Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rotte i kælder

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

rotte i kælder

Indlæg af Fer » 12 jan 2012 07:34

Vi har heldigvis en af de der biodynamiske 4 benede rottefængere gående her i huset, han er godt nok 10 år gammel, men ganske effektiv.

Vi får et par mus om måneden her om vinteren, efter høsten er det 2-3 om dagen.

Han har fanget 1 rotte sidste år, men rottefængeren mente også det var en strejfer. (Vi bor på landet)

Han har 2 gange ladet en levende mus gå fri i huset, desværre fangede vi ikke den ene. Den anden røg i en fælde.

er meget imponeret over hvad sådanne nogen mus kan udrette, den ene som katten havde sluppet, den smuttede under soklen på køkkenet, men jeg fandt den aldrig dagen efter. (Det skete kl 3 om natten.. suk)

Når men tænkte den nok havde fundet ud, eller var blevet spist. Sådan ca. 1½ måned efter, er jeg ved at sætte en lampe op i spisestuen. Jeg undre mig over der lugter lidt omkring lampeudtaget. Syntes jeg kan se noget filt eller sådan oppe i dåsen... Men nej, der lå en halvt udtørret mus!

Imponerende nok så havde den taget omkring 8 meter i elektrikerrør!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

rotte i kælder

Indlæg af Landlyst » 12 jan 2012 16:22

Flyball » i dag 07:08

Hvis det ikke drejer sig om større antal af rotter, men bare en enkelt eller to, så vil jeg klart hellere have en død rotte på loftet en en der er levende, den døde stinker en kort periode, derefter er det slut hvorimod den levende meget hurtigt får inviteret til fest og så er der hurtigt gang i den med en større flok

Alt med måde, men man kan altså komme langt med rottegift under de rigtige forhold, det kan være nødvendigt !
Har du prøvet det???? :shock: for jeg har aldrig mødt nogen som har sagt de hellere ville leve med lugten, end at vente på de går i fælderne!
En rotte den lugter i 3 uger.... Og den LUGTER det stinker simpelhen sådan af død.... ZD_HEL~113.GIF

Har været med til at skære dyre plankegulve i stykker for at finde kræet og få den ud...

Ingen tvivl om at rottegift er og bliver nødvendigt, brugt rigtigt! Hvis det er fordi man har dem inde, så skal man lade være med giften og holde sig til fælder og finde ud hvor de kommer fra....Har selv gift stående i kasse for at forebygge, strejferne fra bønderne....

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

rotte i kælder

Indlæg af haderslev1234 » 13 jan 2012 08:28

Hvad med at sætte fælde op med nødder i, det virker suverænt på mus. Vi har ingen haft denne vinter, men forrige år var der 1. Stillede fælde ind i skunken med en nød som vi tapede fast, der gik ikke mere end 10 timer, så sad den i fælden. Det må også virke på rotter!

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

rotte i kælder

Indlæg af frølårsraketten » 13 jan 2012 16:52

Hvad med at sætte fælder op med rosiner i, det står i Samvirke...
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

rotte i kælder

Indlæg af Skiveren » 13 jan 2012 17:15

Hmmm... Kan huske at min den gamle fortalte, at hans den gamle (min bedstefar) havde fortalt at hvis man havde store problemer med rotter, var det bedste råd at indfange en rotte, og dybbe den tjære og slip den løs igen... :twisted: :twisted:
Og når tjæren begynde at størkne, ville rotten skrige så meget at alle de andre rotter ikke ville være der mere... :evil: :evil:
Men den går vist ikke idag !
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


calle

rotte i kælder

Indlæg af calle » 13 jan 2012 17:28

Skiveren » 13 Jan 2012, 17:15 skrev:Hmmm... Kan huske at min den gamle fortalte, at hans den gamle (min bedstefar) havde fortalt at hvis man havde store problemer med rotter, var det bedste råd at indfange en rotte, og dybbe den tjære og slip den løs igen... :twisted: :twisted:
Og når tjæren begynde at størkne, ville rotten skrige så meget at alle de andre rotter ikke ville være der mere... :evil: :evil:
Men den går vist ikke idag !
Det er tilstrækkeligt af dyppe dens r..hul i tjære og derefter give den godt med havregryn :shock: fik vi at vide af vores klasselærer i folkeskolen :)

Venlig hilsen

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

rotte i kælder

Indlæg af PeterMA » 13 jan 2012 17:30

Skiveren » 13 Jan 2012, 17:15 skrev:Hmmm... Kan huske at min den gamle fortalte, at hans den gamle (min bedstefar) havde fortalt at hvis man havde store problemer med rotter, var det bedste råd at indfange en rotte, og dybbe den tjære og slip den løs igen... :twisted: :twisted:
Og når tjæren begynde at størkne, ville rotten skrige så meget at alle de andre rotter ikke ville være der mere... :evil: :evil:
Men den går vist ikke idag !
Den gamle fortalte at de havde lagt gips ud, og så smurt lidt pølse hen over.
Rotterne spiste så gipsen, der blev våd i sækken på dem, og størknede så, og ja, så døde rotterne, uden at de lugtede ret meget;)

Meeenn det går nok heller idag;)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

rotte i kælder

Indlæg af Skiveren » 13 jan 2012 17:32

calle » 13 Jan 2012, 17:28 skrev: Det er tilstrækkeligt af dyppe dens r..hul i tjære og derefter give den godt med havregryn :shock: fik vi at vide af vores klasselærer i folkeskolen :)

Venlig hilsen
Hmmm, av av - skulle lige tænke mig om... Kan godt se det store billede her.. :twisted:
Lærernytte-viden, den kunstskab er vist ikke på skemaet idag.. icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

rotte i kælder

Indlæg af KristianVilhelm » 13 jan 2012 22:55

PeterMA » 13 Jan 2012, 17:30 skrev: Den gamle fortalte at de havde lagt gips ud, og så smurt lidt pølse hen over.
Rotterne spiste så gipsen, der blev våd i sækken på dem, og størknede så, og ja, så døde rotterne, uden at de lugtede ret meget;)

Meeenn det går nok heller idag;)
Der går ligeledes nogle rygter herude omkring cement, ellers nogenlunde samme fremgang.
Det må gøre nas i røveren at lave nr. 2 efter sådanne en tur :shock:

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

rotte i kælder

Indlæg af snubbi » 14 jan 2012 20:06

hej
lige en status fra sidst
Har fanget 3 stk.rotter i klapfælden 2 voksne og 1 unge ,de fik 4,5mm bly forgiftning.
Der er ned tage 25m2 vægbeklædning +25m2 150mm isolering ned i vaskerummet,forsikringen dækker ,
Med tømmeren kunne først komme sidst i næst uge ,men jeg kunne ikke holde lugten ud . Derfor har jeg demonteret vægen +plus skabe.Det det lugtede ad h.... til . vægen var brugt som toilet.
De var kommet op fra kloaken .og hade gnavet vandlåsen ved vandvarmer istykker og de må hade spist den for der er ingen ting tilbage af den.
Skal ha sat en rotte sikring i kloaken så de ikke kan komme den vej. Der komme tv inspektion i klaoken så må vi om den er gnave i stykker ,kloaken er skifte under huset for 8år ,siden der var 60m3 gulv der var grave op . Vi endte med kloaken halv vejs ned ad indkørelsen. Det hul jeg har fundet i indkørelsen ,er oppe på det stykke hvor det er nyt rør . Jeg håber ikke at jeg skal til at grav det hele op en gang til ,det vil vise sig i næste uge


en god rotte er en død rotte, men ikke inde i huset.


Besvar