Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Husk rensning af ventilationsrør i huset!

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Husk rensning af ventilationsrør i huset!

Indlæg af KennethPoulsen » 14 apr 2012 15:01

Hej Alle,

Vi er lige kommet igennem en større omgang med Skimmelsvamp i vores hus (pga. en utæt vandvarmer), hvor skimmelen efterfølgende havde fået sat sig i rørsystemet i ventilationsanlægget på huset, og derigennem bare spredte sporer og mycotoxin rundt i hele hytten. Alt dette foregik over en længere årrække, med mange sygdome og negative følgevirkninger for hele familien. :(

Nu har vi fået bugt med det, og er langsomt ved at få det bedre både fysisk og psykisk. De efterfølgende erfaringer har vi indhøstet, hvis vi kommer i situationen igen (hvad vi IKKE håber!). Jeg håber, at andre kan bruge nogle af de her erfaringer:

- Hvis du har fundet skimmelsvamp i huset, så skal det ordentligt inddækkes mens fugten tørrer op, så sporer og toxiner ikke spreder sig uhindret mere end det allerede har gjort. (Det vidste vi ikke, og taksator og firmaet der udbedrede det heller ikke, så skimmelstedet stod åbent mens det tørrede i et rum med både udsugning og indblæsning fra ventilationsanlægget kørende).

- Hvis rummet hvor der er skimmelsvamp også er tilkoblet ventilationsanlægget, så håndter dette også. IKKE bare lad ventilationen køre videre uden at gøre noget. (Jeg ved ikke det korrekte at gøre her, men IKKE at gøre noget er efter vores erfaring forkert)

- Hvis et ventilationsanlæg i et hus står stille i en periode, så sørg for at få det renset og desinficeret INDEN du starter det op igen. (Det fortalte det firma der var herovre og rense og desinficere anlægget).

- Vi kommer til at få vores rørsystem og anlæg renset ca. hver 2-3 år fremover. Vi vil ikke risikere ovenstående igen. (Jeg mener at i Sverige er det lovpligtigt nu at få renset sådanne anlæg, ligesom i Danmark med rensning af skorstenen)

- Vi kommer til med jævne mellemrum at køre vores Ozongenerator i alle rummene fremover - den virker bare. (Der bliver løbende hvirvlet sporer op, som har siddet skjult. Selv om de er færre og færre, så er de der stadig, og de skal bare væk).

Disse konkrete ting havde en god effekt i vores tilfælde:
- Stoppe fugt/vandproblemet. (For os var det ny vandvarmer)
- Reparere /fjerne skimmelsvampen og skaden.
- Rense og desinficere ventilationssystemet.
- Støvsuge alle lofter og vægge og gulve med en Dyson støvsuger med HePa filter (Eller andre støvsugere der kan holde på svampesporer).
- Vaske alle ting ned med Rodalon, ELLER alternativt bruge Ozon generator i alle rum (vi valgte Ozon generator - nemmere).

Damn - håber aldrig vi kommer i sådan en situation igen - nu er det bare at vente på at kroppen og hele systemet kommer på plads igen!

Mvh. Kenneth
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader


Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Husk rensning af ventilationsrør i huset!

Indlæg af bamse » 14 apr 2012 15:23

Fy for en skefuld - god bedring til dig og familien
Med venlig hilsen
Jes

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Husk rensning af ventilationsrør i huset!

Indlæg af MichaelK » 14 apr 2012 18:34

Føj for en træls omgang. Håber I er kommet af med skidtet :great:

Nu lyder det jo spændende med sådan en ozon generator. Har Du
evt. et link til en sådan? Bare sådan til "værktøjskassen", du ved...



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Husk rensning af ventilationsrør i huset!

Indlæg af KennethPoulsen » 17 apr 2012 12:27

Tak for hilsenerne :-) ... Ja, vi håber også, at vi er kommet af med skidtet nu!

Jeg fandt et link til der hvor jeg har købt enheden. (Det er den lille model jeg har købt - virker fint, nogle gange skal man "dele" rummet med plast/tæpper på vægge og loft, hvis rummet er for stort for at opnå den rigtige koncentration af gas).

http://ventilationsfilter.dk/epages/Dan ... fektion%22

Mange hilsner
Kenneth
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader


Besvar