Istandsat garage med fugtige indervægge

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
rebien
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien »

Men ville det da være en fordel at male betongulvet med epoxymaling, når jeg engang har fået banket det op, isoleret det og fået lagt gulv varme.?

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren »

Jeg er også 98 % sikker på at det er gulvet den er gal med, men jeg mener ikke at de er fordi at der ingen isolering er i gulvet, problemet er at der sikkert ikke er nogen form for kapillarbrydende lag i den eksisterende gulvkonstruktion, således af fugten kan trække væk, som i en ny gulvkonstruktion. :?

Og jo du kan ligeså godt tjekke ydervæggen indefra, som udfra... :P

Men jeg er ikke så sikker på at løsningen er at efterisolere med en forsatsvæg i stålreglar, iso, dampspærre og gips... Ja jeg ved godt at jeg måske træder ind i et minefelt nu, :wink: men jeg har en oplevelse som jeg gerne deler med jer. Jeg har en god ven som købte et ældre hus som han gik igang med at renovere, han lavet nye gulve med isolering og gulvvarme, samt lavede han en indvendig sokkel op imod den eks. ydervæg som han afsluttet med en 10 cm lecablok, på denne måde kunne han jo sætte kantisolering op imod lecablokken inden han støbte gulvet. Oven på lecablokken udlage han murpap, hvorefter han rejse en forsatsvæg med 95 mm træreglar, isolering, dampspærre og afsluttet med gips. icon_cheesygrin.gif
Alt dette er ca 7 år siden nu.. Men sidste vinter ringede han til mig, og fortalte at dele af væggene var blevet mørke op fra bunden og en meter op... :( :( Vi snakkede lidt frem og tilbage, og besluttede at banke en hammer igennem og se hvordan konstruktionen havde det...Det var et skræmende syn vi blev mødt med :shock: :shock: ... Alle reglarerne var væk i en meters høje, isolering var våd og der var både hussvampe og skimel at se... Nu var spørgsmålet hvorfor nu det.... Jo jeg er i min bedste overbevisning at det der er sket er følgende:
Ydervæggen var jo af ældre dage med 50 mm isolering og udført i mursten på begge sider, og udført med en ny forsatsvæg og da vi havde en rimlig hård vinter (-16 gr) i en lang periode sidste år og en konstant temp på +21 gr. på indvendige side, har frosten kunne bevæge sig ind til bagmuren af ydervæggen, og lad os nu sige at temp er -10 gr nu = frost på bagmuren.. Så langt så godt, nu retter vi blikket imod forsatsvæggen, på indv. side havde vi +21 gr som nu er på vej igennem forsatsvæggen (reglar på 95 mm med isolering og dampspærre osv) og lad os nu sige at temp er 15 gr når den rammer bagsiden af reglaren/isoleringen... Som nok de fleste ved, opstår der kondenes når varme og kulde mødes.. og ydervæggen er jo frosten, så her kan der ikke trække noget fugt ud, så er der kun en vej tilbage, nemlig i forsatsvæggen...Nåå nej... den er jo udført med dampspærre... Ja dette er jo nam nam for svampe... :evil:
Så om du skal igang med at lave en forsatsvæg er op til dig selv, men jeg ville nok lige tænke mig om engang... new4
Mvh/ Ole
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
rebien
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien »

Hej Ole, jeg tror du har ret i at der ikke er et kapillarbrydende lag i det nuværende betongulv, så det vil jeg da helt sikkert få gjort når gulvet skal op.
Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt det du skriver med forsatsvæggen, og det var nøjagtig det samme jeg tænkte, man lukker jo bare fugten inden så det tror jeg ikke blir nogen løsning får mig.
Og undskyld mit rookie spørgsmål.
Men hvad er det nu de bliver kaldt de udlufningskanaler som plejer at sidde i toppen af vægen såvel som badeværelser?
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren »

Mener du klapventiler...
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren »

Du kan finde masse af info på følgende side :
http://www.dukaventilation.dk/ :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

rebien
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2012 20:22

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af rebien »

Ja lige præcis, er ikke selv indenfor byggebranchen så i må undskylde mine rookie spørgsmål :)
Men nu har jeg lige læst mig frem til at det ikke skulle være nødvendigt med det kapillarbrydende lag, hvis blot man ligger minimum 225mm isolering..
Kan dette være rigtigt? der er nemlig flere på det forum som skriver det samme.
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren »

Jo jo den er god nok, gulvisolering som sundolitt el. styrolit har jo to funktioner: isolering og virker som kapillarbrydende lag.. :) Men husk nu hvis du skal ha gulvvarme lagt ned, så husk kantisoleringen... :lol:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Havmand »

1 at male gulvet med epoxy er imø kun en god ide, hvis man skal bruge det som garage med olie ect. Til alm bolig er det spild...

Ang. Sundolit (Polystyren) vil jeg altid rette grunden af ned perlesten - bare et par cm.
Jeg er blevet oplært med at Polystyren kun fungere som kapilarbrydende lag, hvis det lægges på afrettet groft grus.
Og om man retter af i grus eller sten er ikke den vilde forskel... - og sten har man jo alligevel hjemme til at blande i betonen (-:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Blevet takket: 1 gang

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af jg1 »

Hej
Man kan ikke male gulvet hvis der kommer fugt nedefra og op, da malingen slutter en tæt overflade vil det på et tid punkt skalle da frugten skal og vil ud
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Istandsat garage med fugtige indervægge

Indlæg af Skiveren »

Havmand » 09 Jan 2012, 11:40 skrev:1 at male gulvet med epoxy er imø kun en god ide, hvis man skal bruge det som garage med olie ect. Til alm bolig er det spild...

Ang. Sundolit (Polystyren) vil jeg altid rette grunden af ned perlesten - bare et par cm.
Jeg er blevet oplært med at Polystyren kun fungere som kapilarbrydende lag, hvis det lægges på afrettet groft grus.
Og om man retter af i grus eller sten er ikke den vilde forskel... - og sten har man jo alligevel hjemme til at blande i betonen (-:
Nemlig.. Altid: afret , bank det godt sammen og afret igen og udlæg derefter polystyren ud, anvend evt nogle betonsten til opklosningen af rionettet (Husk dette bør vær i 6 mm når der skal monteres gulvvarme) new24
jg1 skrev:Hej
Man kan ikke male gulvet hvis der kommer fugt nedefra og op, da malingen slutter en tæt overflade vil det på et tid punkt skalle da frugten skal og vil ud
Det dur ikke, man kan ikke uden at fugten er fjernet først.... new6

Mvh/ Ole
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Besvar