udgange)
Trækkes i tomrør og frem til hver sit Wavin radiatoropføringssæt hvorefter gulvet støbes igen...

På den måde får jeg/vi ikke nogen samlinger og PEX røret føres helt op til radiator F/R

Er jeg helt skæv på den?!

Det er første gang jeg skal lave sådan radiatoropføring med PEX og tænker - kan man få tomrøret med op igennem det der radiatoropføringssæt?! det ville skisme være rart såfremt :-)

Det skal tilføjes, at intet af det er indkøbt endnu, hvorfor jeg spørger om tomrøret kan komme med igennem :-)
Din plan er den rigtige plan - lige efter bogen :great:

Tomrøret kan IKKE komme med op i opføringsrørerne - nede i gulvet samler du tomrøret med opføringsrøret, - og taper det godt sammen - på den måde er opføringsrøret "tomrør" det sidste stykke over gulvet :great:

dannidines

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af dannidines » 21 mar 2013 15:20

Hej Levi,

Super - tak for det - med dit besyv tør jeg godt lave det sådan..

Spørgsmål - når jeg googler "radiatoropføringssæt pex" så hopper den ind på en side der hedder vvsprisen.dk - lidt a la "pricerunner" tænker jeg mig.. Der står VVS-eksperten til at have disse sæt til 173 Kr/sæt - når jeg kigger på din side under "fittings" så dukker der ikke noget op - fører du ikke sådan sæt?!

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af Havmand » 21 mar 2013 16:52

Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af BWJ » 21 mar 2013 17:41

Man kunne jo også vælge at gøre det rigtigt.
Kør slanger frem til pexdåser til mur, og støb dem ned lige med gulvet, kør derfra i sort rør til radiator,
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


dannidines

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af dannidines » 21 mar 2013 18:55

Tak havmand - DOH, under radiatorer selvfølgelig:-)

BWJ - har du et link til de dåser?! Jeg er meget modtagelig:-)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af Havmand » 21 mar 2013 19:10

Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af BWJ » 21 mar 2013 19:53

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

dannidines

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af dannidines » 21 mar 2013 20:00

Okay... Dem havde jeg godt kigget på, men må pex røret godt ende i den og støbes i gulvet (skjult samling)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

støbe PEX r-i-r ned til radiator F/R

Indlæg af BWJ » 21 mar 2013 20:27

dannidines skrev:Okay... Dem havde jeg godt kigget på, men må pex røret godt ende i den og støbes i gulvet (skjult samling)
Det er en udskiftelig samling, præcis som når du bruger dem i væggen ved brus, HV og WC ... så en god og lovlig løsning.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar