Vinduer ??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Vinduer ??

Indlæg af godsejeren »

krone vinduer laver også gode træ/alu vinduer :great: :great: :great:
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Vinduer ??

Indlæg af Skiveren »

PeterMA » 27 Feb 2012, 17:58 skrev:Fik monteret rationel vinduer og dører i hele hytten. Når jeg går rundt og kikker på dem er jeg lidt skuffet, pga fugerne og finish.
Men når jeg er rundt omkring og ser andre vinduer fra fx jvk og andre så er jeg super godt tilfreds med mine vinduers finish;)
Så alt i alt er jeg godt tilfreds.
Havde 2 vinduer hvor fugerne ikke var særlig pæne(lignede at de havde skiftet fuge i pistolen midt i det hele), og der var nogen skrammer på den ene dør.
Kontaktede min rådgiver i xlbyg, og sendte ham nogen billeder af det. 3 dage senere kom der en montør fra rationel og skiftede fugerne, og spartlede døren.
Idag kan jeg kun sagt ane at fugen er skiftet, og mærkerne er helt.væk.
Så deres servic er høj.

Så til prisen er Rationel er godt vindue:)

Og så kan de trykkes en del. Fik 43procent iforhold til listeprisen

Dog var mine vinduer alm træ vinduer;)
Jeg har en fortid ved souschef ved Xl byg og salgsleder ved Bygma, og har solgt mange elementer igennem tiden, dog er jeg 100% enig med at finish på rationel er i toppen af hvad man kan købe for penge... Vi havde selv udstillingen med de forskellige elementer, og når man som kunde har set hvilken kvalitet rationel ligger for dagen ud over de andre elementer, her er der ingen tvivl... Men et råd er da at besøge tømmerhandel og se det med egen øjne... Ps husk at spørg til fremtidede justeringsmuligheder på beslag osv.. Her vinder rationel også.. icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Vinduer ??

Indlæg af Grevens »

... melder mig i koret af tilfredse kunder med Rationel vinduer og døre ...

- har også fået skiftet næsten alle mine ... det er dem i træ / alu ... - ingen kuldebroer her ... aluén er klipset udenpå træet så der er ikke direkte kontaktflade ...

- man skal bare være meget ops på at få dem fuget rigtig ... fugen skal helt ind og ligge på på træfladen, og må IKKE dække for spalten mellem træ og alu ...

- min bror er tømrer ... han fik æren af at måle det hele op ... hans mor påstår han aldrig har målt forkert ... den påstand er nu manet grundigt i jorden ... - men det er svært at give RATIONEL skylden for det ...
icon_cheesygrin.gif

- de har dog efterfølgende lukket fabrikken i DK og flyttet den sydover ( mener jeg bestemt ) ...
...
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af EKP »

pejle » 27 Feb 2012, 08:26 skrev:Vi fik monteret ProTec træ/alu i hele hytten for ca. 3 år siden. Alu delen er vi godt tilfredse med, men selve trædelen står lidt tilbage i forhold til Outline og Velfac (malingafskalning og knastgennemgtræk). Alle gående dele fungere rigtig godt.

Personlig har jeg det ikke så godt med Velfac, to årsager. 1) Jeg mener ikke helt de har fået styr på deres kuldebro - trods det at de har lavet den to komponet (her kan selvfølgelig være sket noget siden vi kiggede på vinduer). 2) Så bruger de meget sprosseplads når man skal have flere fag mod hinanden. Det her kan EKP nok bidrage lidt til!

Producenter som vi kigger på da vi skulle have skiftet vores: ProTec, Outline, Velfac, Rationel og så en mindre i den sammenhæng som i dag hedder Thema.

-Lars
Da jeg skulle vælge vindue havde jeg også lagt mig fast på at det skulle være træ/alu. Når dette er gjort er der 2 ting man skal være klar over:

- Velfac var de første der var fremme med træ/alu, det er derfor dem der har mest erfaring at bygge på i deres udviklingsafdeling.

- Prisforskellen mellem de forskellige producenter er ikke voldsomt høj når man vælger træ/alu. Vores kostede 160.000 kr. for hele hytten (ekskl. montering) og de 2 andre kostede hhv. 130.000 og 145.000 kr.

Vi overvejede Velfac, Outrup og den lokale vinduesproducent i Hjørring (Klæstrup). Jeg har en tidligere kollega hvis mand forhandlede Outrup og som mente at de var blandt toppen af poppen. De havde selv lige sat nye træ/alu i deres hus og valget faldt på Velfac vinduer og Outrup døre. Da jeg spurgte hvorfor han ikke valgte det mærke han selv forhandler var svaret at Velfac var lige den tand længere fremme.

Faktisk vinduesarealet afgørende for vores valg da Velfacs rammer er meget smalle og deres sprosser tager meget lidt plads. Vi havde gamle 70'er-vinduer - du ved de tophængte med ét stort glas. Selvom vi nu har "snyde-dannebrog" med opdeling i 3 fag og en vandret sprosse så er det samlede vinduesareal alligevel større. Det kan tillægges konstruktionen hvor der er lagt meget vægt på højt lysindfald.

