klinker i garagen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 5 gange

klinker i garagen

Indlæg af marbjergper »

Hej, det du skriver med en tandspartel på 5mm er måske godt nok men hvor store er dine kilnker? der er fint nok til en 15x15 kilnke men til til 20x20 og op ville jeg bruge en 8 eller 10 mm. især hvis du er oppe på 40x40 klinker du skal være helt sikker på at der er nok lim under.en god regel store klinker stor tandspartel,limen skal have god kontakt over hele fladen ellers vil de slippe ret hurigt eller knække,og det er helt rigtigt der skal primes først.
og husk lad limen tører godt før du fuger (du kan se tørertiden på din limpose)
med jule hilsen marbjergmureren :)

noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

klinker i garagen

Indlæg af noller »

mejeristen skrev:men der står jo bare breaking streght f < 1300n
1 kg svarer til 9,82N såe :

1300/9,8 =132,7kg

Brudstyrke F siger kun noget om porøsiteten, d.v.s det fortæller om klinken har lav porøsitet=brændt ved 1300 gr. el. høj porøsitet=brændt ved lavere gr., men de fleste gulvklinker bliver brændt ved 1300 gr.
Så er ikke sikker på udregningen. Brudstyrker på klinker kategoriseres fra D E F G H , så brudstyrken er mellem. 8)
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

klinker i garagen

Indlæg af supra thomas »

marbjergper skrev:Hej, det du skriver med en tandspartel på 5mm er måske godt nok men hvor store er dine kilnker? der er fint nok til en 15x15 kilnke men til til 20x20 og op ville jeg bruge en 8 eller 10 mm. især hvis du er oppe på 40x40 klinker du skal være helt sikker på at der er nok lim under.en god regel store klinker stor tandspartel,limen skal have god kontakt over hele fladen ellers vil de slippe ret hurigt eller knække,og det er helt rigtigt der skal primes først.
og husk lad limen tører godt før du fuger (du kan se tørertiden på din limpose)
med jule hilsen marbjergmureren :)

det er 30x30 klinker jeg ligger, og har ca 0.5cm i de riller tandspartlen laver når man trækker den hen af gulvet.. så er det ikke ok så. har næsten lagt det halve af gulvet nemlig. så ville være surt at skulle hive hele lortet op igen ;)
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

klinker i garagen

Indlæg af supra thomas »

noller skrev:
Brudstyrke F siger kun noget om porøsiteten, d.v.s det fortæller om klinken har lav porøsitet=brændt ved 1300 gr. el. høj porøsitet=brændt ved lavere gr., men de fleste gulvklinker bliver brændt ved 1300 gr.
Så er ikke sikker på udregningen. Brudstyrker på klinker kategoriseres fra D E F G H , så brudstyrken er mellem. 8)

og det fortæller mig så hvad ? er de ikke god nok til garagen så eller hvad skal jeg forstå ud fra det du skriver??
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

klinker i garagen

Indlæg af Bjarne B. »

Det vigtigste, når man lægger klinker, er, at der er lim under HELE klinken. Hvis bare du sørger for det, skal det nok blive godt :great:

Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 5 gange

klinker i garagen

Indlæg af marbjergper »

supra thomas skrev:

det er 30x30 klinker jeg ligger, og har ca 0.5cm i de riller tandspartlen laver når man trækker den hen af gulvet.. så er det ikke ok så. har næsten lagt det halve af gulvet nemlig. så ville være surt at skulle hive hele lortet op igen ;)
Hej igen er ikke sikker men hvis du har lagt godt med lim under går det måske men du har jo også gulvvarme så jeg ville bruge en på 8mm så kan limen optage bevægelserne gulvet bedre.men jeg ville aldrig bruge 5mm til 30x30.
mvh Per
noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

klinker i garagen

Indlæg af noller »

supra thomas skrev:

og det fortæller mig så hvad ? er de ikke god nok til garagen så eller hvad skal jeg forstå ud fra det du skriver??
Jo de er såmænd fine til opgaven, men det hvordan du får begyndt her, mener hjælper lige lidt hvis du ikke er påpasselig med at fordele fliseklæben over hele klinken og hey kom nu et ordentlig lag på. Granit er super stærk og kan også bruges udendørs så jeg ville ikke bekymre mig. Alle klinker vil revne eller knække hvis du ikke er påpasselig med at fordele klæberen nå nej det gør væg fliser ikke med mindre du kan danse jitterbug på dine vægge
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

klinker i garagen

Indlæg af supra thomas »

så blev jeg endlig færdig med at ligge 56 kvm klinker i garagen, og har idag kørt begge vores biler ind i garagen, og der er ingen som er knækket endnu, så et eller andet har vi jo nok gjort rigtigt, det holdt hårdt til sidst, men er 100% tilfreds med resultatet ;) så vil sige mange tak for alle jeres input, de har helt sikkert været brugbare...
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

klinker i garagen

Indlæg af Smut 25 »

supra thomas skrev:så blev jeg endlig færdig med at ligge 56 kvm klinker i garagen, og har idag kørt begge vores biler ind i garagen, og der er ingen som er knækket endnu, så et eller andet har vi jo nok gjort rigtigt, det holdt hårdt til sidst, men er 100% tilfreds med resultatet ;) så vil sige mange tak for alle jeres input, de har helt sikkert været brugbare...
Tillykke så mgl vi bare nogen billeder af gulvet :great:
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

klinker i garagen

Indlæg af supra thomas »

Her er lidt billeder ;)
Vedhæftede filer
P1010056.JPG
P1010055.JPG
P1010054.JPG
garage
garage

Besvar