Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Istandsat garage med fugtige indervægge

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
rebien
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien » 08 jan 2012 21:29

Hej alle sammen har et meget irreterende problem.

Men jeg bor i et paracel hus fra 1965 hvor der er tilhørende garage, som vi satte istand for 3-4 måneder siden så det kunne bruges til beboelse
Disse ting har vi gjort, nyt tag (før var det fladt tagpapstag), hulmurs isoleret med leca nødder, skiftet garage porten ud med stor glas dør, og lagt trægulv med det der sølvpapirs-pap og de grønne isoleringsplader.
Men mit problem er så bare at nu står der kondens vand cirka 50 cm op af de indervægge som ikke ligger ind mod det oprindelige hus.
Og det har gjort væggene grålige i bunden og det gir en grim lugt hvis der ikke blir luftet grundigt ud hver dag, trægulvet kan også blive ret fugtigt cirka 50 cm ind mod midten (jeg tror selv det skyldes den kodens som kommer fra væggene også render ned under trægulvet.

Det skal lige siges vi intet har gjort ved beton gulvet, så det er ikke isoleret.

Men har i nogen gode råd til hvad jeg kan gøre?
Har hørt en snakke om dette produkt men er det noget i kender til og har erfaring med? InjectoCream

På forhånd tak Jonas :)
Last edited by 2 on rebien; edited 8 times in total


Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af viking48 » 08 jan 2012 21:43

Hvad med et par fotos af problemet

rebien
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien » 08 jan 2012 21:56

Jeg burde have uploadet et billede af væggene, og det skal jo så også siges at indervæggene bare er mursten og gasbeton som er pudset groft op

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af jg1 » 08 jan 2012 21:59

Hej
Er der murepap mellem sokkel og mursten ? lyder som fugt der kommer nedefra

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren » 08 jan 2012 22:05

Der kan være flere ting som er skyld i dit fugtproblem.. :wink: Hurmursisolering er udført i lecanødder - er de Coated ? Hvis ikke kan de trække fugt til sig... :x Betongulvet kan være for dårligt, og der er sikkert ikke lavet et kapillarbrydende lag under betonpladen, og hvad betyder dette så, jo evt grundfugt trækker op i gennem betonpladen og fordeler sig under det sølvpapir/de grønne isoleringsplader (formoder at de er af typen no noise/staco) og slipper op ude ved ydervæggen... :(
Og ikke sidst er der også muligheder for at fugten kan trække op ved sokkelen, da denne konstruktion sikkert ikke er udført med murpap/murfolie.
Den grimme lugt i har observeret, vil jeg desværre mene er skimmelsvamp... :cry: :cry:
Løsning ja, jeg ville gerne vide lidt mere om det eksisterende betongulv, sokkel/ydervæg.
Mvh/Ole Veksø
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


rebien
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien » 08 jan 2012 22:07

Ja det ved jeg ærlig talt ikke, da det eneste vi har gjort ved væggene er at hulmurs isolere dem.
Og har lidt på fornemmelsen at der måske ikke er blevet renset ordentligt ud i bunden af hulmuren, så der dannes en kuldebro i bunden. Kan dette måske også været et bud?

Men er der nogen som har erfaringer med silka InjectoCream? Det skulle nemlig eftersigende kunne stoppe opad stigende fugt ved at sprøjte det ind i fugerne.

rebien
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien » 08 jan 2012 22:15

Skiveren, ja jeg er ret sikker på det er de rigtige leca nødder vi har brugt, da det var dem i xl byg som anbefalede dem.
Og beton gulvet er jo garanteret ikke i orden, eftersom det i sin tid var lavet som en garage til bilen, men inden vi lagde trægulvet og satte garagen istand var også kun fugt ude i kanten og intet 50 cm fra kanten og ind til midten.
Så på en eller anden måde tror jeg gulvet er fint nok, men vi havde også talt om at gulvet skulle bankes op så det kunne blive isoleret og få lagt gulv varme ned.
Hvad ville du gerne vide om sokkel og ydervæg? Jeg er nemlig ikke den fødte handyman så ved ikke helt hvad du hentyder til :)
Og tak for de hurtige svar, det skønt at folk er så ivrige for at hjælpe :)

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren » 08 jan 2012 22:24

Jeg er bange for at den kuldebro ikke er alene udgør problemet, jeg starte med at gøre to ting:
1. Tjekke om der evt er fugt i bunden af ydervæggen, ved at pille en mursten forsigtig ud, og kontroller om lecanødderne er fugtige. Ved godt at det er noget lort at skal gøre, men sikas produkt virker jo ikke i mellem rummet.

2. Nu kender jeg ikke der sølvpapir i har anvendt i gulvet (medmindre at det er alukraft, brunt på den ene side og alu farvet på den anden side) , men det lyder ikke som om at i har udlagt en dampspærre ovenpå det eksisterende betongulv. Dette kunne hjælpe imod den opstigende fugt ved betonpladen.

Men jeg ville være noget nervøs at opholde mig for meget i rummet, når I kan lugte fugten... :(
Last edited by 2 on Skiveren; edited 8 times in total
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren » 08 jan 2012 22:27

En hurtig og billig måde i kan tjekke om der opstigende fugt, er at placere et stykke klar plastik på 1,5x1,5m ud over betonpladen i et døgn, og hvis der er dug under plastikken, så er der fugt...
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

rebien
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien » 08 jan 2012 22:37

Ok det vil jeg helt sikkert gøre en af dagene, men kan dette ikke gøres fra indervæggen?

Det sølvpapirs halløj er sådan noget hvor der er sølv på den ene side og noget tyndt flamingo agtigt på den anden side.
Og jeg var ikke selv med i alt arbejdet så jeg ved ikke om vi har lagt dampspær under trægulvet og det grønne isolering, men det tror jeg ikke vi har fået gjort.
Hvad angår anvendelsen af rummet, så kan jeg berolige dig med at det kun blir brugt til trænings rum :)


Besvar