Kuldebroerne på Velfac skulle efter sigende være en gammel historie og jeg syntes at konstruktionen på den "tværsnitsprofil" jeg lånte så gennemført ud sammenlignet med Outrups. På Outrups var alu-delen ophængt på en plasticskinne og selvom den sikkert isolerer godt så kunne jeg forestille mig at den slog sig og blev sprød med tiden. Ved Velfacs var der lagt et isolerende materiale imellem træ og alu.

Kender en tømrer der har arbejdet på Krones Vinduesfabrik og da jeg spurgte om det var sagen svarede han at "dem ville han i hvert fald aldrig selv købe"... Men derfor kan det da godt være de er udemærket for han har jo ikke arbejdet på andre fabrikker så han har ikke meget at sammenligne med.

Man må bare konstatere at det er lidt svært at vælge en god producent. For mig blev det afgørende at Velfac havde det største lysindfald og et ry som nogle af de bedste. Prisen viste sig jo at være relativt beskeden - selvom 15-20.000 kr. selvfølgelig også er penge.

V.h. Emil
Vedhæftede filer
hus0052.JPG
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Vinduer ??

Indlæg af Renevinum »

Du skal da helt klart ha dem fra jvk.dk de får alle deres vinduer og døre produceret i Danmark, og de kan også købes incl. Montering. De laver både træ, træ/alu og plast elementer som alle er dvv godkendte.
Vi har vinduer og døre i plast fra jvk, i både vores eget hus samt vores udlejningsejendom, og vi er meget tilfredse med deres produkt.

- René

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af EKP »

Renevinum » 28 Feb 2012, 19:44 skrev:Du skal da helt klart ha dem fra jvk.dk de får alle deres vinduer og døre produceret i Danmark, og de kan også købes incl. Montering. De laver både træ, træ/alu og plast elementer som alle er dvv godkendte.
Vi har vinduer og døre i plast fra jvk, i både vores eget hus samt vores udlejningsejendom, og vi er meget tilfredse med deres produkt.

- René
Jeg vil lige anbefale at læse lidt om jvk's kundeservice inden du beslutter dig - det skulle være et af de fabrikater hvor det er let at finde noget :wink:
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Vinduer ??

Indlæg af Renevinum »

Noget godt eller skidt ;-)
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af EKP »

Renevinum » 28 Feb 2012, 21:00 skrev:Noget godt eller skidt ;-)
Ikke vildt positive....for at sige det jysk :)
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Vinduer ??

Indlæg af Oldgaard »

EKP » 28 Feb 2012, 21:34 skrev: Ikke vildt positive....for at sige det jysk :)
Der vil altid være dårlige eksempler for alle producenter :roll: og det uanset prisen for vinduerne.

dog er jeg næsten sikker på at det ikke bliver jvk der kommer til at levere vinduer til mig, men igen de komplikationer som jeg har fundet ved en hurtig søgning er flere år gamle og så ser jeg ikke sådanne som relevante.

Prøv selv for sjov skyld at kigge på trustpilot.dk
der får F.eks. rationel hug i forhold til andre
tankerne læner lidt hen imod kpk vinduer meen skal lige have et par tilbud fra et par forskellige vinduesfirmaer/leverendører, der er jo ingen grund til at tage det første tilbud man ser ;)
og pastikvinduer kommer aldrig på tale i mit hus.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af EKP »

Oldgaard » 28 Feb 2012, 22:05 skrev: Der vil altid være dårlige eksempler for alle producenter :roll: og det uanset prisen for vinduerne.

dog er jeg næsten sikker på at det ikke bliver jvk der kommer til at levere vinduer til mig, men igen de komplikationer som jeg har fundet ved en hurtig søgning er flere år gamle og så ser jeg ikke sådanne som relevante.

Prøv selv for sjov skyld at kigge på trustpilot.dk
der får F.eks. rationel hug i forhold til andre
tankerne læner lidt hen imod kpk vinduer meen skal lige have et par tilbud fra et par forskellige vinduesfirmaer/leverendører, der er jo ingen grund til at tage det første tilbud man ser ;)
og pastikvinduer kommer aldrig på tale i mit hus.

Jeg er enig med dig langt hen ad vejen. Når klager går på konstruktion (som velfac) er der god chance for at de er løst med introduktionen af nye modeller. Dårlig service kan der også rettes op på men det er et af de områder hvor man skal være forsigtig og tage sig sine forholdsregler (være grundig ved gennemlæsning af købskontrakt, kontrol ved levering osv.). Dem jeg gennem tiderne har læst mest dårligt om er i prioriteret rækkefølge:

"bedst og billigst", "JVK" og "rationel"... tror dog der sælges meget store mængder af rationel og derfor vil der også være tilsvarende mange klager. Det er oftest de dårlige historier der skrives om på nettet.

Besvar