Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dumme gulvvarme - eller dumme mig, hehe

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Dumme gulvvarme - eller dumme mig, hehe

Indlæg af selquist » 28 jan 2012 18:58

Så blev man det klogere...

Lige siden vi fik lavet 2 strengs system har jeg ærget mig over at gulvvarmen i badeværelset aldrig var specielt varm, men at det i mit bryggers fungerede udemærket.

Billede

Den nederste venstre ventilhætte på returen er justeret så skidtet kører perfekt i bryggerset, den højre ventilhætte er skruet helt op så der er fri blæs igennem.... troede jeg... jeg troede faktisk at gulvet i mit badeværelse var elendigt isoleret, og at det nok skulle brækkes op og støbes om trods en alder på kun ca. 10 år :evil: ... damn det har irriteret mig længe...
Indtil jeg i desperation i dag pillede den øverste flade røde prop af fremløbet... :shock: flot peter... flot... selvfølgelig var den "ventil" her næsten helt lukket i, og det øjeblik jeg skruer den lidt op skal jeg love for at der endda kom liv i min pumpe.... for nu er der faktisk godt flow i gulvet.... :great:

Hvorfor den så var lukket næsten helt i, kan jeg ik rigtig forklare, men summa sumarum: Hvis andre har lige så lidt forstand på sin Danfoss-gulvvarmestyring som mig, så lær at denne erfaring...

P.s. ja jeg ved godt at gulvene kører "manuelt", men læg mærke til at der er lavet klar til 4 kredse mere, så bare rolig, der kommer rigtig styring på når der skal laves nye gulve...
Mvh Peter


max_868
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 26 jan 2012 15:31
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 135
Brændsel: Brænde (Snart Piller)
Fremviser gerne i postnummer: 4171

Dumme gulvvarme - eller dumme mig, hehe

Indlæg af max_868 » 29 jan 2012 20:44

Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor den var lukket i, men som du faktis selv skriver så er de til for at styre flowet.
Hvis nu vi siger du havde mange kreds og de allesammen åbnede. Så ville pumpen vælge at sende mest vand igennem de kredse der er mindst fordi der er mindst modstand i.
Så derfor skruer man de kredse der er mindst lidt ned for at der skal være lige med flow igennem dem alle.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Dumme gulvvarme - eller dumme mig, hehe

Indlæg af Kruse » 03 feb 2012 09:52

Du skal da være glad for at du fant ud af det, inden du brækkede badeværelses gulvet op :cry:
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Dumme gulvvarme - eller dumme mig, hehe

Indlæg af remme » 03 feb 2012 10:28

i øvrigt hvorfor har du ikke koblet dine retur over i din shunts system for gulvvarmen...

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Dumme gulvvarme - eller dumme mig, hehe

Indlæg af selquist » 04 feb 2012 13:21

Kruse » 03 Feb 2012, 09:52 skrev:Du skal da være glad for at du fant ud af det, inden du brækkede badeværelses gulvet op
Det mente min kone også!!! icon_cheesygrin.gif
remme skrev:i øvrigt hvorfor har du ikke koblet dine retur over i din shunts system for gulvvarmen...
Jeg har kun 2 strenge, de andre rør der går ned/op af gulvet er brugsvand (blå rør). Det hvide rør der kommer oppefra er faktisk returen fra den ene streng. Når man bygger om fra 1- til 2-strengs anlæg er noget rørføring dømt til at være lidt kreativt. :great:
Mvh Peter


Besvar