Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pex og isolering ?????????

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

pex og isolering ?????????

Indlæg af MichaelK » 28 dec 2012 08:44

gulvmand skrev:Snakkede med en mure der gik og gjorde klar til af støbe gulv,, han brugte brøndskum,, rundt om kloark og i diverse huller hvor flamingo ikke lå helt perfekt, pga kamstens sokkel,, det duede sagde han,, :great:
Den bruger vi også. Har aldrig haft problemer med det :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

pex og isolering ?????????

Indlæg af leo-pol » 28 dec 2012 10:49

tak for alle inputne.....
jeg har fået fadt i en dåse brøndskum der vil blive brugt til den lidt skæve kant og tager chancen da det stort set næsten ikke er noget og det er nok mig der er pernippen når alt kommer til stykket......
fik også lige en rulle 18mm pexrør som jeg vil bruge frem for den 15mm jeg hade liggende....
efter en snak med vvs`ren som sagde at han også ville bruge 18mm pga egen vandværk... og hvis vi skulle have en af de der helt store brusehoveder var det et must med 18mm..... så det kommer der til alle udtagne.....

så nu er der vist klarhed på hvad jeg gør med det indtil videren....

men men....
fruen er begyndt at snakke om en håndklædetørre.....
hvordan kobler man sådanne en fætter til centralvarmen smartest.....
jeg har jo gulvvarme i hele hytten i fordelt på to shunter..... en til stuer og værelser med trægulv og en shunt til køkken/gang og badeværlse med flise gulv..... hvor mange grader er det nødvendigt til sådanne en håndklædetørre.... er det nok at smide den via gulvvarmen fra flisegulv-shunten...???
mvh leo-pol

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

pex og isolering ?????????

Indlæg af MichaelK » 28 dec 2012 12:11

Jeg vil mene en håndklædetrørre skal kobles op som en radiator. Altså
med muligheden for højere temperatur, end gulvvarmen levere.
Omvendt kan man vel sagtens koble den til gulvvarmen, det tager bare
lidt længere tid for håndklæderne at tørre.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

pex og isolering ?????????

Indlæg af Flemming DJ » 28 dec 2012 14:35

Thomas83 skrev:
Man lægger da altid den kolde under isolering og den varme ovenpå :great:

Godt nytår
Jeg mener godt nok at ha' læst mig til, at den varme skal pakkes ind i vore dage, f.eks. mellem to lag flamingo.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

pex og isolering ?????????

Indlæg af Thomas83 » 28 dec 2012 22:07

Frem og retur rør på loftet og måske fræse dem ind i væggen til en pexdåse. Du kan sætte en returventil ved dit gulvvarmeshunt hvor du Tar frem og retur. En returventiler føler på vandet og ikke på rumtemperaturen som en almindelig radiator ventil
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

pex og isolering ?????????

Indlæg af BWJ » 28 dec 2012 22:41

Thomas83 skrev:Frem og retur rør på loftet og måske fræse dem ind i væggen til en pexdåse. Du kan sætte en returventil ved dit gulvvarmeshunt hvor du Tar frem og retur. En returventiler føler på vandet og ikke på rumtemperaturen som en almindelig radiator ventil
SUPER IDÉ
Og når konen så lukker for håndklædetørre en iskold vinter, hvem tørrer så vand op i hele huset, når rørene på loftet igen tøer op. :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

pex og isolering ?????????

Indlæg af leo-pol » 29 dec 2012 00:44

Thomas83 skrev:Frem og retur rør på loftet og måske fræse dem ind i væggen til en pexdåse. Du kan sætte en returventil ved dit gulvvarmeshunt hvor du Tar frem og retur. En returventiler føler på vandet og ikke på rumtemperaturen som en almindelig radiator ventil
okay.... med andre ord skal den direkte på centralvarmen..... nogle anelse om hvilken tempertur man ca køre med...???
det jeg så ikke lige forstår er at du skriver at jeg kan monter returventil ved min shunt hvor jeg tager frem og retur....
men skal den ikke ned og side på selve håndklædetørren så den måler der frem for oppe på loftet ved shunten, der er alligehvellet nogle meter tænker jeg....????

mvh leo-pol

levi

pex og isolering ?????????

Indlæg af levi » 29 dec 2012 00:49

leo-pol skrev:
okay.... med andre ord skal den direkte på centralvarmen..... nogle anelse om hvilken tempertur man ca køre med...???
det jeg så ikke lige forstår er at du skriver at jeg kan monter returventil ved min shunt hvor jeg tager frem og retur....
men skal den ikke ned og side på selve håndklædetørren så den måler der frem for oppe på loftet ved shunten, der er alligehvellet nogle meter tænker jeg....????

mvh leo-pol
Returventilen kan du placere der hvor du syntes den skal sidde (bare den sidder på returen fra håndklædetørreren naturligvis) - mine returventiler sidder gemt inde bag ved skunklemmene (Der hvor jeg har mine fordelerrør) - på den måde er jeg sikker på FRUEN ikke lukker for dem om vinteren så skidtet fryser - og derudover er de grimme djævle gemt væk - det giver en dejlig flot installation når de ikke sidder direkte under håndklædetørrerne :great:

At der er et langt stræk fra koblingsstedet til håndklædetørreren gør ikke noget synderligt, - bare du isolerer dine rør ordentligt :great:

Mine returventiler står på 3-4 alt efter hvad jeg bruger dem til, - jeg mener dem til håndklædetørrerne står på 3 :great:

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

pex og isolering ?????????

Indlæg af Thomas83 » 29 dec 2012 07:34

SUPER IDÉ
Og når konen så lukker for håndklædetørre en iskold vinter, hvem tørrer så vand op i hele huset, når rørene på loftet igen tøer op.
Under isoleringen selvfølgelig new2
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

pex og isolering ?????????

Indlæg af leo-pol » 31 dec 2012 10:46

jamen så fik jeg også lige klarhed på det og kan gå og gruple over det de næste par dage.....

men nu er det første lag isolering lagt og de kolde er kommet under isoleringen og er så småt klar til andet lag isolering..(ja det går ikke så skide stærkt når man også lige har 100 andre ting også....)
sår var det lige at jeg kom til at tænke om man lige skulle benytte legliheden til at trække et ekstra rør til cirkulering af det varme vand bare fra håndvasken.....
ikke fordi at vi har pisse langt til varmtvandsbeholderen men der går da lige lidt tid før det er der...
vil det være total fjollet...
var lige rundt på nettet og så at man kunne få en a-pumpe og syntes at jeg har støt ind i et emne her for nyligt om en der ville have det over lyskontakten så det lige kørte en gang når man tænte lyset og så kan det jo ikke være den største udgift til strøm kontra komforten....
men hvad gør man........ monter man en "dobbelt dåse" i vægen ved amertur-udgang så man har en retur tilbage der og så hjem i varmtvandsbeholderen....
min varmtvandsbeholder er forberedt og det ville jo være en dejlig komfort nu hvor man har changsen til lige at trække rørene....
mvh leo-pol


Besvar