Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Facade maling skaller af

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Facade maling skaller af

Indlæg af martin_b » 04 aug 2012 17:29

CRHansen » 04 Aug 2012, 17:11 skrev:Oki. Det der bare undre mig lidt er at når den blå skaller af så er det blå farve tilbage, så det er ikke hele det blå malings lag der skaller af. Er nemlig nemt at så da før det blev blå var det gult :-)
Forstår ikke helt sætningen "Er nemlig nemt at så da før det blev blå var det gult" men det blå der sidder tilbage, er sikkert restfarve fra malingen som har smittet af på muren. Så er det kun det yderste, hårde (plastic?)-lag der er skallet af. Det har jeg i hvert fald set før.

Generelt er jeg bange for at man kan sige, at den slags problemer med afskalning på husfacader, de kommer kun, fordi det på et tidspunkt enten ikke er lavet korrekt, eller der er blevet efterbehandlet med noget forkert.
Den holdbare løsning er af få huset afrenset og malet/pudset på en velafprøvet måde.

Jeg tror, at du kommer til at bøvle med det i laaaaaang tid, hvis du ikke får gjort det rigtigt. Men du kan jo prøve at få en maler eller murer forbi og komme med en mening om dit problem.

Eller forresten: hvis det kun drejer sig om få steder, hvor malingen skaller af, så prøv at rense området HELT af med f.eks. en stålbørste eller lignende, og så mal med din maling på et afrenset underlag. Det kunne være en (lappe)løsning er måske holder?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


braue
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 09 nov 2011 22:28
Mit fyr: Kedel BS Opop 20 Scotte 10 kw version7
Areal: 128
Brændsel: Barlinek 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: Forventet 5-7 Tons
Geografisk sted: Broager
Givet likes: 1 gang

Facade maling skaller af

Indlæg af braue » 04 aug 2012 22:51

Hejsa

Vi har lige fået vores hus fra 1906 vådsandblæst, årsagen er den samme som din. Tidligere ejer havde malet det hvidt med en for os ukendt maling. Vi malede det så lysegråt med en god åndbar maling købt ved en "gammel" dygtig maler for 5 år siden, for 2 år siden begyndte der og falde store flager af den grå maling af sammen med det hvide.
Nu for vi lavet en ny facade som består af et puslag med væv arbejdet ind i og så et tyndt afslutende lag pus, så skulle det være slut med de mange små revner der kommer i et ældre hus.

Leif
Mvh Leif
Kedel: Opop Black Star 20 med 10 KW brænder - V7 - 3 vejs VVBprio
Forventet forbrug 4-5 tons lige nu 6mm Barlinek piller

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Facade maling skaller af

Indlæg af martin_b » 05 aug 2012 09:12

Husk at armere alle større revner med 6 mm rustfri stål.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Facade maling skaller af

Indlæg af Hjemme teori » 06 aug 2012 15:14

Jeg har et gammelt murstenshus som de glade ejere før mig har malet med "mur-maling" af bedste slags, åndbar mm. Problemet er jo bare at så godt ånder de ikke og når det er blevet malet et par gange ånder de ihvertfald ikke længere. Og så skal de jo "kun" males hvert 5 år, hvor hvis man kalker skal det gøres hvert år. Men selvfølgelig er muren ligeglad med kalken, det er kun til pynt. Malingen revner og så skal det ihvertfald males, da der nu kan komme vand ind og den kan jo ikke længere komme ud. (men så holder malingen jo også dejligt på den fugt der kommer inde fra huset, så bliver vi fri for at have luftbefugtere i alle rum)

Jeg ved ikke om min holdning skinner igennem på ovenstående formulering, men det er da sjovt at et 100år gammelt hus begynder at gå fra hindanden ca 10 år efter man malede det første gang.

Jeg har nu fået sandblæst og skal til at pudse op med ren 12% kalkmørtel (helt uden cement). Hvis det så slår revner efterfølgende er muren fuldstændig ligeglad, for den mørtel er diffusionsåben og igen kun til pynt.

Hvordan var den reklame der var en overgang på mursten "bagt i går holdbar til år 2832", ja altså bortset far hvis du maler dem, for så holder de kun 10-12år :great:
Mvh. Sophus


Besvar